Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tatra s novými majiteli chystá smlouvu s první bankou

Kopřivnice – Společnost Tatra Trucks, které nyní patří kopřivnická automobilka Tatra, připravuje smlouvu s první bankou, která jí schválila financování. Začínají jí vycházet vstříc také úvěrové pojišťovny. Automobilka má zakázkami pokrytou výrobu zatím do září a drží se plánu vyrobit letos 880 vozů, situace ve firmě je už stabilizovaná, řekl místopředseda představenstva Tatra Trucks Radek Strouhal. Automobilka se letos kvůli dluhům dostala do dražby. V dubnu firmu ovládli podnikatelé René Matera a Jaroslav Strnad.

21.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Sonnek Pavel

„Diskutujeme dokumentaci s jednou bankou, která už nám schválila financování. Závaznou nabídku už máme na stole. Teď hledáme druhou banku, tak abychom doplnili bankovní portfolio a byli v nějakém finančním komfortu. Chceme dvě samostatné banky, aby se s nimi dalo bavit i o nějakých expanzivních plánech a podobně. Na jednu banku je Tatra příliš velká," řekl Strouhal. Syndikovaný úvěr, který Tatra v minulosti měla, podle něj nyní není pro automobilku příliš vhodný.

Situace ve firmě je podle Strouhala stabilizovaná, ale zatím za cenu toho, že velmi výrazné zdroje poskytli akcionáři. „Hodně pozitivní je, že na Tatru začínají slyšet úvěrové pojišťovny, které pojišťují pohledávky našich dodavatelů. Začínají vypisovat limity, protože vidí, že platíme. Pro nás v podstatě ty peníze nahrazují přímo bankovní úvěr, dokonce bych řekl, že v některých případech u některých dodavatelů je to mnohem lepší než bankovní úvěr," řekl Strouhal. Díky pojištění automobilka například nemusí platit dvacetiprocentní zálohu, kterou někteří dodavatelé požadují při zahájení výroby, tedy týdny před dodáním objednaných dílů.

Firma se drží plánu vyrobit letos 880 vozidel, zakázky má naplněné zatím do konce září. Provozně by se letos měla udržet kolem nuly. „Je to první rok, který bude sloužit jako základna k tomu, abychom rostli v dalších letech. Postavili jsme plán na poměrně střízlivých číslech," řekl místopředseda představenstva.

V minulých letech podle něj automobilka plánovala roční výrobu kolem 1500 vozů, ale reálně jich vyrobila třetinu. „To je zdrcující. Ve chvíli, kdy nastavíte plán na 1500 vozů, uděláte nákladové sazby, nastavíte normy, lidi, všechno, a potom vyrobíte 500 vozů, tak se nemůže nikdo divit, že to ekonomicky nevychází," řekl Strouhal.

Zastavení dodávek do Indie

Jedním z hlavních problémů bylo podle něj pro Tatru zastavení dodávek do Indie, kam ročně odcházelo 400 až 500 aut. Firma čelila podezření z korupce. Obnovení dodávek podle Strouhala hodně závisí na očištění jména Tatry. „Intenzivně jednáme s indickou protistranou, se společností BEML. Vysvětlujeme, že nemáme s bývalými akcionáři nic společného. Věříme, že znova začnou tatrovky brát, je to pro nás velice zajímavý trh," řekl Strouhal.

Primárními zákazníky v letošním roce jsou tuzemští klienti. Kromě toho putují vozy z Kopřivnice například do Polska, Austrálie a zemí bývalého Sovětského svazu. „Velká zakázka je konkrétně třeba Ázerbájdžán, kam půjde letos přes sto vozidel. Jsou výhledy, že tam budeme dodávat i v dalších letech," řekl Strouhal.

Čtyři auta denně

Automobilka nyní vyrábí čtyři auta denně, pokusně zkouší výrobu pěti vozů a ke konci roku by se chtěla dostat na pět aut za směnu. Bez větších investic je podle Strouhala Tatra schopná vyrábět kolem 3000 aut ročně.

Ve firmě včetně dceřiných společnosti nyní pracuje zhruba 1600 lidí. Po příchodu nových majitelů klesl počet zaměstnanců asi o 20, přičemž vesměs šlo o odchody do důchodu, nebo pracovníky se smlouvou na dobu určitou. „Obavu o práci jsme určitě zažehnali," řekl Strouhal.

Nová kolektivní smlouva

Vedení firma také podepsalo s odbory novou kolektivní smlouvu na tři roky, až do roku 2016. „Jsme s odboráři domluveni, že mzdy nebudeme zvedat v tarifu, ale pokud se bude firmě dařit, tak se začnou vyplácet bonusy," řekl Strouhal.

Zastupující předseda odborů Tatry Jiří Krutílek řekl, že přístup nových majitelů je mnohem pozitivnější než u minulého vedení. „Je vidět, že mají zájem a dělají všechno pro to, aby se výroba rozjela. Ale mají to velice těžké. Když společnost 20 let padala dolů, nespraví se to za měsíc," řekl Krutílek.

Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Od roku 2006 ji kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní Američanem Ronaldem Adamsem. Kvůli dluhům ale letos automobilka skončila v dražbě. Její hodnota byla stanovena na 1,765 miliardy korun, přičemž její závazky činily zhruba 1,5 miliardy korun.

Autor: ČTK

21.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Modrý pes v Indii.

VIDEO: V Indii zmodrali psi. Důvodem je průmyslový odpad v řece

Rozsáhlé požáry v Chorvatsku.
1 7

Chorvatsko sužují požáry, v některých oblastech vybuchly staré miny

AKTUALIZOVÁNO

USA uvalily nové sankce na čínské i ruské firmy, za podporu KLDR

Desítky čínských a ruských subjektů budou zatíženy novými sankcemi, které na ně uvalily Spojené státy. Důvodem je jejich „podpora“ Severní Koreje. Konkrétně jejího jaderného programu, proti kterému USA dlouhodobě vystupují. Sankce se mají týkat jak firem, tak i jednotlivců.

Rozpočet není schopen pokrýt růst platů, říká Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace není schopen pokrýt požadavky na zvyšování platů ve státní správě. Ministerstvo financí přitom díky dobrému vývoji ekonomiky a výběru daní navýšilo příjmy rozpočtu proti květnovému návrhu o deset miliard korun. Novinářům to dnes řekl ministr financí Ivan Pilný.

Podvodníci tahají z lidí peníze přes sbírky

Na Berounsku řádí party podvodníků. Na důvěřivé lidi si vymýšlejí různé záminky, aby je okradli o peníze. Někdy se ani neštítí toho, schovávat se za charitativní sbírky.  

Tuny drahocenného lithia chtějí brát z úpatí hory. Už za čtyři roky

Těžba vzácného kovu lithia na hoře Cínovci v Krušných Horách by mohla začít v roce 2021. V plánu to má alespoň česká firma Geomet, která zde provádí průzkumy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení