VYBERTE SI REGION

Lidé čím dál více utrácejí, tržby obchodníků rostly čtvrtý měsíc za sebou

Praha - Tržby v maloobchodě v únoru rostly již čtvrtý měsíc za sebou, když stouply meziročně o 8,1 procenta. Meziměsíčně si připsaly nárůst o 0,3 procenta. Podle analytiků zažili obchodníci v únoru žně. Lidé čím dál více utrácejí soustavně od listopadu 2013, uvedl Český statistický úřad.

4.4.2014 6
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Moš

Maloobchod podpořil hlavně prodej aut a e-shopy. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta, meziroční nárůst činil 19,7 procenta.

V samotném maloobchodě lidé začali více utrácet především za nepotravinářské zboží, kde meziročně tržby vzrostly o čtyři procenta. O tři procenta meziročně více lidé utratili za pohonné hmoty a o 2,4 procenta více za potraviny.

Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška obchodníci zažili v únoru žně neviděné od předkrizového roku 2008. „Celkově únor potvrdil změnu ve spotřebním chování domácností směrem k vyššímu utrácení. Domácnosti se nenechaly rozhodit ani vyššími cenami a meziročně nechaly v obchodech mimo autosegment o 4,2 procenta více peněz než loni v únoru," dodal Sobíšek.

Dařilo se hlavně motoristickému segmentu. „Otázkou je, kolik prodaných aut skutečně směřuje na český trh, respektive jaký podíl tvoří nákupy tuzemských zákazníků a kolik jde z titulu levné koruny na vrub nákupům zahraničních spotřebitelů," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Maloobchod bez aut podle něj až tak oslnivé výsledky nenabízí.

Úspěšní jsou internetoví prodejci

„Dobrou zprávou je znatelnější růst tržeb za potraviny, který naznačuje, že spotřebitelský optimismus je patrný i u běžného zákazníka v jeho každodenních nákupech. Již tradičně úspěšní jsou internetoví prodejci, kteří si ukusují stále větší kus z celkového koláče tržeb," dodal odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Lidé podobně jako v předchozích měsících stále častěji využívali internetové a zásilkové obchody, jejichž tržby se meziročně zvýšily o 18,9 procenta. Dařilo se rovněž prodejnám počítačového a komunikačního zařízení, které měly o 9,1 procenta vyšší tržby než před rokem.

Růst tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny zboží, uvedl ČSÚ. „Výjimku tvoří prodej farmaceutického a zdravotnického zboží, kde pokračoval pokles z předchozích měsíců (o 4,4 procenta)," doplnil ČSÚ.

Únor měl letos stejný počet pracovních dnů jako loni, takže očištění o tento faktor nemělo na data vliv.


Autor: ČTK

4.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies