VYBERTE SI REGION

U Vietnamců se obléká stále více lidí

Praha - Obnošené šatstvo nosí Češi v poslední době kvůli krizi stále častěji.

6.8.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal


Podle nedávného průzkumu společnosti Incoma GfK přistoupilo ke změně nákupního chování v důsledku zhoršené ekonomické situace 35 procent domácností. Většina z nich totiž nakupuje oblečení a obuv, až když je to nezbytně nutné.

A i tehdy vyrážejí do asijských prodejen nebo tržnic. Více než pětina domácností zde nakupuje často, občas sem zamíří téměř tři čtvrtiny lidí. To je o 14 procent více než před dvěma lety. Do hypermarketů, které jsou levnější než značkové butiky, si potom chodí kupovat oblečení a obuv 84 procent spotřebitelů.

„Nákupy u Vietnamců se nyní trochu posílily a lidé dávají přednost ceně na úkor kvality,“ přiznává Ivan Tomek z agentury Market Research Think. Není to však podle něj dlouhodobý trend a je nutné jej opravdu přičítat krizi. Před jejím začátkem byl trend právě opačný.


Značka není důležitá


Kromě krize je dalším důvodem, proč lidé chodí častěji k Vietnamcům, odolnost Čechů vůči značkovému zboží. Značky totiž nakupují, pokud jim vyhovují užitné vlastnosti výrobku. Značka sama o sobě je důležitá jen pro menší část lidí, zejména pro mladší ročníky. „Celých 40 procent dotázaných považuje značkové zboží za předražené,“ říká autorka průzkumu Martina Drtinová.

Tato vlastnost se přitom u Čechů nemění, a to i přesto, že před dvěma roky Incoma Gfk předpokládala, že dojde ke změně poměru. Tehdy totiž nepokládala značku na oblečení za důležitou téměř polovina lidí, 45 procent.

Češi se přitom ve své obezřetnosti ke značkám liší od mnoha dalších evropských národů. Například spotřebitelé v Rusku či Polsku dávají přednost značkovému zboží, protože za jeho pomoci demonstrují své dobré ekonomické postavení. Donedávna tomu bylo podobně i v Německu, které mělo vysokou úroveň nákupů. Nyní ji ovšem již nemá. Změnila to dlouhodobá ekonomická stagnace. „Když byl Němec příslušník vyšší střední třídy, nemohl chodit třeba do Lidlu. Nebyl to obchod pro něj,“ říká Tomek. To se ovšem změnilo. Celoevropským trendem ovšem je, že si lidé sice kupují levnější neznačkvé zboží, zároveň to ovšem kompenzují nákupy dražšího značkového zboží.


Nejoblíbenější značkou zůstává Adidas


Vraťme se však do Česka. Pokud si zde lidé pro značkové zboží zamíří, kupují nejčastěji Adidas, který měl podobné výsadní postavení i před dvěma roky. Dále je zajímají značky Baťa, Nike, Puma a Triumph. Nejznámějšími českými značkami oblečení jsou Triola, Alpine Pro, Litex, OP Prostějov a Andrie.

Zajímavá jsou i obchody, kam lidé chodí nejčastěji nakupovat. Zatímco předloni druhá C & A se přesunula na první pozici, prudce se zlepšila pozice prodejen Tesca a Takko, které se ocitly mezi prvními pěti, zatímco loni stěží uzavíraly první desítku.

„Ale třeba vzestup Tesca je nutný přičítat tomu, že prodělalo velkou expanzi a zvýšilo počet prodejen,“ říká Tomek.



Kde kupují Češi oblečení a obuv
Jak nakupují domácnosti ve vietnamských tržnicích
často – 22 %
občas – 74 %
nikdy – 6 %
Kam míří kromě tržnic
C & A – 20 %
Tesco – 18 %
Baťa – 13 %
H & M – 12 %
Takko – 10 %
Zdroj: Incoma GfK

Autor: Pavel Cechl

6.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Klaus odsoudil vynucený odchod Forejta a jeho diskreditaci

Praha - Bývalý prezident Václav Klaus rezolutně odsoudil podle něj vynucený odchod Jindřicha Forejta z funkce šéfa protokolu Pražského hradu. Zacházení s ním ho lidsky velmi zasáhlo, uvedl v prohlášení, které redakci poskytl Petr Macinka z Institutu Václava Klause. Forejt na svou funkci rezignoval v úterý, zdůvodnil to osobními a zdravotními důvody.

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro ČR

Praha - Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z politické strany Alternativa pro Českou republiku, za kterou neúspěšně kandidoval v říjnových senátních volbách na Táborsku. Na facebooku uvedl, že k projektu přestal mít důvěru. Důvodem je i to, že strana nebyla schopná odstranit nedostatky, kvůli kterým vláda v pondělí rozhodla, že navrhne soudu pozastavit její činnost.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies