VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tradičním českým výrobcům začínají zlaté časy

Praha - České značky zažívají svou renesanci. Po létech, kdy je válcovalo zboží z dovozu, se dostávají do popředí zájmu. Potvrdil to mimo jiné i průzkum renomované agentury STEM.

4.6.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Z průzkumu STEM vyplynulo, že lidé dávají přednost českým výrobkům ze dvou důvodů, kvůli kvalitě a jejich ceně. Co se konkrétních čísel týče, například na dotaz zda lidé preferují při nákupu české nebo zahraniční výrobky, 69 procent respondentů odpovědělo, že dává přednost většinou zboží tuzemské provenience. K tomu dalších osm procent dotázaných se nechalo slyšet, že kupuje jen české výrobky a zahraniční odmítá. Naopak pro zahraniční zboží bylo jen 23 procent respondentů.

„To je zjištění, které nás velmi těší,“ říká Martin Klofanda, předseda sdružení České značky, jehož členem jsou takoví výrobci jako je například Kofola, Madeta, či rodinný pivovar Bernard.

„Výsledky průzkumu ukazují, že i přes postupující globalizaci stále existuje u českých spotřebitelů zdravá míra národního patriotismu a hrdost na to, co dokázaly chytré české hlavy a zlaté české ručičky,“ dodává.

Zlom nastal po revoluci

České výrobky si v porevoluční historii v některých případech prošly doslova peklem. Když se na začátku devadesátých let minulého století otevřel trh, lidé se vrhli na vše z dovozu. „Například u nás došlo z tohoto důvodu k propadu výroby o 85 procent během jediného roku. To by položilo jakoukoliv firmu na světě,“ říká místopředseda sdružení České značky Jan Prokop, který je spolumajitelem společnosti Elton hodinářská (hodinky PRIM).

Za svou renesanci tuzemské značky vděčí především lidem, kteří mají se zahraničními výrobky špatnou zkušenost. Ne všechno zahraniční a také ne všechno ze západu je totiž kvalitní. „Spousta lidí si například začala uvědomovat, že Škodovka je daleko kvalitnější než italské či francouzské automobilky,“ upřesnil Jan Prokop.

Podle něho, i když škodovku nevlastní český kapitál, berou ji lidé za svou kvůli tomu, že se vyrábí v Česku a že ve výrobě pracují převážně Češi. „Troufám si říci, že kdyby škodovka dovážela motory třeba z Číny, lidé by na to začali reagovat velice negativně,“ uvedl Prokop.

Autor: Vojtěch Janda

4.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
5

EET? Prázdné výlohy a strach

Ilustrační foto.
61 8

Zpátky do hospod. Lidé se vrací k točenému pivu

AKTUALIZUJEME

Federer v Praze láká české fanoušky na zářijový Laver Cup

Osmnáctinásobný grandslamový šampion Roger Federer po téměř deseti letech zavítal do Prahy. Hvězdný tenista přijel do české metropole podpořit Laver Cup, jehož první ročník se uskuteční 22. až 24. září v pražské O2 areně.

AKTUALIZOVÁNO

Neschváleno. Vláda zamítla Mládkův návrh, aby Diamo koupilo OKD

Státní podnik Diamo nekoupí černouhelnou společnost OKD, rozhodla dnes vláda. Hlasy ČSSD na schválení návrhu ministra průmyslu a obchodu nestačily, uvedl na twitteru šéf resortu Jan Mládek (ČSSD). K podání nabídky k odkupu OKD vyzvali minulé úterý kabinet odboráři těžební společnosti.

Trump vs. média. Podle novináře americký prezident překročil hranici

Prezident Spojených států Donald Trump označením médií za nepřítele lidu podle komentátora a moderátora americké zpravodajské televize Fox News Chrise Wallaceho zašel v kritice tisku příliš daleko. Wallace poznamenal, že s novináři se potýkali všichni američtí prezidenti, ale nový šéf Bílého domu překročil hranici.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Praha - V České republice žijí téměř tři miliony důchodců a jejich počet trvale roste. I na tuto životní etapu by se měl člověk připravit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies