VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Vietnamců se obléká stále více lidí

Praha - Obnošené šatstvo nosí Češi v poslední době kvůli krizi stále častěji.

6.8.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal


Podle nedávného průzkumu společnosti Incoma GfK přistoupilo ke změně nákupního chování v důsledku zhoršené ekonomické situace 35 procent domácností. Většina z nich totiž nakupuje oblečení a obuv, až když je to nezbytně nutné.

A i tehdy vyrážejí do asijských prodejen nebo tržnic. Více než pětina domácností zde nakupuje často, občas sem zamíří téměř tři čtvrtiny lidí. To je o 14 procent více než před dvěma lety. Do hypermarketů, které jsou levnější než značkové butiky, si potom chodí kupovat oblečení a obuv 84 procent spotřebitelů.

„Nákupy u Vietnamců se nyní trochu posílily a lidé dávají přednost ceně na úkor kvality,“ přiznává Ivan Tomek z agentury Market Research Think. Není to však podle něj dlouhodobý trend a je nutné jej opravdu přičítat krizi. Před jejím začátkem byl trend právě opačný.


Značka není důležitá


Kromě krize je dalším důvodem, proč lidé chodí častěji k Vietnamcům, odolnost Čechů vůči značkovému zboží. Značky totiž nakupují, pokud jim vyhovují užitné vlastnosti výrobku. Značka sama o sobě je důležitá jen pro menší část lidí, zejména pro mladší ročníky. „Celých 40 procent dotázaných považuje značkové zboží za předražené,“ říká autorka průzkumu Martina Drtinová.

Tato vlastnost se přitom u Čechů nemění, a to i přesto, že před dvěma roky Incoma Gfk předpokládala, že dojde ke změně poměru. Tehdy totiž nepokládala značku na oblečení za důležitou téměř polovina lidí, 45 procent.

Češi se přitom ve své obezřetnosti ke značkám liší od mnoha dalších evropských národů. Například spotřebitelé v Rusku či Polsku dávají přednost značkovému zboží, protože za jeho pomoci demonstrují své dobré ekonomické postavení. Donedávna tomu bylo podobně i v Německu, které mělo vysokou úroveň nákupů. Nyní ji ovšem již nemá. Změnila to dlouhodobá ekonomická stagnace. „Když byl Němec příslušník vyšší střední třídy, nemohl chodit třeba do Lidlu. Nebyl to obchod pro něj,“ říká Tomek. To se ovšem změnilo. Celoevropským trendem ovšem je, že si lidé sice kupují levnější neznačkvé zboží, zároveň to ovšem kompenzují nákupy dražšího značkového zboží.


Nejoblíbenější značkou zůstává Adidas


Vraťme se však do Česka. Pokud si zde lidé pro značkové zboží zamíří, kupují nejčastěji Adidas, který měl podobné výsadní postavení i před dvěma roky. Dále je zajímají značky Baťa, Nike, Puma a Triumph. Nejznámějšími českými značkami oblečení jsou Triola, Alpine Pro, Litex, OP Prostějov a Andrie.

Zajímavá jsou i obchody, kam lidé chodí nejčastěji nakupovat. Zatímco předloni druhá C & A se přesunula na první pozici, prudce se zlepšila pozice prodejen Tesca a Takko, které se ocitly mezi prvními pěti, zatímco loni stěží uzavíraly první desítku.

„Ale třeba vzestup Tesca je nutný přičítat tomu, že prodělalo velkou expanzi a zvýšilo počet prodejen,“ říká Tomek.



Kde kupují Češi oblečení a obuv
Jak nakupují domácnosti ve vietnamských tržnicích
často – 22 %
občas – 74 %
nikdy – 6 %
Kam míří kromě tržnic
C & A – 20 %
Tesco – 18 %
Baťa – 13 %
H & M – 12 %
Takko – 10 %
Zdroj: Incoma GfK

Autor: Pavel Cechl

6.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
11

Soud zamítl Rathovu žalobu kvůli nákladům spojených s vazbou

Ilustrační foto
9

Zdravotním sestrám zřejmě bude stačit nižší vzdělání než nyní

Maminky na brigádě? Dál hrozí, že přijdou o „rodičák"

Maminky, které chtějí od raného věku dítěte pracovat, dávat potomka do jeslí či mateřinek a nepřijít přitom o rodičovskou, mají smůlu. V novele zákona o státní sociální podpoře totiž zůstal stávající limit 46 hodin měsíčně, kdy může být dítě do dvou let v předškolním zařízení. Pokud rodič hodinovou dotaci překročí, ztratí nárok na rodičovskou.

Létající auta? Za tři roky, slibuje Uber

Na včerejší tiskové konferenci společnosti Uber byly představeny futuristické plány na zprovoznění létajících taxi. Šéf Uberu Jeff Holden nastínil, že půjde o malé letadlo vyvíjené spolu s dalšími inovačními společnostmi.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies