VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spotřeba pivních mixů klesá, ale roste obliba ciderů

Praha - Spotřeba pivních mixů v Česku druhý rok po sobě klesá o desítky procent, roste naopak zájem o klasické pivo. Růst o stovky procent zaznamenává kategorie ciderů. Vyplývá to z údajů, které poskytla společnost Nielsen. Prodej těchto částečně zkvašených jablečných moštů od začátku roku vzrostl o 400 procent.

29.6.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Pech Karel

Do jejich výroby či prodeje se loni či letos pustily tři ze čtyř největších pivovarských firem v zemi. Přesto tato nepivní kategorie zatím zůstává v Česku okrajovou záležitostí.

Od začátku roku do konce května se prodej nápojů vzniklých smícháním piva a ovocných limonád či šťáv v tuzemských obchodech oproti stejnému období loňského roku snížil o 35 procent na 54.265 hektolitrů. Klasického piva se naopak v obchodech prodalo meziročně o pět procent více. Prodeje ciderů ze z loňských 536 hektolitrů zvýšily o více než 400 procent a dosáhly téměř 2700 hektolitrů.

Propad radlerů

První pivní mixy, známé také jako radlery, roky oblíbené především v německy mluvících zemích, se na českém trhu začaly objevovat v roce 2011 a v následujících dvou letech díky masivní marketingové podpoře jejich prodeje obrovsky vzrostly a kategorie táhla jinak stagnující pivní trh. Loni se však jejich celkové prodeje propadly meziročně o čtyřicet procent. Pivovarníci označovali jako hlavní příčinu především chladné léto. Propad však pokračuje i letos, kdy počasí prodejům piva, ale i dalším produktům závislým na počasí, jako jsou například zmrzliny, svědčí.

„Pokud jde o loňský pokles trhu radlerů, kromě nepříliš ideálního počasí bylo další příčinou naprosté přesycení trhu a také přehnaná očekávání výrobců," řekl mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec. V letošním roce se podle něj pokles již opakovat nebude a objem trhu by se měl stabilizovat zhruba na loňské úrovni. Dosavadní vývoj prodejů však ukazuje, že pokles zájmu o radlery trvá dál.

Cider cílí na ženy a mladé lidi

„Ačkoliv cider nemá nic společného s pivem, mohl by být alternativou pro nejčastější spotřebitele ochuceného piva – ženy a mladé lidi," řekla Lucie Hrušová ze společnosti Nielsen. Ženy a mladí lidé podle ní jako nejčastější důvody pro konzumaci ochuceného piva uvádějí osvěžující ovocnou chuť a nižší obsah alkoholu, což jsou i atributy cideru.

Společnost Pivovary Staropramen, druhý největší domácí výrobce piva, uvedla v květnu na trh třešňový cider od britského výrobce Carling. Budějovický Budvar v tuzemsku prodává cider Sommersby od dánského koncernu Carlsberg. Cider značky Kingswood začal v Plzni loni vyrábět také lídr pivního trhu Prazdroj.

„V době největšího růstu spotřeby beermixů je téměř každý chtěl vyzkoušet. Část spotřebitelů se pak vrátila ke klasickým pivům," uvedl mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. Přesto je podle něj i současný zájem o ochucená piva vyšší, než pivovarníci očekávali před jejich uvedením na trh. Pivovary Staropramen tak navzdory poklesu trhu po citronové a grepové variantě pivního mixu Cool letos rozšířily svou nabídku o třešňovou příchuť a chystají se uvést další variantu.

Roste vývoz piva

Co se týče třešňového cideru Carling, je podle Barvíka tuzemská pivovarská dvojka s jeho prodeji spokojena. „Zájem je jak o lahvovou, tak čepovanou verzi cideru," podotkl. „Cílem uvedení cideru na trh je doplnění našeho portfolia o nápoj pro nové příležitosti spotřeby i nové spotřebitele," do­dal.

„Kategorie vykazuje strmý růst, který však nekončí, ta nejzásadnější, letní sezóna, totiž právě začíná," řekla k rostoucí popularitě ciderů mluvčí lídra trhu, Plzeňského Prazdroje, Kateřina Krásová. Prazdroj začal po předchozím úspěchu točené varianty v dubnu cider Kingswood nabízet také v lahvové verzi.

Velký nárůst zájmu zákazníků o cider potvrzuje také Cyril Holub z asociace lokálních producentů cideru. Těch je podle něj momentálně na českém trhu devět. „Z loňské sklizně se letos vyprodukuje u lokálních výrobců 200.000 až 250.000 litrů cideru. Oproti loňsku se jedná o velký nárůst," řekl. Například největšímu lokálnímu výrobci, firmě F.H.Prager, stouply podle něj prodeje meziročně na pětinásobek.

Tuzemské pivovary loni uvařily 19,3 milionu hektolitrů piva, o 0,6 procenta více než o rok dříve. Zatímco domácí spotřeba meziročně klesla o 1,1 procenta, pivovarníci vyvezli meziročně o devět procent zlatavého moku více. Lidé nadále pili méně piva v restauracích, jejichž podíl na celkové spotřebě klesl na historické minimum.

Autor: ČTK

29.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Vladimír Putin se ujal funkce prezidenta. Gratuluje mu jeho předchůdce Dmitrij Medveděv.
11

Hon na Medveděva. Premiér je na odstřel

Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ
14 10

Sobotka jde Babišovi po krku. Chce vědět, jak získal Agrofert

Hledá se vrtulník pro českou armádu. Tiše

Po stíhačkách Gripen a obrněných transportérech Pandur jde o třetí největší armádní zakázku – tucet helikoptér za miliardy. Z favorita se údajně stal outsider a naopak. O co se hraje a jak to vypadá v místě, kde se vrtulník rodí?

Papež jede do Egypta. Povede dialog s muslimy

/VIDEO/ Mírotvorce papež František zítra započne dvoudenní návštěvu Egypta. Jeho příjezd inicioval egyptský prezident as-Sísí v návaznosti na nedávné bombové útoky vůči koptským křesťanským kostelům na severu země. František se setká i s koptským papežem. 

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Českou televizi povede od začátku října po dobu dalších šesti let opět její stávající ředitel Petr Dvořák. V druhém kole volby generálního ředitele veřejnoprávní televize získal od Rady České televize maximum patnácti možných hlasů.

Poslanci proberou změny v oddlužení, mají je víc zpřístupnit

Poslanci by měli ve čtvrtek začít debatu o změnách v oddlužení, jež je mají víc zpřístupnit. Proberou také výsledky prověrek stranických finančních zpráv za loňský rok, jak je provedl sněmovní kontrolní výbor. Na programu jsou ale především pravidelné interpelace na členy vlády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies