Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchodníkům rostly tržby. Hlavně na internetu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Česko se velmi pozvolna vynořuje nad hladinu 
a pomalu se vzdaluje krizi. Zhruba tak vnímají ekonomové poslední čísla o tržbách obchodníků, která v pátek zveřejnil Český statistický úřad. Podle těchto údajů se sice oproti loňsku obchodníkům letos v srpnu tržby snížily o 0,3 procenta, ale po odečtení nižšího počtu pracovních dnů nakonec vzrostly o 1,3 procenta.

4.10.2013 AKTUALIZOVÁNO 4.10.2013
SDÍLEJ:

Škoda Auto. Ilustrační foto. Foto: Deník

„Toto vynořování je patrné především v meziměsíční akceleraci, která – trvá-li již pět měsíců po sobě – již vyhlíží tak, že nejde o náhodný výkyv," uvedl hlavní ekonom společnosti Conseq Petr Zahradník. Oproti červenci se tržby obchodníků zvedly o 0,8 procenta.

To nikdo nečekal

Také analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit považuje nejnovější výsledky za velmi dobré, které vlastně ani nikdo nečekal. Na druhou stranu je v dalším hodnocení opatrnější. „Nejde o zásadně radostný výsledek, protože většina růstu je tvořena prodejem aut," vysvětlil ekonom.

Právě tento segment rostl 
v srpnu o čtyři procenta. Bez jeho započítání by totiž výsledky tak zářivé nebyly. „Méně lidé stále utrácejí za potraviny, jejich ceny rostou už více než tři roky – naposledy o 5,6 procenta," přiblížil analytik ČSOB Pretr Dufek. Méně však lidé tentokrát utráceli i za drogérii a naopak více za elektroniku, čemuž pomáhají klesající ceny.

Tento trend Zahradník nazývá hrou o cenu. „Všechny příležitosti, kde je možné usilovat o stlačení cen, nejvíce pak prodej prostřednictvím internetových portálů, vykazují dvouciferné meziroční přírůstky," doplnil.

Trend nákupů na síť

Zásilkové a internetové obchody totiž v srpnu zaznamenaly nárůst tržeb o 19,3 procenta. „Dlouhodobý trend těchto obchodů ve srovnání 
s tržbami kamenných prodejen jasně potvrzuje trend přesouvání nákupů na síť," potvrdil Dufek.

Ekonomové také předpokládají, že růst tržeb obchodníků bude pokračovat, i když stále velmi mírným tempem, také v příštích měsících. „Rok 2013 rozhodně nevykáže v českém maloobchodě opulentní spotřebitelské hody, konečné číslo v černých barvách se však stává čím dál tím více reálnější," dodal Zahradník.

Vývoj maloobchodních tržeb.

Autor: Vilém Janouš

4.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4 9

Další napětí mezi Íránem a USA? Írán úspěšně otestoval novou balistickou střelu

Sklizeň švestek. Ilustrační foto.
14

Švestky z městské zahrádky. Ze stromů lze ovoce česat zdarma

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Převzal finančně rozvrácenou stranu s mizernou pověstí, na níž se podepsali jak regionální kmotři, tak expremiérova milenka Jana Nagyová. ODS před posledními volbami nebyla v dobré kondici, a pokud je nyní opět nejsilnějším hráčem v pravicové části kolbiště, má na tom velkou zásluhu emeritní rektor Masarykovy univerzity v Brně Petr Fiala, který v roli předsedy vrátil občanským demokratům serióznost a hlavně ideovou náplň.

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Poledne co poledne otevřel modrou krabičku a vyndal z ní housku. Vždy se dvěma plátky stejného salámu a okurkou. Banální historka o spolužákovi z mých středoškolských let v Německu jako by do jisté míry symbolizovala nedělní volby. Proč ochutnávat něco jiného, když osvědčené šmakuje?

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení