VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Televizní reklama na alkohol ovlivňuje mladé

Řím - Čím více reklamy na alkoholické nápoje vidí děti a mladí lidé v televizi, tím více je konzumují. Studie prokázaly nejen to, že televizní reklama ovlivňuje výběr alkoholu, ale i to, že pod vlivem této reklamy se až několikanásobně může zvýšit počet vypitých sklenek.

30.10.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Mezi spotřebou alkoholických nápojů a reklamou na ně existuje přímá souvislost. Špatný vliv reklamy na nezletilce prokázala americká studie. Pokud se chlapec dívá například na reklamu na pivo, která se objeví při fotbalové zápasu, vede ho to k tomu, aby nejen dával přednost značkám, které viděl v televizi, ale také k tomu, aby pil více.

Výzkum vedl profesor Timothy Naimi z americké Bostonské univerzity a publikován byl na stránkách Journal od Studies on Alcohol and Drugs. Sledováno bylo více než 1000 mladých lidí ve věku od třinácti do dvaceti let z různých částí Spojených států.

Mladí lidé, kteří se nedívali na reklamu s alkoholickými nápoji, uváděli, že se napijí v průměru čtrnáctkrát za měsíc. Tento počet vzrostl na 33 drinků za měsíc u těch, kteří sledovali reklamy na alkohol vysílané při televizních pořadech. Zaznamenáno bylo dokonce i několik případů, kdy mladí lidé zkonzumovali za měsíc 200 drinků. Byli to právě ti, kteří sledovali programy, kde se hojně objevoval tento typ reklamy.

Obrázek je ucelenější, jestliže přihlédneme k tomu, že podle další studie preadolescenti ve věku jedenáct až čtrnáct let mohou ve Spojených státech vidět dvě až čtyři reklamy na alkoholické nápoje denně.

Podle zprávy GfK Roper Youth z loňského roku se ale také ukázalo, že na tendenci mladých lidí popíjet alkohol mají rodiče jednasedmdesátkrát větší vliv než reklama. Dvě třetiny nezletilců ve věku od deseti do osmnácti let uváděly rodiče jako ty, kdo ovlivňují jejich rozhodnutí, zda budou pít alkohol, či nikoli. Za rodiči následují přátelé, sourozenci a další členové rodiny.

"Jedním z ponaučení pro celou naši společnost je to, že teď máme jen minimální kontrolu nad televizní reklamou na alkoholické nápoje a že tato kontrola je založena pouze na vlastní regulaci. Myslím si, že je potřeba tu kontrolu zpřísnit," říká profesor Naimi, jehož citoval server italského deníku Corriere della Sera.

Podle amerických zákonů mají výrobci alkoholických nápojů vlastní předpisy a jejich porušení se netrestá pokutami. V Itálii zákon o vlastní regulaci v televizi stanoví, že reklama nesmí ukazovat nezletilce, jak se oddávají popíjení alkoholu. Od 16:00 do 19:00 se televize musí vyhnout reklamě na alkoholické nápoje, zejména pak na ty, které mají vysoký obsah alkoholu.

Autor: ČTK

30.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
31 12

Sobotka počká na Babišovo vysvětlení do konce dubna, pak rozhodne

Protesty ve Skopji skončily násilím

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Česká reprezentace na úvod porazila Finsko

Vítězstvím 3:2 nad Finskem vstoupili čeští hokejisté do závěrečného turnaje Euro Hockey Tour, kterým jsou Carlson Hockey Games v Českých Budějovicích. Druhý zápas odehraje náš národní tým v sobotu proti Švédsku (17).

Nejvyšší soud zrušil rozsudek nad Dalíkem kvůli právní kvalifikaci

Nejvyšší soud zrušil odsuzující verdikt nad lobbistou Markem Dalíkem poté, co vyhověl jeho dovolání i dovolání šéfa žalobců Pavla Zemana. Případ vrátil pražskému vrchnímu soudu, který Dalíka poslal na čtyři roky do vězení za pokus o podvod. Odvolací soud bude muset znovu přezkoumat právní kvalifikaci, na jejímž základě byl odsouzen. Oznámil to předseda trestního kolegia NS František Púry. Podle něj může soud trest zmírnit, ponechat stejný i zpřísnit.

Policie zatkla ve vládní čtvrti v Londýně muže ozbrojeného noži

V britské vládní čtvrti v Londýně došlo ve čtvrtek 27. dubna k incidentu, při němž policie zadržela muže, jenž byl ozbrojen dvěma noži. Informovala o tom BBC. 

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies