Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tržby 50 největších obchodníků loni stagnovaly

Praha - Tržby poklesly zejména prodejcům nábytku a vybavení domácností. Podobně na tom byli také obchodníci se spotřební elektronikou a hobbymarkety. Naopak rostoucí obrat měly specializované drogerie.

24.5.2011
SDÍLEJ:

Peníze. Ilustrační snímek. Foto: DENÍK

Tržby 50 největších tuzemských obchodníků v loňském roce poprvé od zahájení jejich sledování v roce 1993 nevykázaly růst a stagnovaly na úrovni 444 miliard korun. Nejvíce peněz loni v Česku tržila společnost Tesco Stores ČR, jejíž odhadované tržby činily 45 miliard korun. Vyplývá to z žebříčku 50 největších obchodníků, který dnes zveřejnila společnost Incoma GfK a časopis Moderní obchod.

Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK dnes novinářům řekl, že loňský výsledek znamená přechod od růstové tendence ke stagnaci. Ještě v roce 2009 totiž tržby padesáti největších obchodníků meziročně vzrostly o deset miliard korun na 445 miliard korun a v předchozích letech bylo tempo jejich růstu zpravidla rychlejší.

Lidé méně utráceli

Zastavení růstu tržeb podle Skály souvisí s hospodářskou krizí, kvůli které Češi méně utráceli. Nepříznivý vliv na tržby ale mělo také utlumení investiční aktivity obchodníků, kteří sítě prodejen kvůli hospodářské krizi nerozvíjejí tak rychlým tempem jako v dříve. "Vývoj trhu proto neměl podobnou dynamiku jako v předchozích letech," podotkl Skála.

Loňský rok byl v Česku kvůli hospodářské krizi navíc ve znamení akčních nabídek zboží za zvýhodněné ceny, což mělo negativní dopad na ziskovost maloobchodu. Zatímco v roce 2007 podíl nákupů značkového zboží v akci na celkových výdajích českých domácností podle údajů Incoma GfK činil 19 procent, tak loni byl už 36 procent. Naopak podíl standardních nákupů značkového zboží se snížil ze 63 procent v roce 2007 na loňských 45 procent.

Meziroční pokles tržeb loni v Česku podle údajů Incoma GfK vykázali zejména prodejci nábytku a vybavení domácností. Podobně na tom byli také obchodníci se spotřební elektronikou a hobbymarkety. Naopak rostoucí obrat měly specializované drogerie.

Stagnace tuzemského trhu se podle Skály projevuje i na vývoji jeho koncentrace. Deset největších obchodníků mělo loni na celkovém trhu rychloobrátkového zboží 66procentní podíl, který vykázali i o rok dříve. Stagnuje také jejich podíl na celkových tržbách padesáti největších obchodníků.

Skála míní, že tržby padesáti největších obchodníků budou stagnovat zřejmě i letos, což naznačují makroekonomické i spotřebitelské indikátory. Obchodníci se navíc stále předhánějí v nabídkách zboží za snížené ceny. "Na zásadní odražení ode dna si bude muset český obchod ještě delší čas počkat," míní Skála.

Obliba supermarketů se snížila

Hypermarkety jako hlavní nákupní místo potravin v závěru roku 2010 podle průzkumu Incoma GfK uvedlo už 43 procent českých domácností, zatímco o rok dříve jich bylo 40 procent. Preference diskontů se loni zvýšily meziročně o jeden procentní bod na 25 procent. Opačný trend vykázaly supermarkety, jejichž obliba se v loňském roce snížila meziročně o dva procentní body na 15 procent. Podíl malých prodejen loni stagnoval na 15 procentech.

"Mírně narůstá síla hypermarketů a diskontních prodejen, ale spíš díky výstavbě nových prodejen," komentoval Skála vývoj preferencí jednotlivých formátů obchodů. Češi se podle něj ani v době hospodářské krize hromadně nepřesunuli do levnějších diskontních prodejen, ale šetří jinými způsoby. Dávají například přednost nákupům zboží zařazeného do akčních nabídek. Mnoho lidí také preferuje častější, avšak menší nákupy.

Čtěte také: Tržby Tatry loni přesáhly hranici dvou miliard korun

Autor: ČTK

24.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z důvodu zajištění efektivity plavecké výuky doporučuje ministerstvo školství její zařazení do dvou po sobě jdoucích ročníků 1. stupně ZŠ v minimálním rozsahu 20 vyučovacích hodin v jednom ročníku.
18

Povinné plavání. Některým školám dělají potíže peníze a musejí předělat rozvrh

Přistávající jumbo nizozemských aerolinií KLM na Svatém Martinu
10

Jumbo mizí z oblohy. Objednávky na nové nejsou

Nelegální reklama zůstává, stát je pozadu

Třetí týden platnosti nového zákona zůstává okolo dálnic stále většina reklam, i když už nejsou legální. Majitelé reklamních ploch se k odstraňování nemají a stát teprve chystá soutěž na firmy, které nelegální plochy zakryjí.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Zemřel básník a výtvarník Ivo Vodseďálek

Ve věku 86 let dnes zemřel  spisovatel,výtvarník a vzduchoplave Ivo Vodseďálek. Byl jedním z hlavních představitelů první vlny českého undergroundu. Společně s Egonem Bondym založil jednu z prvních českých samizdatových edic Půlnoc. O Vodseďálkově úmrtí ČTK informovala Edita Onuferová z časopisu Revolver Revue, ve kterém Vodseďálek publikoval.

Pohledem Stanislava Šulce: Češi jsou bohatí

Boj o vyšší mzdy je u konce. To však neznamená, že jsou u konce předvolební bitvy. Další se povede o to, jak moc bude zdaněna práce. Jde o boj ještě důležitější než střet o platy učitelů a úředníků, protože výsledek tohoto politikaření se dotkne všech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení