VYBERTE SI REGION

Polovina malých a středních firem zvýšila export

Praha - Téměř polovina, 45 procent malých a středních firem, zvýšila loni objem svého exportu. Naopak u 18 procent vývoz poklesl. U zbývajících zůstal na stejné úrovni. Vyplývá to z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP).

8.2.2012 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Vít Šimánek

Pozitivní informací podle předsedy AMSP Karla Havlíčka je, že 30 procent těchto podniků exportuje mimo evropské země, což je prý důležité vzhledem k tomu, že 80 procent českého vývozu jde do EU. "Znamená to, že se nespoléhají pouze na blízké země, ale rozkládají svá rizika," řekl.

Většina dotázaných exportuje více než pět let. Mají tedy dlouholeté zkušenosti a dostatek času pro expanzi na vzdálenější trhy. U malých a středních firem, které ještě neexportují mimo evropský kontinent, je pravděpodobnost expanze na vzdálenější trhy nižší. Uvažuje o nich do budoucna pouze 13 procent dalších malých a středních firem, více než polovina jich nechce na vzdálené trhy vůbec.

Jako nejdůležitější institucí v rámci podpory exportu je vnímán CzechTrade, na který by se obrátilo se žádostí o pomoc v této oblasti 31 procent firem. Za ním se s 23 procenty umístilo ministerstvo průmyslu a obchodu. "Firmy se jasně vyjádřily, že je pro ně CzechTrade čitelný a čitelnější partner než například stát, protože se jedná o odborné diskuse a odbornou podporu, nikoliv jenom deklarativní," řekl Havlíček.

Za dobrý signál pokládá i to, že jsou firmy spokojené se službami České exportní banky a EGAP. Více než tři čtvrtiny exportérů přitom zastávají názor, že by ČEB a EGAP měly zvýhodňovat české exportéry, kteří odebírají své subdodávky od českých výrobců.

Podpora státu

Polovina firem vítá státní pomoc při přípravě svého vývozu, když shromažďují informace o cílovém trhu a tvoří svou exportní strategii. Pro čtvrtinu firem je podpora důležitá v okamžiku vstupu na trh, pro pětinu během rozvoje na trhu a pro pět procent je podpora státu důležitá ve fázi výběru trhu. O podporu napříč všemi fázemi projevilo zájem 59 procent firem. Podle AMSP je tak patrné, že menší firmy vyžadují spíše služby v oblasti průzkumu trhů, v době přímých obchodů pak již spoléhají sami na sebe.

Podle údajů Českého statistického úřadu zveřejněných v úterý vzrostl vývoz z České republiky meziročně o 13,2 procenta a dovoz o 5,1 procenta. Obrat zahraničního obchodu stoupl o 596,5 miliardy korun na 5,54 bilionu Kč. Skončil tak přebytkem 191,4 miliardy korun, což je meziročně o 70,2 miliardy korun lepší výsledek.

Průzkumu se uskutečnil v lednu, pro AMSP jej provedla agentura Aspectio Research. Zúčastnilo se jej 405 podniků s 10 až 250 zaměstnanci. Většinou oslovené firmy exportují více než pět let.

Autor: ČTK

8.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Podle Chovance by video s Forejtem měli prověřit státní zástupci

Praha - Státní zastupitelství by mělo prověřit, zda se kompromitující video, na němž je údajně zachycen končící šéf hradního protokolu Jindřich Forejt, nemělo sloužit k vydírání. Novinářům to dnes ve Sněmovně řekl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Nahrávkou by se podle něj měl zabývat i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) kvůli Forejtově bezpečnostní prověrce.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies