VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Točené limonády jsou znovu v kurzu, nejoblíbenější je Kofola

Praha - Obliba točených limonád v Česku v posledních letech roste. Zatímco prodeje balených nealkoholických nápojů a piva v době ekonomické krize spíše klesají, někteří výrobci točených limonád hlásí za poslední rok nárůst produkce až o desítky procent.

4.6.2012 6
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucei

Několikaletý trend podle nich mimo jiné souvisí s módní retro vlnou dříve oblíbených výrobků. Jedničkou mezi točenými limonádami je Kofola, oblibu zpět získává také dříve velmi rozšířená malinovka, ale také další druhy.

Jedním z významných tuzemských producentů točené limonády jsou Sodovkárny Kolín. „V posledních čtyřech letech jsme zaznamenali průměrný roční nárůst poptávky po limonádě v sudech o 20 procent," upozorňuje Pavel Vavruška, obchodní ředitel společnosti.

Cílová skupina

Točená limonáda je podle něj stále oblíbenějším nápojem k polednímu menu v restauracích, často k ní sahají také cyklisté či in-line bruslaři. Významnou cílovou skupinou výrobců točené limonády jsou také řidiči a část účastníků letních hudebních festivalů.

Řada lidí si nechá do sklenici limonádu natočit z nostalgie po dětství či mládi, kdy byla točená limonáda k dostání prakticky v každé hospodě. Díky změnám na trhu se po roce 1989 čepované limonády z hospod vytratili. „Tak jako jsme byli zvyklí v letech minulých, i nyní se rádi vrátíme do mládí nad točenou malinovkou," poznamenal Vavruška.

Deset druhů limonád

I zástupci konkurenčních firem se shodují na tom, že jedničkou na trhu a spouštěčem staronového trendu byla Kofola.

„Růst obliby točených limonád v hospodách je dlouhodobý a nastartoval pravděpodobně točenou Kofolou již v minulém desetiletí," řekl manažer obchodních značek společnosti Pivovary Lobkowicz Petr Božoň. Pivovarské skupině patřící pivovar Černá Hora vyrábí v současnosti kromě zlatavého moku také deset druhů limonád a vod. „Celkový loňský prodej byl na téměř stejné úrovni předloňska, přičemž ale mírně rostl podíl sudových limonád, zatímco prodeje v lahvích stagnovaly a prodeje v PET klesly," uvedl Božoň.

Míchání sirupů

Pivovar z Blanenska letos provedl několik investic s cílem rozšířit výrobu limonád. „Uvedli jsme do provozu nové zařízení, které umožňuje míchání sirupů přímo v pivovaru," podotkl Božoň.Pivovar tak již nebude muset sirupy nakupovat od externího dodavatele jako doposud. Firma zároveň chystá úpravu receptur tak, aby více vyhovovaly dnešním požadavkům spotřebitelů. Sortiment letos rozšířila o malinovou a zázvorovou limonádu.

„Točená Kofola je fenoménem české gastronomie s 12procentním objemovým podílem na všech prodejích nealkoholických nápojů," řekl marketingový ředitel Kofoly Jiří Vlasák. Velikost trhu točených limonád odhaduje na 28 milionů litrů, což podle něj představuje zhruba čtvrtinu prodaných nealkoholických nápojů. Podíl Kofoly v segmentu točených limonád prý dosahuje takřka 90 procent, k dostání je ve čtyřech z deseti gastronomických zařízení.

„Za úspěchem Kofoly stála odvaha oživit tradiční servírovací rituál a podpora provozovatelů, kterým dnes točená Kofola přináší mnoho pravidelných zákazníků," řekl Vlasák.

Sudové limonády

Jak potvrdil výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý, pivovary v minulosti často kromě piva vyráběly také limonády, zejména sudové. „Teď se k tomu pomalinku vrací, protože je potřeba udržet výrobu a rozmělnit režie mezi více výrobků," podotkl Veselý, který předpokládá, že pivovarů vyrábějící sudové či lahvové limonády bude opět přibývat.

Autor: ČTK

4.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

Ilustrační foto.
7

Psychicky nemocný muž se popral s policisty, pak skočil z mostu

Sportovní veteráni aneb když Jágr, Hilgertová a spol. zastaví čas

V kolika letech ukončit profesionální dráhu sportovce? Jedny pošle do předčasného důchodu zranění, druzí už zkrátka nemají motivaci. Je to ale ještě jedna skupina. Reprezentanti, kteří svůj sport milují natolik, že ani zdravotní lapálie jim jejich kariéru neukrátí. Před nimi je třeba smeknout.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies