Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unie uvalí clo na dovoz leteckých pohonných hmot z Blízkého východu

Londýn - Evropská unie uvalí od počátku příštího roku clo 4,7 procenta na dovoz leteckých pohonných hmot z Blízkého východu. Oznámil to mluvčí evropského komisaře pro zahraniční obchod John Clancy. Rozhodnutí výrazně zvýší náklady evropským aerolinkám.

13.6.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Minulý měsíc úředníci EU oznámili, že by se dovoz pohonných hmot mohl vyhnout novým clům díky výjimce známé jako osvědčení způsobilosti k letu, nebo osvědčení EASA Form 1. Po přezkoumání systému však nově úředníci zjistili, že letecké palivo nemůže z této výjimky těžit, protože ta se vztahuje především k leteckým součástkám.

Nová cla přicházejí poté, co EU vyjmula státy z oblasti Perského zálivu ze Všeobecného systému celních preferencí (GSP), který nabízí preferenční obchodní postavení rozvojovým zemím. EU vyjmula země z GSP, protože Světová banka nově považuje tyto země za ekonomiky s vyššími středními příjmy.

Cla budou mít výrazný dopad na ceny leteckých pohonných hmot v Evropě a dále zkomplikují situaci místním leteckým společnostem. Problémy způsobí cla i rafineriím z Blízkého východu, které by mohly přijít o velký trh.

Úředníci EU již vyzvali Radu pro spolupráci arabských států Perského zálivu (GCC) k obnovení bilaterálních jednání o volném obchodu, která byla zastavena před lety. Je to jedna z možností, která by mohla vést ke zrušení cel.

Poptávka po leteckých pohonných hmotách v Evropě loni podle údaje Mezinárodní energetické agentury (IEA) a obchodníků činila 1,2 milionu barelů denně. Třetinu této částky region dovezl, převážně z Blízkého východu. Cena leteckých pohonných hmot v Evropě se pohybuje zhruba kolem 940 dolarů (více než 18.000 Kč) za tunu.

Clo by však mohla i omezit dovoz ze zemí, na které se bude vztahovat, a způsobit i nedostatek leteckých pohonných hmot v Evropě. Evropské rafinerie nemají dostatečnou kapacitu aby uspokojily poptávku v regionu a indické rafinerie, které mohou nadále těžit z programu GSP, nebudou schopné vyrovnat případný výpadek dodávek z Blízkého východu.

EU již uvedla, že ani po revizi GSP nezavede nová cla na dovoz surové ropy a nafty z Blízkého východu nebo Ruska. Vyhnout clům se má také dovoz topného oleje.

Evropská unie vyjmula z GSP více než 50 zemí. V programu zůstalo 89 zemí, převážně z Afriky, Asie a východní Evropy. Změny budou mít dopad na dovoz ze zemí jako Saúdská Arábie, Kuvajt, Bahrajn, Katar, Omán a Spojené arabské emiráty, napsala agentura Reuters.

Autor: ČTK

13.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americká hudební skupina Guns N' Roses vystoupila 4. července v Praze. Na snímku je zpěvák Axl Rose.
6

Na retro vlně. Největší koncerty mají letos Guns N’ Roses a vzpomínající U2

Ilustrační foto, Letiště Václava Havla v Praze, 21. července. Terminál 2.
39

Vnitro chce zvýšit bezpečnost na mimopražských letištích

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

/INFOGRAFIKA/ Rychlovlak si na sebe nevydělá, hyperloop to ale zvládne. Takový je závěr bakalářské práce Petra Šlapala, kterou úspěšně obhájil na Mendelově univerzitě v Brně.

Brněnská trať je rychlá a zábavná, řekl český šampion Kulhavý

/FOTOGALERIE/ Absolutní špička se představila o víkendu na brněnské trati nad Anthroposem. Na závěrečný podnik Českého poháru a zároveň Mistrovství České republiky dorazili i olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý a Kateřina Nash, kteří vyhráli obě kategorie elite. „Areál v Brně se mi líbí, je to tady super,“ pochvaloval si Kulhavý, který obhájil domácí titul.

Jsou tam? Ochránci hledají v Brdech vzácné netopýry

V nedotčené oblasti CHKO se mohou skrývat i méně obvyklé lesní druhy.

Veřejné prostory v moderních kancelářských budovách musí být odvážnější

Světelné prvky putující po rampě, dekorační panely měnící se podle ročního období, květinová výzdoba v podobě zavěšených orchidejí a skleněné prvky v různých podobách. I tak může vypadat moderní veřejný prostor v kancelářských budovách v Praze. Zatímco v zahraničí jsou tato místa mnohem odvážnější a zajímavější, u nás jsou spíše nudné a často plná klišé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení