VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Vietnamců se obléká stále více lidí

Praha - Obnošené šatstvo nosí Češi v poslední době kvůli krizi stále častěji.

6.8.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal


Podle nedávného průzkumu společnosti Incoma GfK přistoupilo ke změně nákupního chování v důsledku zhoršené ekonomické situace 35 procent domácností. Většina z nich totiž nakupuje oblečení a obuv, až když je to nezbytně nutné.

A i tehdy vyrážejí do asijských prodejen nebo tržnic. Více než pětina domácností zde nakupuje často, občas sem zamíří téměř tři čtvrtiny lidí. To je o 14 procent více než před dvěma lety. Do hypermarketů, které jsou levnější než značkové butiky, si potom chodí kupovat oblečení a obuv 84 procent spotřebitelů.

„Nákupy u Vietnamců se nyní trochu posílily a lidé dávají přednost ceně na úkor kvality,“ přiznává Ivan Tomek z agentury Market Research Think. Není to však podle něj dlouhodobý trend a je nutné jej opravdu přičítat krizi. Před jejím začátkem byl trend právě opačný.


Značka není důležitá


Kromě krize je dalším důvodem, proč lidé chodí častěji k Vietnamcům, odolnost Čechů vůči značkovému zboží. Značky totiž nakupují, pokud jim vyhovují užitné vlastnosti výrobku. Značka sama o sobě je důležitá jen pro menší část lidí, zejména pro mladší ročníky. „Celých 40 procent dotázaných považuje značkové zboží za předražené,“ říká autorka průzkumu Martina Drtinová.

Tato vlastnost se přitom u Čechů nemění, a to i přesto, že před dvěma roky Incoma Gfk předpokládala, že dojde ke změně poměru. Tehdy totiž nepokládala značku na oblečení za důležitou téměř polovina lidí, 45 procent.

Češi se přitom ve své obezřetnosti ke značkám liší od mnoha dalších evropských národů. Například spotřebitelé v Rusku či Polsku dávají přednost značkovému zboží, protože za jeho pomoci demonstrují své dobré ekonomické postavení. Donedávna tomu bylo podobně i v Německu, které mělo vysokou úroveň nákupů. Nyní ji ovšem již nemá. Změnila to dlouhodobá ekonomická stagnace. „Když byl Němec příslušník vyšší střední třídy, nemohl chodit třeba do Lidlu. Nebyl to obchod pro něj,“ říká Tomek. To se ovšem změnilo. Celoevropským trendem ovšem je, že si lidé sice kupují levnější neznačkvé zboží, zároveň to ovšem kompenzují nákupy dražšího značkového zboží.


Nejoblíbenější značkou zůstává Adidas


Vraťme se však do Česka. Pokud si zde lidé pro značkové zboží zamíří, kupují nejčastěji Adidas, který měl podobné výsadní postavení i před dvěma roky. Dále je zajímají značky Baťa, Nike, Puma a Triumph. Nejznámějšími českými značkami oblečení jsou Triola, Alpine Pro, Litex, OP Prostějov a Andrie.

Zajímavá jsou i obchody, kam lidé chodí nejčastěji nakupovat. Zatímco předloni druhá C & A se přesunula na první pozici, prudce se zlepšila pozice prodejen Tesca a Takko, které se ocitly mezi prvními pěti, zatímco loni stěží uzavíraly první desítku.

„Ale třeba vzestup Tesca je nutný přičítat tomu, že prodělalo velkou expanzi a zvýšilo počet prodejen,“ říká Tomek.



Kde kupují Češi oblečení a obuv
Jak nakupují domácnosti ve vietnamských tržnicích
často – 22 %
občas – 74 %
nikdy – 6 %
Kam míří kromě tržnic
C & A – 20 %
Tesco – 18 %
Baťa – 13 %
H & M – 12 %
Takko – 10 %
Zdroj: Incoma GfK

Autor: Pavel Cechl

6.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš
DOTYK.CZ

"Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl," uslyšel Babiš na svém mítinku

Jaroslav Dvořák, známý pod přezdívkou Indián (vpravo).
5

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: „Viděl jsem, jak ho surově mlátí,“ tvrdí svědek

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Ukrajina hlásí kybernetický útok, hackeři napadli banky, úřady, firmy i poštu

Prvním, kdo ohlásil napadení svých počítačových systémů, byla Ukrajinská národní banka. Útok pak začaly hlásit další banky, státní úřady a soukromé i státní firmy. Za útokem stojí zatím „neznámý virus." Poradce ministra vnitra Anton Geraščenko uvedl, že podobné organizované systémy používají ruské zpravodajské služby. Útok zasáhl i další firmy napříč Evropou.

Konec sporné výstavy? Radnice má „v rukávu" právní posudek

Spor o expozici Body The Exhibition vystavující mrtvá těla spěje k rozuzlení. Vedení Prahy 7 získalo právní analýzu, která by mohla přesvědčit policii o nevhodnosti výstavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies