VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tichá kavárna promlouvá k srdcím

Podpora sociálního podnikání. Chystá se druhý ročník grantového programu ČSOB.

19.7.2014
SDÍLEJ:

PODPORA NESLYŠÍCÍCH. Jeden z úspěšných projektů loňského ročníku.Foto: ČSOB

Podpora sociálního podnikání. Tak lze ve stručnosti charakterizovat zajímavý, stále relativně nový grantový program, který vyhlásila loni Československá obchodní banka ve spolupráci s organizací P3 People, Planet, Profit. Do programu se mohly přihlásit sociální podniky, existující minimálně dva roky. Program se osvědčil, proto se organizátoři rozhodli vyhlásit i jeho druhý ročník. Ten začne oficiálně 4. srpna.

Káva, dorty, koláče

V rámci prvního ročníku získaly vítězné sociální podniky 320 000 korun, které napomohly k udržení a zefektivnění jejich činnosti. Do druhého kola postoupilo tehdy deset z 23 přihlášených. Porota vybrala na základě prezentací čtyři z nich, které obdržely finanční pomoc a odborné poradenství. Na tomto místě vám představíme jeden z nich, konkrétně obecně prospěšnou společnost 365. Tato nezisková organizace provozuje v Praze společně s Agenturou pro neslyšící Tichou kavárnu s obsluhou neslyšícími zaměstnancemi. Součástí provozu je i pekárna s denní výrobou.

Kavárna umožňuje znevýhodněným osobám získat potřebné pracovní a teoretické dovednosti a připravit je na budoucí zaměstnání. Cílem je také osvěta mezi slyšící většinou, propagace znakového jazyka a bourání bariér mezi slyšícími a neslyšícími. Provoz kavárny je druhem sociálního podnikání, zisk z provozu je použit výhradně k dalšímu rozvoji celého záměru a k podpoře služeb pro neslyšící.

Přímou finanční podporu organizace využila na zakoupení profesionálního kávovaru a nádobí. V odborném poradenství šlo o rady týkající se marketingové strategie. Přímá finanční podpora dosáhla částky čtyřiceti tisíc korun a hodnotu dalších čtyřiceti tisíc korun pak mělo odborné poradenství. V rámci poradenství proběhla návštěva zástupců obecně prospěšné společnosti 365 u občanského sdružení Náruč. Cílem návštěvy byla výměna zkušeností z oblasti gastronomie a provozování kavárny. Sdružení Náruč s kavárnou Modrý domeček je totiž v tomto ohledu zkušenější.

Nový cíl festivaly

Daniela Sládková, provozní ředitelka Tiché kavárny, o setkání uvedla:

„Po návštěvě denního stacionáře Modrý domeček v Řevnicích jsme si mezi našimi číšníky nastavili nová pravidla. Určili jsme měsíční zodpovědnost formou přidělení konkrétních pracovních úkolů hlavní barman, barman a číšník. Tento nový postup zefektivnil práci v kavárně, což přispělo ke spokojenosti zákazníků.

Dále jsme si ujasnili důležité otázky týkajících se rozvoje stravovacích služeb. Zejména šlo o problematiku tvorby cen, personální otázky a vhodné materiální vybavení. Přínosem byla rovněž návštěva ve výrobně těstovin Pasta fidli."

Podle jejích slov bude velkým přínosem druhá fáze projektu, která odstartovala nedávno. V letních měsících se zaměstnanci Tiché kavárny vydají na několik hudebních festivalů, kde zúročí nabyté zkušenosti. V současnosti je potvrzena účast na pěti hudebních slavnostech. I na tento účel budou využity poskytnuté finanční prostředky, z nichž bylo nakoupeno vybavení pro cateringové služby na festivalech.

Poradenské služby i finanční služby budou využity na rozvoj Tiché kavárny, pekárny a podpůrných služeb. Momentálně společnost zaměstnává 34 osob, z toho je 29 osob se sluchovým postižením. V kavárně a pekárně je zaměstnáno sedm osob se sluchovým postižením, z toho tři mladší 26 let. Pro zaměstnance kavárny bude možnost práce na festivalech jedinečnou příležitostí. Dostanou se mimo známe prostředí kavárny a vyzkouší si práci v terénu a s obsluhováním tisíců zákazníků denně. Je to pro ně velkou výzvou i důležitou zkušeností.

Nezanedbatelný je i sociální dopad, kdy se tisíce návštěvníků festivalů přesvědčí, že i lidé se sluchovým postižením zvládnou práci, při které hraje důležitou roli komunikace se zákazníky.

O projektu čtěte také na adrese www.365ops.cz.

v čem spočívá jedinečnost programu
- Program vychází ze širší definice sociálního podnikání. Lidé si pod pojmem sociální podnikání často představují pouze podniky zaměstnávající osoby se zdravotním postižením. Grantový program je však zaměřen také na sociální podniky zaměstnávající sociálně znevýhodněné osoby nebo ty podniky, jež přispívají k místnímu rozvoji či poskytují obecně prospěšné služby v oblasti sociálního začleňování.

- Sociální podniky, které postoupí do druhého kola grantového řízení, představují projekt osobně před grantovou komisí. Mohou tak bezprostředně reagovat na položené dotazy a zároveň navázat osobní vztah s dárcem, tedy Československou obchodní bankou.

- Kromě přímé finanční podpory je odměnou i odborné poradenství. Od letošního roku ho budou poskytovat přímo zaměstnanci banky a v rámci odborného dobrovolnictví předají zkušenosti a metodické rady vítězným sociálním podnikům.

JANA TESÁRKOVÁ

Autor: Komerční sdělení

19.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdravotní sestra. Ilustrační snímek

Nemocnice jako farmy na bakterie. Nakazí se v nich desetitisíce Čechů

A skuteční vítězové - film Moonlight.
AKTUALIZOVÁNO
2 15

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

AUTOMIX.CZ

Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Kdo jezdí s manuální převodovkou, má většinou svůj zažitý proces, kterým zabezpečuje auto po zaparkování proti rozjetí. Mnoho z nás to dělá už zcela podvědomě. Ale když budeme nad tímto zdánlivě jednoduchým úkonem více přemýšlet, můžeme se vyvarovat nechtěných nákladů.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies