VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Téměř polovina lidí plánuje letos více utrácet, zjistil průzkum

Praha – Celkem 42 procent lidí bude v letošním roce zvyšovat své výdaje. Téměř čtvrtina z nich, tedy každý desátý člověk, si chce dopřát více než v minulém roce. U většiny ale stojí za zvyšováním výdajů růst životních nákladů a zdražování. Vyplývá to z průzkumu, který pro úvěrovou společnost Cetelem uskutečnila na přelomu ledna a února mezi 500 respondenty agentura STEM/Mark.

26.2.2014 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Fuchs

Zhruba každý pátý z těch, kteří své výdaje zvyšovat nehodlají, uvádí jako důvod to, že na utrácení nemá náladu, přestože volné finance k dispozici má.

Snižovat své útraty plánuje každý třetí. Na 29 procent z nich chce méně utrácet, i když je k tomu finanční situace nenutí. Zbývající více než dvě třetiny jsou ke snižování výdajů nuceny výší svých příjmů. V ekonomický růst v letošním roce přitom věří 28 procent Čechů. Téměř polovina je přesvědčená, že k hospodářskému růstu letos nedojde.

Se svojí finanční situací je spokojeno 44 procent lidí. Zhruba každý šestý (16 procent) je navíc s výší svých financí více spokojený než před rokem. Většina lidí však považuje svoji současnou životní úroveň za nedostatečnou. Těch, kteří jsou méně spokojení se svými příjmy proti době před rokem, je 27 procent, tedy více než každý čtvrtý.

Za co plánují lidé utrácet?

Lidé plánují více utrácet především za potraviny (65 procent) a bydlení (56 procent). Vedle zboží osobní potřeby, jako je oblečení a kosmetika (46 procent), budou lidé navyšovat výdaje velmi často také za vybavení domácnosti, tedy za nábytek a elektrospotřebiče (42 procent) následované dopravou (31 procent).

Zejména ti, kteří si chtějí jen více dopřávat, budou investovat do dovolené (29 procent) či volnočasových aktivit a kultury (24 procent). Více než každý čtvrtý plánuje vložit finance do vzdělání, výrazně častěji přitom ženy než muži. Pořízení automobilu zvýší výdaje 12 procentům, tedy zhruba každému dvacátému Čechovi.

Naopak ti, kteří hodlají utrácet méně, budou šetřit především na vybavení domácnosti (62 procent) a oblečení či kosmetice (59 procent). Na pomyslném třetím místě žebříčku jsou útraty za dovolenou (55 procent) následované volnočasovými aktivitami a kulturou (49 procent). Své výdaje za potraviny sníží 45 procent, za dopravu pak 29 procent a za bydlení 19 procent respondentů.

Autor: ČTK

26.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Pražský hrad.
2

Porno na počítači prezidenta. Národní bezpečnostní úřad o tom nevěděl

Předseda KDU-ČSL a místopředseda vlády Pavel Bělobrádek (vpravo) a 1. místopředseda strany a ministr zemědělství Marian Jurečka.
1 8

Devět procent. Lidovci a STAN by se do Sněmovny společně nedostali

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Tisíce květů vzácného šafránu bělokvětého rozkvetly u Lačnova

Tisíce květů vzácného šafránu bělokvětého rozkvetly nyní na loukách a zahradách v okolí Lačnova na Vsetínsku. Lokalit je 18, k největším patří například louka za školou nebo na Sucháčkových pasekách, tam bývá až 20.000 nebo 30.000 květů, řekl dnes Milan Orálek z Českého svazu ochránců přírody Valašské Meziříčí.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies