VYBERTE SI REGION

Tradičním českým výrobcům začínají zlaté časy

Praha - České značky zažívají svou renesanci. Po létech, kdy je válcovalo zboží z dovozu, se dostávají do popředí zájmu. Potvrdil to mimo jiné i průzkum renomované agentury STEM.

4.6.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Z průzkumu STEM vyplynulo, že lidé dávají přednost českým výrobkům ze dvou důvodů, kvůli kvalitě a jejich ceně. Co se konkrétních čísel týče, například na dotaz zda lidé preferují při nákupu české nebo zahraniční výrobky, 69 procent respondentů odpovědělo, že dává přednost většinou zboží tuzemské provenience. K tomu dalších osm procent dotázaných se nechalo slyšet, že kupuje jen české výrobky a zahraniční odmítá. Naopak pro zahraniční zboží bylo jen 23 procent respondentů.

„To je zjištění, které nás velmi těší,“ říká Martin Klofanda, předseda sdružení České značky, jehož členem jsou takoví výrobci jako je například Kofola, Madeta, či rodinný pivovar Bernard.

„Výsledky průzkumu ukazují, že i přes postupující globalizaci stále existuje u českých spotřebitelů zdravá míra národního patriotismu a hrdost na to, co dokázaly chytré české hlavy a zlaté české ručičky,“ dodává.

Zlom nastal po revoluci

České výrobky si v porevoluční historii v některých případech prošly doslova peklem. Když se na začátku devadesátých let minulého století otevřel trh, lidé se vrhli na vše z dovozu. „Například u nás došlo z tohoto důvodu k propadu výroby o 85 procent během jediného roku. To by položilo jakoukoliv firmu na světě,“ říká místopředseda sdružení České značky Jan Prokop, který je spolumajitelem společnosti Elton hodinářská (hodinky PRIM).

Za svou renesanci tuzemské značky vděčí především lidem, kteří mají se zahraničními výrobky špatnou zkušenost. Ne všechno zahraniční a také ne všechno ze západu je totiž kvalitní. „Spousta lidí si například začala uvědomovat, že Škodovka je daleko kvalitnější než italské či francouzské automobilky,“ upřesnil Jan Prokop.

Podle něho, i když škodovku nevlastní český kapitál, berou ji lidé za svou kvůli tomu, že se vyrábí v Česku a že ve výrobě pracují převážně Češi. „Troufám si říci, že kdyby škodovka dovážela motory třeba z Číny, lidé by na to začali reagovat velice negativně,“ uvedl Prokop.

Autor: Vojtěch Janda

4.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies