VYBERTE SI REGION

Těžaři: Ceny tepla jsou předražené

Sokolov - Kam jdou miliony, které vydělává ČEZ, ptají se zástupci měst a obcí na Sokolovsku.

24.3.2011
SDÍLEJ:

Generální ředitel Sokolovské uhelné František Štěpánek.Foto: Deník/M. Hloušek

Sokolovská uhelná je v situaci, kdy odmítá dále spolupráci s ČEZ na takové bázi, která je prý absolutně jednostranná až diskriminační. A přestože má ČEZ dominantní postavení na trhu, tak vůči Sokolovské uhelné se prý chová diametrálně rozdílně než oproti jiným uhelným společnostem. Novinářům to sdělil generální ředitel Sokolovské uhelné František Štěpánek. Těžaři se chtějí obrátit na regulační úřady kvůli ceně tepla z Elektrárny v Tisové (ETI). ČEZ podle nich předražuje teplo, přestože vstupy, hlavně cena dodávaného uhlí, zůstává od roku 1998 stejná.

Vedení ČEZ naopak oponuje, že zákony v žádném případě neporušuje, a cena páry, za kterou ji prodává ETI, stále ještě nepokrývá úplné náklady na její výrobu. „Domníváme se, že ČEZ nabourává konkurenční prostředí v České republice,“ sdělil Štěpánek. Zatímco prý Sokolovská uhelná dodává ČEZ Elektrárně Tisová dvanáct let uhlí za stejnou cenu, tak elektrárna za tu samou dobu zvedla ceny tepla 2,5 krát.

Těžaře podpoří radnice

Pro srovnání uvedl ředitel Sokolovské uhelné konkrétní čísla. Zatímco prý cena tepelné energie od ČEZ ETI byla před dvanácti lety 116 korun za GJ, navrhovaná na letošní rok je již 309,59 korun za GJ. „Čísla jsou dramatická. Kam jdou ty peníze?“ ptá se Štěpánek. Snahu těžařů chce posílit i vedení sokolovské radnice. „Podpoříme úsilí Sokolovské uhelné. Naše iniciativa bude směřovat přes politické kruhy,“ řekl starosta Sokolova Zdeněk Berka.

Jeho slova potvrdil i místostarosta a zároveň senátor Pavel Čáslava. „Jde o drancování regionu. Zisky ČEZ se utrácejí bůhví kde. Spojím se s poslancem Burešem a věc předneseme v Poslanecké sněmovně,“ tvrdí Čáslava.

Existuje i varianta, že by města a obce přestaly odebírat teplo od ETI a začaly by odebírat levnější teplo přímo z Vřesové. To je investice v řádu několika set milionů korun a Sokolovská uhelná nechce situaci hrotit, jen narovnat. Vedení společnosti ČEZ tvrdí, že v současné době nemá právní oporu pro postup odchylný od platné smlouvy. „Musíme respektovat požadavky kladené právním řádem na správu obchodní společnosti s péčí řádného hospodáře. Jsme tak nuceni trvat na platnosti smlouvy, dokud nebude právně nezpochybnitelně prokázáno, že smlouvu nelze plnit z důvodu doložené objektivní nemožnosti plnění či že zde jsou jiné právem uznané důvody vyžadující modifikaci daného smluvního vztahu,“ sdělila mluvčí ČEZ Eva Nováková.

ČEZ se obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

„Ve snaze vzniklou situaci řešit jsme požádali Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o posouzení skutečností ohledně smlouvy o dodávce uhlí se společností Sokolovská uhelná a zaslali mu informace dokládající, že k žádnému porušení zákona ze strany ČEZ nedošlo a nedochází,“ pokračovala mluvčí.

Podle ní za loňský rok dodala Sokolovská uhelná ČEZ množství uhlí rámcově dle dlouhodobé kupní smlouvy v objemu zhruba 2 milionů tun hnědého uhlí, které přednostně spaluje teplárna Tisová. „Zájmem ČEZ bylo a je dosáhnout oboustranně přijatelného řešení dodávek dle platné dlouhodobé kupní smlouvy,“ doplnila Nováková.

Mluvčí Skupiny ČEZ pro západní Čechy Martin Sobotka zase uvedl, že cena páry, za kterou ji prodává ETI, stále ještě nepokrývá úplné náklady na její výrobu. „Cena již ale umožňuje obnovu distribučních sítí,“ zmínil Sobotka.

K tématu dále sdělil, že celkové navýšení ceny ETI a TAS (ČEZ Teplárenská) od roku 2004 do roku 2011 je 67,3 procenta, a to z částky 185 na 309,59 korun za GJ.

Čtěte také: Těžební limity: Teplárnám budou chybět miliony tun uhlí

ROMAN CICHOCKI
MILAN HLOUŠEK

24.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies