Největší propad zájmu zaznamenaly Jihomoravský a Zlínský kraj, oba jedenáct procent.
„Nárůst byl pouze v Praze,“ říká mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Důvodem podle něj je zvyšující se životní úroveň Čechů a zřejmě také fakt, že někteří Češi z regionů vyměnili zahraniční dovolenou za levnější, avšak stále velmi atraktivní návštěvu Prahy.
Ubývá i zahraničních turistů
Ubývá však i zahraničních turistů. Podle agentury pro podporu cestovního ruchu CzechTourism jich do Česka v prvním pololetí přijelo 2,7 milionu. To je o 12,2 procenta méně než loni.
Za pokles může především menší množství návštěvníků z takových zemí, jako jsou Velká Británie a Rusko. Britů sem totiž zavítalo méně o 27 procent. S odlivem britských turistů ovšem i další země. Například do Portugalska jich přijelo méně o více než dvě pětiny, do Španělska téměř o třetinu.
Příjezdy Rusů do České republiky poklesly téměř o 19 procent. Došlo i k výraznému poklesu skupinových zájezdů. Odpovídá tomu i počet vyřízených víz, který se propadl meziročně o více než třicet procent. „Vývoj významně ovlivnilo oslabení rublu vůči euru. Mimo to mnoho velkých průmyslových podniků seškrtalo své rozpočty na sociální programy, v rámci kterých přispívaly či platily zaměstnancům dovolenou v zahraničí,“ pokouší se o vysvětlení Helena Svobodová z moskevského zastoupení CzechTourism.
Nejvíce zahraničních turistů, 1,6 milionu mířilo do Prahy, jejich největší úbytek zaznamenaly Ústecký, Jihomoravský a Zlínský kraj. Všechny přes 20 procent.
Hotely chtějí větší propagaci
Hotely se s daným stavem nehodlají jenom tak smířit. Snaží se mu bránit větším množstvím marketingových akcí. „Třeba z hotelu na Šumavě, kam pravidelně jezdíme, nám poprvé letos telefonovali s nabídkou slev,“ říká bývalý novinář z Prahy Dušan Janák.
Přesto je to však podle hotelů pořád málo. Pomohla by jim prý především větší propagace ze strany státu. A ta by se neměla zaměřovat pouze na Prahu, ale i ostatní regiony. „Když jedete na veletrh nebo do zahraničí, tak všude vidíte plakáty zvoucí na Slovensko, do Turecka, na Kypr. Po České republice ani vidu, ani slechu,“ říká Libor Novák, ředitel zámeckého hotelu v Třešt na Vysočině, který v Asociaci hotelů a restaurací zastupuje ubytovací zařízení do sta pokojů. Pokud prý se podle něj už nějaká propagace objeví, soustředí se především na Prahu a okolí. „A přitom třeba v našem okolí je spousta hezkých památek, o kterých se turisté ani nedozví,“ dodává.
Žebříček počtu českých turistů v krajích ČR za 1.pol. 2009 ( v závorce meziroční nárust + / úbytek – ):
1. Královehradecký 303 000 (- 4%)
2. Jihomoravský 280 000(- 11 %)
3. Praha 261 000( + 2 %)
4. Moravskoslezký 244 000(- 6 %)
5. Liberecký 225 000( – 6 %)
6. Jihočeský 213 000 ( – 4 %)
7. Středočeský 200 000( 0 %)
8. Zlínský 183 000 (- 11 %)
9. Olomoucký 156 000(- 9 %)
10.Vysočina 141 000( – 9 %)
11.Plzeňský 136 000( – 8 %)
12.Pardubický 128 000( – 7 %)
13.Karlovarský 93 000( – 3 %)
14.Ústecký 92 000( – 10 %)
Celkem ČR 2 655 000( – 6 %)
Žebříček počtu zahraničních turistů podle krajů ČR za 1.pol. 2009 ( v závorce meziroční nárust + / úbytek – ):
1. Praha 1 664 000 ( – 11%)
2. Karlovarský 204 000 ( – 13 %)
3. Jihomoravský 162 000 ( – 22 %)
4. Královehradecký 126 000( – 16 %)
5. Jihočeský 115 000 ( – 11 %)
6. Liberecký 90 000 ( – 16 %)
7. Středočeský 68 000 ( – 19 %)
8. Plzeňský 63 000 ( – 18 %)
9. Moravskoslezký 59 000 (- 13 %)
10.Ústecký 48 000( – 23 %)
11.Olomoucký 40 000 ( – 16 %)
12.Zlínský 31 000( – 21 %)
13.Pardubický 24 000( – 17 %)
14.Vysočina 22 000( – 15 %)
Celkem ČR 2 716 000 (- 13%)
zdroj: AČCKA, ČSÚ – statistika je zpracována na základě registrací hostů v ubytovacích zařízeních ČR