VYBERTE SI REGION

Test ledových čajů: Často obsahují více vody než čajového nálevu

Praha – Ledové čaje prodávané na tuzemském trhu často obsahují více vody než čajového nálevu. Téměř polovina čajů, které otestoval časopis dTest, obsahovala extrémně nízké množství čajového extraktu či dokonce vůbec žádný. Chybějící chuť čaje výrobci podle časopisu dohánějí cukrem či umělými sladidly.

5.8.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

dTest otestoval 21 černých a zelených ledových čajů s příchutí citrónu či limetky. „Výsledky testu svědčí o snaze výrobců čaj maximálně naředit. V případě černých čajů jsme ani u těch nejkoncentrova­nějších neobjevili charakteristických složek čaje více, než kolik by odpovídalo jedné porci čaje zalité litrem vody," uvedl Daniel Pavlis, vedoucí redakce časopisu dTest.

Podle něj pouze u jediného z testovaných výrobků, zeleného čaje Rauch Nativa Green Tea Lemon, bylo možné konstatovat, že obsahuje více čajového nálevu než vody.

V ledových čajích hledala laboratoř látky, které čaj musí obsahovat. Jde zejména o alkaloidy kofein, theobromin a theofylin a látky ze skupiny polyfenolů. „Kofein objevila laboratoř i v těch nejhorších z testovaných výrobků, ovšem ve stopové koncentraci okolo jednoho miligramu v litru, tedy stonásobně méně, než v běžném čajovém nálevu," uvedl dTest.

Výrobky privátních značek obchodních řetězců skončily nejhůř

Kofein však lze přidat do jakéhokoli nápoje i synteticky, proto byla pro posouzení ‚čajovosti' klíčová přítomnost theobrominu. Ten laboratoř podle časopisu ve čtyřech případech nenašla vůbec, v dalších byly hodnoty jak kofeinu, tak theobrominu extrémně nízké. Nejhůře skončily v testu výrobky privátních značek obchodních řetězců, a to v případě černých i zelených ledových čajů, uvedl dTest.

„Ceny ledových čajů se zdají být nízké, dokud si neuvědomíte, že namísto čaje platíte za vodu s cukrem či sladidly. Spočítali jsme, kolik stojí litr hypotetického čaje obsažený v lahvi nápoje s názvem ledový čaj. Litr čajového nálevu naředěného v nejlevnějším testovaném výrobku Tesco Ice Tea Green Tea + Citrus by vás vyšel na 1063 korun," uvedl Pavlis.

12 kostek cukru v jednom litru čaje

Test ukázal, že nedostatek čajové chuti ve výrobcích do jisté míry překrývá cukr či umělá sladidla spolu s citrusovou příchutí. Testované čaje obsahovaly průměrně 64 gramů cukru v litru, tedy více než dvanáct pětigramových kostek, což představuje téměř dvě a půl kostky na šálek.

Test také odhalil problémy s deklarací na obalu. Tři výrobky neměly vůbec uvedený podíl čajového extraktu, byť takovou informaci musí uvádět. U dalších se ukázalo, že na uvedené údaje není spolehnutí.

Autor: ČTK

5.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Sting zazpívá jako headliner Metronomu. Prvně na festivalové stagi

Praha /HEADLINER, FESTIVAL/- Pražský Metronome Festival odtajnil první zahraniční hvězdu. V termínu 23. a 24. června zazpívá na Výstavišti Sting a doprovodí ho jeho trio. Předprodej pro některé začíná již dnes.

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies