VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tradičním domácím výrobcům začínají zlaté časy

Ostrava - České značky zažívají svou renesanci. Po letech, kdy je válcovalo zboží z dovozu, se dostávají do popředí zájmu. Potvrdil to mimo jiné i průzkum agentury STEM. Z něho vyplynulo, že lidé dávají přednost českým výrobkům ze dvou důvodů: kvůli kvalitě a jejich ceně.

7.8.2008 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucei

Preference

Co se konkrétních čísel týká, například na dotaz, zda lidé preferují při nákupu české, nebo zahraniční výrobky, 69 procent respondentů odpovědělo, že většinou dává přednost zboží tuzemské provenience. K tomu dalších osm procent dotázaných se nechalo slyšet, že kupuje jen české výrobky a zahraniční odmítá. Naopak pro zahraniční zboží bylo jen 23 procent respondentů.

„To je zjištění, které nás velmi těší,“ říká Martin Klofanda, předseda sdružení České značky, jehož členem jsou takoví výrobci, jako je například Kofola, Madeta či rodinný pivovar Bernard.

„Výsledky průzkumu ukazují, že i přes postupující globalizaci stále existuje u českých spotřebitelů zdravá míra národního patriotismu a hrdost na to, co dokázaly chytré české hlavy a zlaté české ručičky,“ dodává. České výrobky si v porevoluční historii v některých případech prošly doslova peklem. Když se na začátku devadesátých let minulého století otevřel trh, lidé se vrhli na vše z dovozu.

„Například u nás došlo z tohoto důvodu k propadu výroby o 85 procent během jediného roku. To by položilo jakoukoliv firmu na světě,“ říká místopředseda sdružení České značky Jan Prokop. Za svou renesanci tuzemské značky vděčí především lidem, kteří mají se zahraničními výrobky špatnou zkušenost. Ne všechno zahraniční a také ne všechno ze Západu je totiž kvalitní.

„Spousta lidí si například začala uvědomovat, že Škodovka je daleko kvalitnější než italské či francouzské automobilky,“ dodal Prokop. Podle něho, i když Škodovku nevlastní český kapitál, berou ji lidé za svou kvůli tomu, že se vyrábí v Česku a že ve výrobě pracují převážně Češi. „Troufám si říci, že kdyby Škodovka dovážela motory třeba z Číny, lidé by na to začali reagovat negativně,“ uvedl Prokop.

Autor: Vojtěch Janda

7.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Ilustrační foto.

V Brně objevili pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies