Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toyota znovu kraluje výrobě automobilů, vrátila se k zisku

Tokio - Japonská automobilka Toyota Motor překonala krizi, do které se loni dostala zčásti kvůli hospodářskému útlumu ve světě a částečně kvůli dopadům silného zemětřesení na severovýchodě Japonska.

3.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Toyota uvedla, že za první čtvrtletí svého fiskálního roku dosáhla čistého zisku 290 miliard jenů (asi 75,8 miliardy Kč), zatímco před rokem měla ztrátu 1,2 miliardy jenů.

Potvrdilo se také, že Toyota se v prvním kalendářním pololetí vrátila na pozici největší automobilky světa z hlediska počtu vyrobených aut. Zpět na druhou pozici tak odsunula svého amerického rivala General Motors a postavila se do cesty německému koncernu Volkswagen, který je největším výrobcem aut v Evropě, ale aspiruje na celosvětové prvenství.

Toyota předpokládá, že celá její skupina v letošním fiskálním roce prodá 9,76 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. To je proti dosavadní prognóze o téměř dvě procenta víc. Za lepším výhledem je vysoká poptávka po nejoblíbenějších vozech Camry a Prius, které jdou dobře na odbyt hlavně na klíčových trzích. Těmi jsou pro Toyotu hlavně Spojené státy, ale i její domácí trh, tedy Japonsko. Do skupiny Toyota patří i značky Daihatsu Motor a Hino Motors.

Provozní zisk ve čtvrtletí dosáhl 353 miliard jenů (asi 92,3 miliardy Kč), zatímco před rokem byl podnik ve ztrátě 108 miliard jenů. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že provozní zisk bude v prvním fiskálním čtvrtletí činit 314,1 miliardy jenů. Provozní zisk, jehož Toyota dosáhla, je největší za poslední čtyři roky.

Solidní výsledky, které Toyota předvedla, kontrastují s výsledky jejích domácích rivalů, tedy automobilkami Honda a Nissan. Obě firmy informovaly o svém čtvrtletním hospodaření už v červenci a obě zaostaly za očekáváním. Stěžovaly si hlavně na silný kurz jenu a nákladné prodejní pobídky spojené se snahou zbavit se starších modelů, než se na trhu objeví nové.

Management ve svém výhledu také upravil odhad kurzů měn, což je důležitý faktor, neboť Toyota prodává většinu produkce na zahraničních trzích. Firma teď očekává, že průměrný kurz eura vůči jenu se bude v tomto finančním roce pohybovat kolem 101 JPY/EUR. To znamená, že vedení podniku očekává mírnější oslabení jenu.

„Chci vidět, že bude podnik řízen tak, aby snižoval závislost na exportu," poznamenal hlavní analytik Koiči Sugimoto z finančního ústavu BNP Paribas. Management podle něj také příliš lpí na zachování určité produkce v Japonsku, čímž si svazuje ruce při rozhodování o vývoji vozů příští generace nebo o nových investicích. Toyota vyrábí až 40 procent aut v Japonsku.

V dosavadní prognóze Toyota odhadovala, že průměrný kurz eura bude činit 105 jenů. V současné době se euro prodává za zhruba 95,80 JPY. Odhad kurzu dolaru firma nechala beze změn na 80 JPY/USD.

Autor: ČTK

3.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
9

Další napětí mezi Íránem a USA? Írán úspěšně otestoval novou balistickou střelu

Ilustrační foto
4 8

Číně dochází trpělivost. Omezí vývoz ropných produktů do KLDR

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Převzal finančně rozvrácenou stranu s mizernou pověstí, na níž se podepsali jak regionální kmotři, tak expremiérova milenka Jana Nagyová. ODS před posledními volbami nebyla v dobré kondici, a pokud je nyní opět nejsilnějším hráčem v pravicové části kolbiště, má na tom velkou zásluhu emeritní rektor Masarykovy univerzity v Brně Petr Fiala, který v roli předsedy vrátil občanským demokratům serióznost a hlavně ideovou náplň.

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Poledne co poledne otevřel modrou krabičku a vyndal z ní housku. Vždy se dvěma plátky stejného salámu a okurkou. Banální historka o spolužákovi z mých středoškolských let v Německu jako by do jisté míry symbolizovala nedělní volby. Proč ochutnávat něco jiného, když osvědčené šmakuje?

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení