VYBERTE SI REGION

Trasa metra D nebude, Praha šetří, řekl primátor

Praha – Stavba nové trasy pražského metra D se do konce roku 2014 nerozjede. Dnešním Hospodářským novinám to řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

28.11.2011 3
SDÍLEJ:

Pražský primátor Bohuslav Svoboda.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Loni přitom sliboval, že práce začnou do dalších voleb. A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek.

„Dnes říkám, že výstavba metra D je ve fázi snů a musí se zastavit,“ uvedl Svoboda.

Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje. Podle primátora má dopravce v plánu do roku 2020 zaplatit za tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. „Deseti nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie,“ řekl. Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 asi 104 miliard. Detailní studie linky D představil v roce 2002 Metroprojekt. Projektuje ji i dnes, před rokem na to získal zakázku v ceně 489 milionů korun.

Rozhoduje se o lince A

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na které nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr. „Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně,“ tvrdí náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf zastupitelů TOP 09 a expert strany na problematiku dopravního podniku. Primátorův postoj k trase D podporuje. „I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy,“ uvedl.

Koalice s podobně smýšlející TOP 09 teď Svobodovi umožní prosazovat výrazné škrty, což s ČSSD nešlo. „Můžeme bez emocí a bez politických podtextů začít hovořit o tom, jestli se ve sféře dopravního podniku hospodaří dobře. Zda tam nejsou nějaké prostředky utrácené zbytečně, zda tam nejsou třeba tratě, které se navzájem překrývají, a podobně,“ tvrdí nyní Svoboda.

Dění kolem dopravního podniku kýve židlí jeho ředitele Martina Dvořáka. „Ředitele odvolává dozorčí rada a v té je třetina členů za ODS, třetina za ČSSD a třetina reprezentuje odbory,“ říká opatrně primátor. Nové vedení města však podle informací HN plánuje převolení rady městské firmy.

Autor: ČTK

28.11.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

Rath opět zamíří do soudní síně, tentokrát žaluje státního zástupce

Praha - Bývalý středočeský hejtman David Rath znovu míří do soudní síně, tentokrát v roli žalujícího. Jeho žalobu na státního zástupce Petra Jiráta, který dozoruje Rathovu korupční kauzu, začne soud veřejně projednávat v únoru. Redakce to zjistila z justiční databáze Infosoud. Rathovi vadí některé výroky, které o něm Jirát řekl v rozhovoru pro média.

Britové poslali do vězení trio, jež ženy z ČR nutilo k prostituci

Bristol - Soud v britském Bristolu dnes uložil tresty vězení ve výši 7,5 až 9,5 roku trojici osob, které lákaly z České republiky ženy do Spojeného království, kde je nutily k prostituci. Britská média státní příslušnost odsouzených neupřesňují, z prohlášení místní policie ale vyplývá, že jeden z trojice byl zadržen v Česku, kde čeká na vydání do Británie. Soud mu tedy trest uložil v nepřítomnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies