VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Vietnamců se obléká stále více lidí

Praha - Obnošené šatstvo nosí Češi v poslední době kvůli krizi stále častěji.

6.8.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Antonín Hříbal


Podle nedávného průzkumu společnosti Incoma GfK přistoupilo ke změně nákupního chování v důsledku zhoršené ekonomické situace 35 procent domácností. Většina z nich totiž nakupuje oblečení a obuv, až když je to nezbytně nutné.

A i tehdy vyrážejí do asijských prodejen nebo tržnic. Více než pětina domácností zde nakupuje často, občas sem zamíří téměř tři čtvrtiny lidí. To je o 14 procent více než před dvěma lety. Do hypermarketů, které jsou levnější než značkové butiky, si potom chodí kupovat oblečení a obuv 84 procent spotřebitelů.

„Nákupy u Vietnamců se nyní trochu posílily a lidé dávají přednost ceně na úkor kvality,“ přiznává Ivan Tomek z agentury Market Research Think. Není to však podle něj dlouhodobý trend a je nutné jej opravdu přičítat krizi. Před jejím začátkem byl trend právě opačný.


Značka není důležitá


Kromě krize je dalším důvodem, proč lidé chodí častěji k Vietnamcům, odolnost Čechů vůči značkovému zboží. Značky totiž nakupují, pokud jim vyhovují užitné vlastnosti výrobku. Značka sama o sobě je důležitá jen pro menší část lidí, zejména pro mladší ročníky. „Celých 40 procent dotázaných považuje značkové zboží za předražené,“ říká autorka průzkumu Martina Drtinová.

Tato vlastnost se přitom u Čechů nemění, a to i přesto, že před dvěma roky Incoma Gfk předpokládala, že dojde ke změně poměru. Tehdy totiž nepokládala značku na oblečení za důležitou téměř polovina lidí, 45 procent.

Češi se přitom ve své obezřetnosti ke značkám liší od mnoha dalších evropských národů. Například spotřebitelé v Rusku či Polsku dávají přednost značkovému zboží, protože za jeho pomoci demonstrují své dobré ekonomické postavení. Donedávna tomu bylo podobně i v Německu, které mělo vysokou úroveň nákupů. Nyní ji ovšem již nemá. Změnila to dlouhodobá ekonomická stagnace. „Když byl Němec příslušník vyšší střední třídy, nemohl chodit třeba do Lidlu. Nebyl to obchod pro něj,“ říká Tomek. To se ovšem změnilo. Celoevropským trendem ovšem je, že si lidé sice kupují levnější neznačkvé zboží, zároveň to ovšem kompenzují nákupy dražšího značkového zboží.


Nejoblíbenější značkou zůstává Adidas


Vraťme se však do Česka. Pokud si zde lidé pro značkové zboží zamíří, kupují nejčastěji Adidas, který měl podobné výsadní postavení i před dvěma roky. Dále je zajímají značky Baťa, Nike, Puma a Triumph. Nejznámějšími českými značkami oblečení jsou Triola, Alpine Pro, Litex, OP Prostějov a Andrie.

Zajímavá jsou i obchody, kam lidé chodí nejčastěji nakupovat. Zatímco předloni druhá C & A se přesunula na první pozici, prudce se zlepšila pozice prodejen Tesca a Takko, které se ocitly mezi prvními pěti, zatímco loni stěží uzavíraly první desítku.

„Ale třeba vzestup Tesca je nutný přičítat tomu, že prodělalo velkou expanzi a zvýšilo počet prodejen,“ říká Tomek.



Kde kupují Češi oblečení a obuv
Jak nakupují domácnosti ve vietnamských tržnicích
často – 22 %
občas – 74 %
nikdy – 6 %
Kam míří kromě tržnic
C & A – 20 %
Tesco – 18 %
Baťa – 13 %
H & M – 12 %
Takko – 10 %
Zdroj: Incoma GfK

Autor: Pavel Cechl

6.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies