Hodnost nabízí floridská církev Miami Learning Church & Institute v Miami za 990 korun a používat se údajně dá i v běžném životě.

„Titul se dává za zásluhy nebo za přispění na chod dané instituce. My vám ho udělíme za příspěvek na chod naší církve. Kontrolujeme ale trestní bezúhonnost," říká pán na zákaznické podpoře 
s tím, že církev je neziskovou organizací, která se v Miami snaží mezi odpadlíky ze středních škol rozšiřovat povědomí o důležitosti vzdělání. Kupón na slevu si koupilo už téměř 500 lidí, vydává se 
v oboru ekonomické poradenství, léčitelství nebo nová média.

Nefér podmínky

Ještě před pár lety o slevových serverech nikdo nic nevěděl. Když obchodníci zjistili, že Češi na slevy slyší, roztrhl se s nimi pytel. Před čtyřmi lety jich bývalo přes 300, dnes jich je kolem stovky. Denně na nich lidé utratí osm milionů korun. Ne vždy ale nákup dopadne dobře.
Když například loni vyrazil David Šaloun do pražské restaurace se zakoupeným slevovým kupónem na tatarský biftek, zjistil, že restaurace už neexistuje. Tehdy přišel o necelou stovku, u jiných případů však ztráta může být daleko vyšší.

Na slevové portály si nyní posvítil časopis dTest. Zjistil, že řada z nich nejedná úplně fér. Některé mají ve svých podmínkách pro zákazníky nevýhodná nebo dokonce nezákonná ustanovení.

Obchodování na internetu
Pravidla neporušují pouze slevové portály, ale i některé internetové obchody. Na e-shopy se loni zaměřila Česká obchodní inspekce. Zkontrolovala 1200 internetových obchodů a porušení povinností zjistila v 82 procentech. Inspekce uložila téměř 900 pokut v celkové výši 4,3 miliony korun. Mezi nejčastější prohřešky internetových obchodníků patří užívání klamavých praktik a neinformování o podmínkách reklamace.

„Z našeho zkoumání vyplynulo, že většina portálů se chová jako já nic, já pouze zprostředkovatel, za nic neodpovídám, se vším choďte za poskytovatelem," tvrdí vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
Časopis ukázal třeba na server Megabon.eu, který prodává zájezdy s výraznou slevou. Obchodní podmínky má ale jen v angličtině, navíc 
s informací, že případný soudní spor se bude konat ve Švýcarsku. To je podle dTestu proti mezinárodní úmluvě 
o příslušnosti soudu.

Na Českou obchodní inspekci se dokonce redakce časopisu obrátila kvůli serveru ToulavyBoty.cz, za kterým se ve skutečnosti skrývá cestovní agentura. „U slevových portálů je ta komplikace, že jsou ve většině případů zprostředkovatelé, ale stížnosti bývají mířeny na podnikatele, kteří své služby v rámci slevových portálů nabízí. Pokud voucher vydává sám podnikatel, k problémům většinou nedochází. Horší jsou případy, kdy kupón vydává portál. Často se totiž porušují povinnosti mezi serverem a podnikatelem, například si vzájemně neplatí. Bohužel to odnáší spotřebitel," řekla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Jak si tedy koupit slevu 
a přitom nenaletět? „Nejdůležitější je číst recenze jak na portál, tak na poskytovatele, případně vycházet z doporučení známých. Anonymní recenze na internetu je potřeba brát s rezervou, ale jakmile tam vychází 80procentní spokojenost, je velká pravděpodobnost, že se nákup opravdu vyplatí," radí Zelený.

KATEŘINA CIBOROVÁ