„Přestože se tržby prodejců vyhouply v září ke slušnému meziročnímu růstu, celkový obrázek spotřeby domácností se příliš nezměnil. Ani struktura tržeb se příliš neodchýlila od dosavadního trendu," uvedl analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský.

Horší reálná finanční situace domácností spolu s přetrvávajícími obavami tak zatím podle analytika ČSOB Petra Dufka odrazuje spotřebitele od větších nákupů. „Slabá poptávka stále tlačí českou inflaci směrem dolů. Nepředpokládáme, že by se tento trend změnil ještě do konce letošního roku. Optimističtější vyhlídky ovšem bude mít obchod už na začátku roku, kdy by lidé mohli více ušetřit v nákladech za bydlení díky levnějším energiím," uvedl.

Oživení trhu

„Data za celé čtvrtletí a současně i velmi výrazný meziměsíční nárůst nás opravňují k tvrzení, že maloobchodní trh prochází výrazným oživením a je již z nejhoršího krizového útlumu venku," uvedl hlavní ekonom Conseq Investment Management Petr Zahradník.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčně o 0,8 procenta. Meziročně očištěné tržby o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 3,3 procenta. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 9,5 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 10,1 procenta a za opravy o sedm procent.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezónně očištěné tržby klesly reálně meziměsíčně o 0,6 procenta. Stejný pokles zaznamenaly tržby meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní. Bez očištění se tržby zvýšily meziročně o 1,5 procenta, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 5,1 procenta a za pohonné hmoty a potraviny klesly o 6,8 procenta, respektive o 0,3 procenta.

Stále klesající tržby za běžné zboží denní spotřeby včetně potravin jsou přitom podle odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavla Kulhavého negativní zprávou. „Celkově však očekávám, že závěr roku bude lepší, než tomu bylo loni. Můžeme se tedy těšit i na bohatší Vánoce," uvedl.

Nákup přes internet

Největší podíl na přírůstku tržeb v maloobchodě měl prodej zboží přes internet či zásilkové služby, který také zaznamenal nejrychlejší růst, a to o 29,3 procenta. K celkovému růstu přispěl výrazněji i maloobchod ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením. Naopak negativně se na výsledcích maloobchodu podílely tržby za pohonné hmoty, potraviny a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží.

Přestože výsledek zářijových tržeb je podle ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robina Weintritta rozpačitý, například v segmentu elektra prý lidé utráceli výrazně. „Takový nárůst tržeb po prázdninách jsme nezaznamenali za posledních několik let. Prodeje rostly o desítky procent, a to zejména v segmentu velké bílé i malé bílé techniky, tahounem byly rovněž mobily," uvedl. S blížícími se Vánoci chuť lidí utrácet ještě podle něj poroste.

Za celé třetí čtvrtletí se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně meziročně o 2,5 procenta. Letošní třetí čtvrtletí mělo ve srovnání s loňským o tři pracovní dny více. Tržby v motoristickém segmentu se meziročně reálně zvýšily o 8,1 procenta a v samotném maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot o 0,3 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,5 procenta a za pohonné hmoty a potraviny naopak klesly o 5,5 procenta, respektive o 0,2 procenta.