Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trojrozměrný obraz v televizi nastupuje, experti jsou však skeptičtí

Praha - Všichni významní výrobci slibují letos 3D televizory. Odborníci jim však příliš velkou budoucnost nevěští.

19.2.2010 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Televizní přijímače letos čeká další revoluce. Alespoň to slibují přední výrobci. Dominanta většiny obývacích pokojů má začít přinášet trojrozměrný obraz.

Zákazníky na ně láká například Sony, LG nebo Samsung. „Technologie trojrozměrného obrazu má již svá dětská léta za sebou. Naším globálním úmyslem je dodávat vyspělou 3D technologii v celé řadě našich produktů,“ říká Vít Šubert, výkonný ředitel česko-slovenské pobočky LG Electronics. „V kombinaci s brýlemi s aktivním závěrkovým systémem vytváří trojrozměrný obraz s velmi realistickou hloubkou a sytostí,“ říká Daniel Kreš, marketingový manažer Sony.

Není to pohodlné, tvrdí odborníci

Podle odborníků však 3D technologie zatím domácnosti příliš nevyužijí. „Člověk chce vždy při sledování televize odpočívat a nechávat se bavit, k tomu především televizní obrazovka slouží. Pokud ale musíte mít na očích brýle a musíte být ještě v jedné rovině, aby na vás 3D efekt působil, je něco takového dost nepohodlné,“ říká Lukáš Polák ze specializovaného serveru DigiZone.cz. „Než lidé vloží velké peníze do nákupu nového přístroje, měli by si uvědomit, že je potřeba speciálních brýlí,“ uvedl Greg Ireland z analytické společnosti IDC. Pro sledování 3D obrazu musí člověk před obrazovkou sedět a nemůže se přitom věnovat uklízení, práci v kuchyni a podobně.

Zákazníci tak mnohem více využijí technologií, o nichž výrobci v porovnání s 3D efektem tolik nemluvili, ale které mají pro většinu diváků mnohem větší význam. Především bude pokračovat nástup superplochých LED televizorů, které budou stále více z trhu vytlačovat klasické LCD a plazmové přístroje. Ocenění za inovace a nejtenčí LED obrazovku na světě si z lednového veletrhu elektroniky CES v Las Vegas odnesl Samsung. „Naše prvenství v kategorii LED televizorů není náhodou. Identifikovali jsme poptávku zákazníků po prvotřídní kvalitě obrazu, ultratenkém přístroji a ekologičtější spotřebě energie,“ uvedl Yangkyu Kim, senior viceprezident divize Visual Display společnosti Samsung Electronics. LED televizory nabízejí v porovnání s klasickými LCD mnohem kvalitnější obraz, výrazně nižší spotřebu elektřiny a neobsahují také nebezpečnou rtuť.

Výrobci rovněž vyvíjejí přístroje zobrazující stále plynulejší obraz. Zatímco ještě před několika lety byla u televizorů standardem frekvence 50 Hz, a donedávna poté 100 Hz, nyní firmy představují kvalitnější obrazovky s frekvencí obrazu 200 Hz.

Televize se sbližuje s internetem

Dalším trendem je sledování internetu v televizi. „Jednoduše připojíte televizor nebo Blu-ray přehrávač k internetu, a můžete si procházet, ukládat do oblíbených, nebo přehrávat soubory prostřednictvím menu a jediného dálkového ovladače,“ říká Daniel Kreš ze Sony. Diváci tak mohou nejen sledovat videa, ale také například používat sociální sítě Facebook či Twitter. Sbližování televize a internetu bude podle expertů letos velmi výrazné. „V roce 2010 se začne prosazovat souběžné používání internetu a televize,“ říká Dariusz Nachyla, vedoucí skupiny technologií, médií a telekomunikací poradenské společnosti Deloitte. Kromě televizorů vybavených příjmem internetu budou podle něj však hnací silou spíše spotřebitelé, kteří budou kombinovat své současné televize s notebooky a MP3 přehrávači.

Praktické je i další zlepšení – integrované tunery. Nejen pro pozemní digitální vysílání DVB-T, ale také kabelové DVB-C a nově i satelitní DVB-S. Všechny tři tunery, takzvaný triple tuner, chce do jara začít nabízet například Samsung. Jejich majitelé tak nebudou muset mít kromě televizoru žádné další set-up-boxy.

Co nabízejí nové televizory

Mobily rychlé jako počítače

Výrazný skok letos prodělaly také mobilní telefony. Nástup novinky od společnosti Google, přístroje Nexus One, vnesl do mobilních přístrojů novou dimenzi. Přístroj má totiž procesor s rychlosti 1 GHz, což je tempo, který se ještě před třemi čtyřmi lety chlubily počítače. Nabízí také ovládání hlasem a další novinky, které posouvají svět telefonů o několik kroků dopředu. Další zlom čeká letos všechny mobilní telefony v Evropě. Vvšichni výrobci by totiž letos měly začít dodávat na trh přístroje s jednotnou nabíječkou. Odpadne tak nutnost kupovat nabíječku k různým typům mobilů. Opatření má především snížit množství elektroodpadu, které vznikalo kvůli rychlé obměně mobilních přístrojů na trhu. Podobný krok již před časem přijala také Čína.


Klávesnice? Už nebude potřeba

Do světa počítačů letos vtrhla společnost Apple se svým přístrojem iPad. Jde o takzvaný tablet, tedy zařízení o velikosti notebooku, které však nemá žádnou klávesnici. Disponuje pouze jediným ovládacím tlačítkem, vše ostatní se pak odehráva na velkém dotykovém displeji. Podle šéfa Apple Steva Jobse tablet vyplňuje mezeru mezi laptopy a chytrými telefony. iPad bude podle něj pomocníkem při čtení digitálních knih, hraní her a sledování videa než laptop i chytrý mobil. Úspěch tabletů podle odborníků závisí na tom, zda se výrobcům podaří přesvědčit zákazníky, že tento typ přístroje opravdu potřebují. Dalším důležitým trendem v oblasti počítačů je prodlužování životnosti baterií notebooků. Díky používaní LED technologie u displejů již není výjimkou výdrž delší než osm hodin bez napájení ze sítě.

Auta do zásuvky letos vyjíždějí

Dlouho se o nich mluvilo, letos se konečně objeví na silnicích. Sériově vyráběné elektromobily a hybridní vozy, které půjde dobíjet z běžné elektrické sítě, se letos objeví v ulicích evropských měst. V první fází půjde o testovací provoz, jako v případě hybridního automobilu Toyota Prius, nebo využití pro autopůjčovny či provozovatele služeb sdílených aut, jako v případě městského elektromobilu Peugeot Ion. Odborníci očekávají, že právě elektropohon tvoří budoucnost automobilové dopravy. Především díky vývoji baterií, které mají stále větší kapacitu a stále kratší rychlost dobytí. První modely, které uvádějí na trh tradiční automobilky, mají s baterií většinou dojezd něco přes 100 kilometrů. Noví, draví výrobci z USA a Číny však slibují vozy s dojezdem přes 400 kilometrů.

Autor: Dalibor Dostál

19.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení