VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svět bude během 20 let potřebovat 28 tisíc nových letadel, předpovídá Airbus

Londýn – Růst celosvětové letecké dopravy si v příštích 20 letech vyžádá zhruba 28.000 nových letadel v hodnotě čtyř bilionů dolarů (79 bilionů Kč). Předpověděl to dnes v každoročním odhadu evropský výrobce letadel Airbus a svou loňskou prognózu zvýšil o pět procent.

4.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: VLP/Jiří Koťátko

Do roku 2031 se počet letadel určených k osobní přepravě podle Airbusu zvýší na 32.550 strojů ze současných 15.500 strojů. Přes deset tisíc letounů bude navíc během tohoto období nahrazeno modernějšími stroji, které uspoří leteckým přepravcům náklady na pohonné hmoty.

Airbus předpokládá, že průměrné tempo růstu celosvětové osobní letecké přepravy v příštích 20 letech dosáhne téměř pěti procent ročně. Většina zakázek na nová letadla bude přicházet z mladých tržních ekonomik, zejména v Asii.

„Mladé trhy se budou na celkovém růstu letecké přepravy v příštích 20 letech podílet více než polovinou," uvedl obchodní ředitel Airbusu John Leahy. Růst podle něj bude táhnout sílící urbanizace a zdvojnásobení střední třídy na pět miliard lidí. „Domácí letecká přeprava v Číně během 20 let předstihne přepravu v USA," uvedl Airbus.

Airbus soupeří o vedoucí pozici na trhu s letadly s americkým konkurentem Boeing. V letošním prvním pololetí dodal Airbus zákazníkům 279 letadel, a mírně tak zaostal za Boeingem, jenž dodal 287 letounů. V zakázkách však Boeing letos díky své dominanci na červencové letecké výstavě v britském Farnbourough zatím výrazně vede. Airbus loni získal 1419 objednávek, což bylo vůbec nejvíc v historii letectví, a obsadil 64 procent trhu velkých letadel.

Boeing v červenci odhadl pro příští dvě desetiletí globální poptávku na 34.000 letadel v hodnotě 4,5 bilionu dolarů. Na rozdíl od Airbusu do toho americký výrobce zahrnul i segment větších regionálních letadel. Oba výrobci předpokládají, že asi dvě třetiny nových letadel se prodá v oblasti Asie a Tichomoří.

Airbus také zvýšil odhad poptávky po největších letadlech typu A380 nebo modelu 747–8 od Boeingu. Pro příštích 20 let čeká dodávky těchto strojů v počtu 1700 kusů proti loňskému odhadu 1331 letounů. Boeing naopak předpokládá, že většina přepravců bude dávat přednost menším a lehčím strojům typu jeho 787 Dreamliner, a poptávku po obřích letadlech čeká výrazně nižší.

Autor: ČTK

4.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
17 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies