Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dohoda ČSSD a ODS: šrotovné bude 30 tisíc

Praha - Protikrizový balík bude obsahovat zrychlené odpisy, slevy pro sociální pojištění pro zaměstnavatele, novelu insolventního zákona. Dál se jedná o vyšší podpoře vnezaměstnanosti, slevě na dani na dítě a zvýšení dětských přídavků.

9.4.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Petr Bělka

Sociální demokracie a ODS se dohodly na protikrizových opatřeních. Deníku to potvrdily obě strany. Prošlo i šrotovné.

Podle místopředsedy sociálních demokratů Milana Urbana podporu ČSSD získaly všechny tři koaliční návrhy, jako jsou zrychlené odpisy, slevy pro sociální pojištění pro zaměstnavatele a novela insolventního zákona. Ze strany ČSSD by kromě toho mohlo projít i šrotovné, byť v omezené výši. Původně se uvažovalo až o 2.500 eurech, tedy asi o 67 tisících korun. Bude to ale mnohem méně.

Příspěvek na nový vůz, takzvané šrotovné, se bude poskytovat náhradou za vůz starý. Dosáhne výše třiceti tisíc korun. Poskytovat se bude za vozy starší deseti let, které jsou v držení vlastníka minimálně dva roky. „Nový vůz přitom musí stát maximálně 500 tisíc korun,“ řekl deníku místopředseda ČSSD Milan Urban.

Dohoda dále počítá se zvýšením přídavků na děti. Měsíčně by tak rodiny s příjmy na osobu do dvouapůlnásobku životního minima mohly dostávat navíc 50 korun na jedno dítě. Na děti budou moci uplatnit i vyšší slevu na dani, místo 10 680 více než 11 tisíc korun. Jednomu z rodičů by to tak zvedlo plat. Smlouva počítá i se změnami u příspěvku v nezaměstnanosti. U lidí mladších padesáti let by se lhůta pro vyplácení prodloužila z 5 na 6 měsíců. Navíc by se první dva měsíce vyplácelo 80 procent předešlé mzdy místo současných 65.

ODS se naopak podařilo dosáhnout u sociálních demokratů souhlasu se zrychlenými odpisy ve firmách, slevami na sociální pojištění pro zaměstnavatele a novelou insolvenčního zákona. „Se všemi úpravami se počítá na dva roky,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas (ODS).

Vojtěch Janda, Pavel Cechl

Šrotovné dostalo evropská pravidla

Brusel - Evropská komise se rozhodla regulovat vyřazování starších aut se státním příspěvkem na koupi nového.
Všechno má svá pravidla – a teď už i šrotovné. Právě tato prémie za zničení starého auta a na koupi nového, kterou zařadily mnohé evropské státy do svých balíčků proti hospodářské krizi, dostala včera své mantinely od Evropské komise.

Základní pravidlo zní: pobídky jednotlivých států nesmí zvýhodňovat jen domácí výrobce.
Třeba francouzský prezident Nikolas Sarkozy by chtěl automobilkám Renault či PSA Peugeot Citroën poskytnout půjčku s výhodnějšími úroky než by požadovaly banky. „Jsem tvrdě proti přímým, čistě národním podporám pro koncerny,“ tvrdí německá ekonomka Ute Bergová podle serveru Spiegel.

Ale zpátky ke šrotovnému. Jednotlivé země mají stanovit jasné podmínky, aby nešlo nařízení obcházet třeba tím, že člověk staré auto ve skutečnosti nesešrotuje, ale dál ho prodá. Podmínkou pro zisk bonusu by mělo být i předložení důkazu o zlikvidování starého vozu, jak je to například v Německu.
Právě tam za jediný měsíc využilo šrotovného už 105 tisíc lidí. Jako nové auto si spousta lidí pořizuje i české škodovky. „Hlavně fabie patří pořád k nejžádanějším,“ potvrdil Deníku technik z tirschenreut­hského autosalonu König.

Tím, že o auta nebyl zájem, řeší automobilky i problém, kam dát auta, když už jsou sklady plné. Nabídka nových aut je totiž asi o pětinu vyšší než poptávka. Třeba Toyota si musela pronajmout nákladní loď ve švédském Malmö. „Je to tím, jak klesají prodeje v oblasti,“ řekla mluvčí Anne Gaublommová serveru EUobserver. Tomáš Procházka

Prodej aut díky šrotovnému vzroste, tvrdí Šípek

Praha – Šéf sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek si myslí, že zavedení šrotovného v Česku zvedne prodej aut o desítky tisíc kusů ročně.

Na Slovensku zavedení šrotovného znamenalo de facto konec autobazarů. Nehrozí podobná situace také u nás?

Myslím si, že nikoliv. Pokud jde o autobazary, tak je situace na Slovensku poněkud jiná. Stát tam dlouhá léta bránil dovozu ojetin, takže jich tam mají podstatně méně než u nás.

Pomůže podle vás zavedení tohoto opatření spíše českým nebo zahraničním automobilkám?
Pomůže všem, jak českým, tak evropským. Do těch navíc dodávají díly čeští výrobci, takže i ti z toho budou profitovat. Z tohoto pohledu nezáleží na tom, zda je auto ze Škodovky a TPC nebo třeba Renaultu, Peugeotu či německého BMW.

Může šrotovné snížit nezaměstnanost?
Na trh pracovních sil to jistě vliv mít bude. Pokud bude odbyt výrobků, tak se nebude muset propouštět. Týká se to jak automobilek, tak i dodavatelů.

Ovlivní to nějak prodej aut v Česku?
V průměru se u nás prodává 140 tisíc aut ročně. Mohlo by dojít k navýšení tohoto množství až o 25–30 tisíc kusů.

Filip Sušanka

9.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Lidl
21

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Ilustrační foto.
23

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

Záchranáři v Mexiku stále bojují o životy zavalených

Mexičtí záchranáři se stále snaží vyprostit zpod zřícených budov přežívající lidi, včetně dětí z Rébsamenovy školy a dále pěti tchajwanských továrních dělníků, u nichž je naděje, že stále zůstávají naživu. Při úterním ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 233 lidí, 1900 lidí bylo zraněno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení