Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Kozolup na Plzeňsku se propadají koleje

Kozolupy, Plzeň /FOTOGALERIE/ - Zavřená jedna kolej, popraskaný most a vlaky, které mohou jet jen pomalu. Rok po podání reklamace na špatně postavenou část železničního koridoru Plzeň - Cheb problém stále není vyřešen.

22.1.2012
SDÍLEJ:

Zvlněné koleje v KozolupechFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Zvlněná zavřená kolej rezne, most podpírá lešení a nikdo na sebe nechce vzít odpovědnost. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která si stavbu objednala, už dokonce podala žalobu a celý spor skončil u soudu. Až do opravy však i superrychlé pendolino musí v úseku brzdit.

„Je to největší závada za posledních několik let. Navíc se nepodařilo hned dohodnout, kdo za ni může,“ podotýká náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Jiří Martínek. Pochybení totiž už dlouhé měsíce odmítá jak společnost SUDOP Praha, která koridor projektovala, tak firma OHL ŽS, která ho následně postavila.

„Všimla jsem si, že před Kozolupy vlak zpomaluje, ale měla jsem za to, že je to kvůli tomu, že se blíží k obci a nádraží,“ řekla Deníku starší žena, která v pondělí přijela na kozolupské nádraží ze Stříbra.

Za razantním snížením rychlosti je ale násep, který se sesunul. „Vlaky v tomto úseku musí jezdit jen padesátikilometrovou rychlostí,“ potvrdila regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Zpomalit zde musí i pendolino, které od prosince nově zajíždí na západ Čech každou sobotu. „Zpoždění ale nenabírá, jinde tuto mírnou ztrátu dožene,“ doplňuje Pistoriusová.

Problémy po roce a půl od otevření

Jednání mezi zúčastněnými stranami se táhla měsíce už před podáním žaloby, k výsledku však nevedla. Poslední schůzka se konala loni začátkem října. „Obě strany byly ochotné to opravit, ale nikdo to nechtěl platit,“ podotkl Martínek. Další náklady spojené s koridorem za třináct miliard korun nechce platit ani SŽDC. „Už teď nemůžeme užívat dílo, za které jsme řádně zaplatili,“ upozornil náměstek.

V srpnu byla z bezpečnostních důvodů jedna z kolejí zcela uzavřena. „Pro vlaky je to složitější, musí před a za tímto úsekem přejíždět na druhou kolej,“ připomněla Pistoriusová. Reklamaci SŽDC uplatnilo teprve rok a půl po slavnostním otevření úseku mezi Plzní a Stříbrem.

Loni v říjnu podala správa železniční cesty žalobu. „Žádného viníka jsme v ní nejmenovali,“ podotkl Martínek. Zhruba před měsícem vydal pražský soud předběžné opatření, které firmě OHL ŽS nařizuje trať opravit, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti a životů cestujících. Kdo nakonec bude zhruba třicet milionů za opravu platit, nikdo neví – o tom má rozhodnout až soudní proces.

„Spolupracujeme. Hledáme příčiny a technický způsob, jak společně závadu odstranit,“ řekl v pondělí výrobní ředitel společnosti SUDOP Praha Ivan Pomykáček. Konkrétnější však být nechtěl. Jisté není ani to, zda předběžné opatření respektuje OHL ŽS nebo podá odvolání. V pondělí se Deníku zástupkyně společnosti nevyjádřila.

Most se nezavře

Most pod náspem je dnes na několika místech popraskaný, drží ho lešení. Jeho zavření však podle Martínka nehrozí. „Kontrolu a měření teď provádíme častěji a hlídáme ho. Podle našich projektantů se však dá situace řešit bez přerušení provozu,“ ujišťuje Martínek. Zároveň však neskrývá zklamání nad prodlužováním. „Po svém nástupu do funkce v dubnu jsem věřil, že to bude opraveno okamžitě,“ doplnil náměstek pro modernizaci dráhy. Pokud předběžné opatření nabyde právní moci, chce Martínek nápravu okamžitě. „Nač čekat do jara? Pokud to dovolí počasí, může se začít hned.“

Zvlněná kolejnice není jediná vada na tomto rychlostním koridoru. U obce Plešnice se sesunul svah nad kolejemi, zde však žádné omezení zatím neplatí.

Autor: Miroslava Tolarová

22.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
23 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
8 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

Test Deníku o důvěřivosti důchodců: Nesete přeplatek? Jdu otevřít

/TEST/ Deník testoval důvěřivost důchodců. Redaktor a nejprve ukrytý strážník zkoušeli, jak starší lidé dokážou odolat lákavé nabídce podvodníka.

Trest pro ženu v lágru? Noc a den v márnici

Je konec května 1945, válka skončila. Na Vypichu je živo, hemží se to tam auty a vojáky. V náručí jednoho důstojníka se choulí osmiletá holčička. „Táto můj, táto můj, ty ses nám vrátil,“ volá děvče a zasypává vojákovu tvář polibky. Při vzpomínce na první setkání s otcem poté, co ho pět let neviděla, se i teď tlačí Zdeně Čapkové slzy do očí. Její otec František Bernas, důstojník československé armády, musel z protektorátu utéct před gestapem. Matku zavřeli nacisté do lágru.

Teenager v Saúdské Arábii tancoval na ulici Macarenu. Policie jej zadržela

Policie v Saúdské Arábii zadržela čtrnáctiletého chlapce, který uprostřed rušné silnice tančil Macarenu, tanec, který se proslavil v 90. letech. Podezírali jej z nevhodného chování na veřejnosti a přerušení dopravy, po několika hodinách byl však propuštěn.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení