VYBERTE SI REGION

Tržby v maloobchodě loni zrychlily růst na 5,4 procenta

Praha – Tržby v maloobchodě loni zrychlily meziroční růst na 5,4 procenta, předloni vzrostly o procento. Důvodem bylo zejména zvýšení tržeb v motoristickém segmentu, uvedl dnes Český statistický úřad. V prosinci tržby maloobchodníků po očištění o sezonní vlivy klesly proti listopadu o 0,4 procenta.

4.2.2015 1 AKTUALIZOVÁNO 4.2.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Ve srovnání s rokem 2013 utráceli loni lidé více především za nákup a opravy vozidel. "V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 11,6 procenta, v tom za prodej motorových vozidel o 12,1 procenta a za opravy o 9,6 procenta," uvedl ČSÚ.

"Kombinace ekonomického oživení a stabilních cen dala spotřebitelům jasně najevo, že není potřeba se obávat a mohou si dovolit utrácet o něco více. Díky tomu maloobchodní tržby mohly růst," uvedl analytik Home Credit Michal Kozub. Podle hlavního analytika Raiffeisenbank Michala Brožky je navíc pozitivní zprávou, že maloobchod roste i bez prodeje aut.

Údaje tak podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška potvrzují, že růst HDP za loňský rok, který bude zveřejněný příští týden, nezklame. "Příznivá situace pro maloobchod se nepochybně udrží i v prvních měsících letoška, jak je patrné ze sedmiletého rekordu ve spotřebitelské důvěře," uvedl. Hlavní ekonom ING Jakub Seidler dodal, že dnešní údaje potvrzují názor, že obavy z dalšího zvyšování intervenční hladiny ČNB, tedy oslabení koruny, jsou zatím předčasné.

Nejvyšší růst zaznamenal prodej zboží přes internet

V samotném maloobchodě vzrostly tržby reálně o 2,8 procenta. Kromě listopadu překročily loni v každém měsíci úroveň srovnatelného období v roce 2013. Nejvyšší růst zaznamenal prodej zboží přes internet a prostřednictvím zásilkové služby, a to o 19,7 procenta. Ve specializovaných prodejnách se lépe prodávaly počítačová a komunikační zařízení, výrobky pro domácnost a sport, rekreace, kultura, oděvy a obuv.

Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 4,3 procenta, za pohonné hmoty o 1,7 procenta a za potraviny o 1,3 procenta. Naopak méně se prodávalo farmaceutické a zdravotnické zboží, tržby za něj klesly o 2,6 procenta.

V prosinci sice proti listopadu tržby klesly o 0,4 procenta, meziročně se ale po očištění o kalendářní vlivy zvýšily o 4,2 procenta. Podobně jako v celoroční bilanci se na růstu podílel hlavně motoristický segment, rostl ale i samotný maloobchod.

I letošní roku bude podle analytika ČSOB Petra Dufka obchod ve znamení růstu tržeb obchodníků a stejně tak i spotřeby domácností. "Ta se navíc stane hlavním motorem domácí poptávky, která si už více než rok drží solidní tempo. Vděčíme za něj i zanedbatelné inflaci," uvedl. Navíc letos mohou lidí podle něj ušetřit za pohonné hmoty, jejichž ceny propadly pod hranici 30 korun za litr. "to pro rodinné rozpočty může jen letos znamenat úsporu přes deset miliard korun," dodal.

Autor: ČTK

4.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Zastánci tradičních Vánoc zase bojují proti Santa Clausovi

Praha - Tradiční podobu českých Vánoc před anglosaskými vlivy obhajuje iniciativa Zachraňte Ježíška. Na sociálních sítích ji letos podpořilo už přes 55.000 lidí. Její zastánci brojí především proti všude přítomné reklamě a postavě Santa Clause spojené v počátcích s propagací jednoho výrobku. Míní, že dekorace spojené s touto podobou Vánoc ničí v dětech fantazii, a i když doma dárky třeba dále nosí Ježíšek, představují si ho stále více jako dědu v červeném plášti, což vede k postupnému zapomínání na české tradice a přebírání vzorů z ciziny.

Dávejte pozor, co si cvakáte. V Ústí se opět objevily falešné jízdenky na MHD

Ústí nad Labem – Pokuta za řádně označenou jízdenku? Ano, je to možné. V městské hromadné dopravě se opět objevují falešné jízdenky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies