Teprve dva měsíce jezdí po Ústí nad Labem a okolí žluto-bílé taxíky připomínající vozy komunistické Veřejné bezpečnosti. Jde o nízkonákladové taxíky Vi3, které vás například od trmického supermarketu Globus dovezou až do deset kilometrů vzdáleného Mojžíře za paušální částku 89 korun. Ve večerních hodinách si ovšem kvůli levné ceně počkáte na řidiče i hodinu.

„Ze zkušenosti víme, že snížením ceny se poptávka po taxislužbě minimálně ztrojnásobí, takže na tom nakonec vydělá i konkurence,“ říká 32letý spolumajitel firmy Vi3 Miroslav Hebký.

Byl jste původně také taxikář, že jste se rozhodl pro tohle podnikání?
Ne, taxikář jsem nikdy nebyl. Nápad rozjet vlastní taxislužbu se zrodil před rokem a půl. Dříve jsem podnikal úplně v jiných oborech. Nebyl jsem spokojený s taxislužbou v Pardubicích, tak se zrodil nápad udělat si vlastní taxi pro mé známé. Byl o to ale takový zájem, že v dnešní době máme 150 vozidel po celém Česku.

Název Vi3 i barvy vašich taxíků evokují vozy komunistické Veřejné bezpečnosti (VB). Proč?
Auta Veřejné bezpečnosti si většina našich zákazníků nepamatuje, protože tu dobu ani nezažila. Vozíme vesměs barové lidi. Naše logo Vi3 v kroužku je ale zcela jiné než na vozidlech bývalé VB. Zaměnitelnost evokuje spíše barevné polepení vozidla. Kdybychom měli auta modrá, nikoho by to nenapadlo. Snažíme se dodržovat jednotný vzhled všech našich vozidel, aby zákazník vždy věděl, která společnost ho přepravuje.

Takže se tím snažíte dostat do povědomí lidí.
Vždy, když vstoupíme do nového města, snažíme se dostat do povědomí zákazníků. Používáme i další marketingové nástroje, jako jsou Facebook, Instagram, rádio, bannery, samolepky. Máme i obchodní zástupce a hostesky.

Na jakou klientelu vlastně cílíte?
Od počátku s námi jezdí nejvíce baroví zákazníci, takové jsou zkušenosti ze všech měst, ve kterých jsme začínali. Vozíme ale i seniory k doktorovi, kterým dáváme i nějakou slevu. Poslední dobou přepravujeme často také děti na kroužky.

Ústecký lvice Kivu a brněnský lev Bolek v sobě našli zalíbení.
FOTO: Ústecká lvice měla první rande s brněnským králem

Po Ústí jezdíte v „zelené zóně“ za lacinou paušální cenu 89 korun. Jak se vám to může vyplatit?
Jsme nízkonákladová ekologická taxislužba. Všechna naše vozidla jezdí na alternativní palivo, jako je LPG a CNG, a takhle snižujeme náklady na pohonné hmoty. Ročně pořídíme přes 100 nových aut po celé České republice, získáváme značné slevy u dodavatele. Každé naše auto je připojeno na náš dispečink, který pomocí GPS souřadnic určuje přidělení jednotlivých zakázek a zvyšuje tak efektivitu vytížení vozidel. Když můžete z Pardubic letět do Londýna za 250 korun a je to tisíc kilometrů, tak proč bychom my nemohli vozit zákazníky 5 kilometrů za 89 korun? Každé město má samozřejmě různé režimy sazeb. Vždy jsou dané zónové sazby, tedy zelená nebo červená zóna, a pak běžná kilometrová sazba.

Ve večerních hodinách jsou vaše vozidla v Ústí plně vytížená, čekací lhůta je někdy i hodinu. Plánujete v tomto směru něco vylepšit?
V nočních hodinách vznikají špičky, což mají i konkurenční taxislužby. V Ústí nad Labem jsme zatím krátce, mapujeme místní trh. V Liberci je nejvyšší špička od 18 do 23 hodin večer, v Pardubicích je naopak touhle dobou relativně klid. Naším cílem je odbavit co nejvíce zákazníků, takže neustále rozšiřujeme vozový park. Ústí budeme mít brzo 25 aut, teď jich je 12. Nebude trvat dlouho a myslím si, že kromě fabií se v Ústí setkáte i s našimi octaviemi.

Jakými zkouškami vaši řidiči procházejí?
Jediná povinná zkouška pro řidiče je test z místopisu, který je ale jen v některých městech. V Ústí nic takového není, proto tam naši řidiči procházejí nejrůznějšími školeními, která zahrnují ovládání taxametru, obsluhu platebního terminálu, bezpečnost práce, komunikaci se zákazníky či ovládání dispečinku.

Třeba v Liberci ale zkoušky z místopisu mají. Jak je vaši řidiči zvládají?
O tom, zda je ve městě zkouška z místopisu, rozhodují jednotlivá města. Pro taxislužbu, která chce svou působnost rozšiřovat do dalších měst, je místopis velký problém. Známe i případy, kdy jsou úředníci dobře známí s řidiči zavedených taxislužeb. V Liberci nám jde na zkoušku třeba 16 lidí a udělá nám ji pouze jeden. Přitom to jsou lidi, které neustále učíme, ale zřejmě ve městech funguje nějaký lobbing. Vy byste tedy zkoušky z místopisu zrušil? Podle mě by zkoušky pro budoucí taxikáře měly být spíše o tom, aby taxikáři uměli bezpečně řídit, ovládat taxametry, znali legislativu ohledně přepravy osob a věděli, v jakém stavu má být vozidlo. Řidiči populární aplikace Uber, se kterou se snaží bojovat každá taxislužba včetně Vi3, žádnou zkoušku z místopisu mít nemusí. Jednou jsem jel s Uberem v Praze, kde mě vezl vietnamský řidič, který místopis Prahy vůbec neznal a ani neuměl česky. Přijel pro mě ovšem včas a dovezl na místo, kam jsem chtěl. Tím chci říci, že když řidiči používají moderní technologie jako třeba i dispečinkové systémy, kde objednávky vyřizuje počítač, tak řidič jenom jezdí podle toho, co mu říká navigace, která současně řeší i aktuální dopravní situaci. Myslím si tedy, že ten místopis je spíše regulace trhu ovládaná několika lidmi v daném městě.

Kamerové body u Malých Žernosek, které měřily úsekovou rychlost, nechalo ŘSD je v minulých dnech demontovat.
Obávané kamery ze silnice z Ústí do Lovosic zmizely. Poslouží na dálnici D1

Vaše ceny určitě vadí konkurenci. Z médií je známý případ shořelých taxíků právě v Pardubicích. Jak to vypadá s konkurencí v Ústí nad Labem?
V každém městě žije určitá komunita taxikářů. Za dobu fungování naší taxislužby jsme řešili po celé republice kromě tří zapálených taxíků i několik napadení řidičů včetně desítek případů, kdy nám konkurence poničila vozidla, ať už to byly propíchané pneumatiky nebo rozbitá čelní skla. V Ústí zatím nedošlo k závažnějším událostem, ale momentálně několik případů šetří kriminální policie a nechci se k tomu vyjadřovat. Ale nešlo o nic velkého. Z naší zkušenosti ale víme, že snížením ceny se poptávka po taxislužbě minimálně ztrojnásobí, takže na tom nakonec vydělá i konkurence.

Jak se proti konkurenčním útokům bráníte? Máte kamery v autech?
Ve všech našich vozidlech jsou nainstalované kamery, v některých dokonce i kolem celého vozidla včetně prostoru za ním. Tyto záznamy se pouštějí pouze na stisknutí tlačítka u řidiče, kdyby cítil, že na něj třeba někdo najíždí nebo ho vybržďuje. Záznamy slouží jako dobrý důkaz pro policii. Všechna naše auta jsou připojená na dispečink, kde dispečer ví okamžitě, co se děje a je schopný to řešit s naší bezpečnostní agenturou v daném městě nebo rovnou přivolat na místo policii.

Jsou na severu Čech problémy například s agresivními pasažéry? Pokud ano, jak se proti tomu brání vaši řidiči?
Jde povětšinou o podnapilé lidi. Naši řidiči jsou vybavení, mají pepřové spreje, někdo má i elektrický paralyzér. Nic z toho jsme ale ještě naštěstí nepoužili, řidiči je zpacifikují sami.

Zakázaný aktivní antiradar se ukrýval pod mřížkou přední masky vozidla
Pozor na internetovou reklamu nabízející antiradary