Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Vietnamců se obléká stále více lidí

Praha - Obnošené šatstvo nosí Češi v poslední době kvůli krizi stále častěji.

6.8.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal


Podle nedávného průzkumu společnosti Incoma GfK přistoupilo ke změně nákupního chování v důsledku zhoršené ekonomické situace 35 procent domácností. Většina z nich totiž nakupuje oblečení a obuv, až když je to nezbytně nutné.

A i tehdy vyrážejí do asijských prodejen nebo tržnic. Více než pětina domácností zde nakupuje často, občas sem zamíří téměř tři čtvrtiny lidí. To je o 14 procent více než před dvěma lety. Do hypermarketů, které jsou levnější než značkové butiky, si potom chodí kupovat oblečení a obuv 84 procent spotřebitelů.

„Nákupy u Vietnamců se nyní trochu posílily a lidé dávají přednost ceně na úkor kvality,“ přiznává Ivan Tomek z agentury Market Research Think. Není to však podle něj dlouhodobý trend a je nutné jej opravdu přičítat krizi. Před jejím začátkem byl trend právě opačný.


Značka není důležitá


Kromě krize je dalším důvodem, proč lidé chodí častěji k Vietnamcům, odolnost Čechů vůči značkovému zboží. Značky totiž nakupují, pokud jim vyhovují užitné vlastnosti výrobku. Značka sama o sobě je důležitá jen pro menší část lidí, zejména pro mladší ročníky. „Celých 40 procent dotázaných považuje značkové zboží za předražené,“ říká autorka průzkumu Martina Drtinová.

Tato vlastnost se přitom u Čechů nemění, a to i přesto, že před dvěma roky Incoma Gfk předpokládala, že dojde ke změně poměru. Tehdy totiž nepokládala značku na oblečení za důležitou téměř polovina lidí, 45 procent.

Češi se přitom ve své obezřetnosti ke značkám liší od mnoha dalších evropských národů. Například spotřebitelé v Rusku či Polsku dávají přednost značkovému zboží, protože za jeho pomoci demonstrují své dobré ekonomické postavení. Donedávna tomu bylo podobně i v Německu, které mělo vysokou úroveň nákupů. Nyní ji ovšem již nemá. Změnila to dlouhodobá ekonomická stagnace. „Když byl Němec příslušník vyšší střední třídy, nemohl chodit třeba do Lidlu. Nebyl to obchod pro něj,“ říká Tomek. To se ovšem změnilo. Celoevropským trendem ovšem je, že si lidé sice kupují levnější neznačkvé zboží, zároveň to ovšem kompenzují nákupy dražšího značkového zboží.


Nejoblíbenější značkou zůstává Adidas


Vraťme se však do Česka. Pokud si zde lidé pro značkové zboží zamíří, kupují nejčastěji Adidas, který měl podobné výsadní postavení i před dvěma roky. Dále je zajímají značky Baťa, Nike, Puma a Triumph. Nejznámějšími českými značkami oblečení jsou Triola, Alpine Pro, Litex, OP Prostějov a Andrie.

Zajímavá jsou i obchody, kam lidé chodí nejčastěji nakupovat. Zatímco předloni druhá C & A se přesunula na první pozici, prudce se zlepšila pozice prodejen Tesca a Takko, které se ocitly mezi prvními pěti, zatímco loni stěží uzavíraly první desítku.

„Ale třeba vzestup Tesca je nutný přičítat tomu, že prodělalo velkou expanzi a zvýšilo počet prodejen,“ říká Tomek.



Kde kupují Češi oblečení a obuv
Jak nakupují domácnosti ve vietnamských tržnicích
často – 22 %
občas – 74 %
nikdy – 6 %
Kam míří kromě tržnic
C & A – 20 %
Tesco – 18 %
Baťa – 13 %
H & M – 12 %
Takko – 10 %
Zdroj: Incoma GfK

Autor: Pavel Cechl

6.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Dvě třetiny školáků budou mít v dospělosti problémy s kostmi

Donald Trump
16

Zrušme Trumpův účet na Twitteru, burcuje někdejší agentka CIA

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Jižní Čínu bičuje nejhorší tajfun za 53 let, nejméně dvanáct obětí

Na jihovýchod Číny, do oblasti hustě obydlených metropolí Hongkong, Šen-čen a Macao, vtrhl tajfun Hato. Ten zesílil v noci na dnešek, dosáhl rychlosti až 210 kilometrů za hodinu a vyžádal si nejméně devanáct obětí a dvě stovky zraněných. Zatím bylo evakuováno asi třicet tisíc lidí.

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

Tolik šancí, žádný gól. Znamená to jediné: fotbalisté Slavie si letos nezahrají Ligu mistrů. Český šampion totiž nedokázal rozvlnit síť ani ve středeční odvetě a v Edenu po remíze 0:0 slavil postup APOEL Nikósie.

Na houby autem? Pozor, kam jedete. Policie rozdává pokuty a honí čtyřkolky

Výlet do lesa se může pěkně prodražit. Zvláště, pokud se s autem vydáte na místa, která jsou chráněná.

Praha hlásí nárůst odhalených případů domácího násilí

/INFOGRAFIKA/ Oběti domácího násilí v hlavním městě se víc než dřív svěřují se svou situací. To vede mimo jiné k rostoucímu počtu případů, kdy policie vykáže násilníka ze společné domácnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení