VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tradičním domácím výrobcům začínají zlaté časy

Ostrava - České značky zažívají svou renesanci. Po letech, kdy je válcovalo zboží z dovozu, se dostávají do popředí zájmu. Potvrdil to mimo jiné i průzkum agentury STEM. Z něho vyplynulo, že lidé dávají přednost českým výrobkům ze dvou důvodů: kvůli kvalitě a jejich ceně.

7.8.2008 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucei

Preference

Co se konkrétních čísel týká, například na dotaz, zda lidé preferují při nákupu české, nebo zahraniční výrobky, 69 procent respondentů odpovědělo, že většinou dává přednost zboží tuzemské provenience. K tomu dalších osm procent dotázaných se nechalo slyšet, že kupuje jen české výrobky a zahraniční odmítá. Naopak pro zahraniční zboží bylo jen 23 procent respondentů.

„To je zjištění, které nás velmi těší,“ říká Martin Klofanda, předseda sdružení České značky, jehož členem jsou takoví výrobci, jako je například Kofola, Madeta či rodinný pivovar Bernard.

„Výsledky průzkumu ukazují, že i přes postupující globalizaci stále existuje u českých spotřebitelů zdravá míra národního patriotismu a hrdost na to, co dokázaly chytré české hlavy a zlaté české ručičky,“ dodává. České výrobky si v porevoluční historii v některých případech prošly doslova peklem. Když se na začátku devadesátých let minulého století otevřel trh, lidé se vrhli na vše z dovozu.

„Například u nás došlo z tohoto důvodu k propadu výroby o 85 procent během jediného roku. To by položilo jakoukoliv firmu na světě,“ říká místopředseda sdružení České značky Jan Prokop. Za svou renesanci tuzemské značky vděčí především lidem, kteří mají se zahraničními výrobky špatnou zkušenost. Ne všechno zahraniční a také ne všechno ze Západu je totiž kvalitní.

„Spousta lidí si například začala uvědomovat, že Škodovka je daleko kvalitnější než italské či francouzské automobilky,“ dodal Prokop. Podle něho, i když Škodovku nevlastní český kapitál, berou ji lidé za svou kvůli tomu, že se vyrábí v Česku a že ve výrobě pracují převážně Češi. „Troufám si říci, že kdyby Škodovka dovážela motory třeba z Číny, lidé by na to začali reagovat negativně,“ uvedl Prokop.

Autor: Vojtěch Janda

7.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Tlačítko hlídá seniory. Šetří miliardy

Ilustrační foto

Za řecký dluh lze pořídit více než 11 milionů aut

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

VÍME PRVNÍ

Ministerstvo školství povolilo osm nových soukromých škol

Ačkoli ministerstvo školství klade důraz na kvalitní veřejné vzdělání, nehází klacky pod nohy ani tomu soukromému. Deník získal exkluzivní informaci, že nyní souhlasilo se zapsáním osmi nových privátních škol, z toho pěti základních a tří středních. Všechny začnou fungovat letos v září. V Praze jde o dvě ZŠ a jednu SŠ, konkrétně Gymnázium Sv. Augustina v Praze, které doplní stávající augustiniánskou mateřskou a základní školu.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

Teroristé v Egyptě hrozí dalšími útoky na křesťany

Egyptská teroristická skupina napojená na takzvaný Islámský stát (IS) dnes na internetu zveřejnila video sebevražedného atentátníka, který loni v prosinci v kostele v Káhiře zabil téměř 30 lidí. Dvacetiminutové video komentuje extremista, který tvrdí, že islámští radikálové útoky na koptské křesťany znásobí. .

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies