Kopřivnická Tatra navázala spolupráci s nizozemskou společností DAF Trucks N.V. Přední světový producent nákladních vozů bude dodávat Tatře kabiny a motory. Získá v ní také pětinový akciový podíl. Obě firmy chtějí při prodeji vozů společně využívat svoje dealerské sítě. Zástupci obou firem dnes sdělili, že automobilky podepsaly smlouvy o vzájemné spolupráci.

O plánované spolupráci mezi Tatrou a DAF se hovořilo už delší dobu. DAF bude dodávat díly pro novou řadu vozidel. "Začali jsme s cílem zkonstruovat nové vozidlo Tatra, které by bylo kombinací nejnovějších inovací unikátního podvozku Tatra, nejmodernějších kabin DAF a motorů PACCAR. Tento projekt však vyústil v mnohem rozsáhlejší spolupráci, která dokonale přispívá k rozvoji globální strategie společnosti Tatra a pro dealery společnosti DAF současně představuje významné doplnění výrobkového portfolia," řekl generální ředitel společnosti Tatra Ronald Adams.

Výsledkem je podle něho vůz, který reaguje na potřeby nejnáročnějších zákazníků a bude distribuován prostřednictvím silnější a rozsáhlejší dealerské sítě společnosti Tatra. Představí ho příští týden v pondělí.

Prezident společnosti DAF Trucks Harrie Schippers spolupráci s Tatrou přivítal. "DAF již deset let trvale zvětšuje svůj tržní podíl v Evropě. Jsme rádi, že se můžeme podílet na novém, velmi moderním vozu Tatra, který pro dealery společnosti DAF představuje významnou příležitost, neboť znamená rozšíření stávajícího portfolia výrobků o vysoce mobilní civilní vozidlo s trvalým pohonem všech kol," konstatoval Schippers.

Nový vůz

Nový vůz Tatra, zkonstruovaný i vyrobený v Kopřivnici, se postupně stane nejdůležitějším produktem v oblasti civilních tržních segmentů. Budou ho nabízet firmám ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu, ale i v jiných průmyslových odvětvích. Tatra předpokládá, že s tímto vozem vstoupí do nových teritorií a získá nové zákazníky. V rámci své globální obchodní strategie zúročí možnosti dealerských sítí společností DAF i Tatra a bude k financování využívat produkty dostupné prostřednictvím společnosti PACCAR Financial Services.

Tento vztah představuje pro společnost Tatra významný krok vpřed v oblasti obchodování s civilními vozidly. "Vybudování tak rozsáhlé a úspěšné sítě dealerů po celé Evropě by Tatře trvalo desítky let a vyžádalo by si náklady ve výši mnoha milionů eur, a to nezmiňuji desítky nebo dokonce stovky milionů eur, kterých by bylo zapotřebí na vývoj kabiny a motoru na takto světové úrovni," podotkl Adams.

Vývoj prodeje nákladních automobilů pro Tatru v letošním prvním pololetí nedopadl příliš příznivě. Prodala o 13 procent méně vozů než ve stejném období loni, celkem 352 aut oproti loňským 405. V květnu Adams uvedl, že firma získala nové zakázky v Brazílii. Chce tam dodávat 400 až 1000 aut ročně. Dalších 500 automobilů dodá do Saúdské Arábie.

Kopřivnická společnost Tatra je přední tuzemská automobilka. Funguje už od roku 1850, což ji řadí k nejstarším světovým výrobcům automobilů. Během let vystřídala železniční i leteckou výrobu, dnes se specializuje výhradně na produkci nákladních vozů.

Čtěte také: Tržby Tatry loni přesáhly hranici dvou miliard korun