VYBERTE SI REGION

Unie uvalí clo na dovoz leteckých pohonných hmot z Blízkého východu

Londýn - Evropská unie uvalí od počátku příštího roku clo 4,7 procenta na dovoz leteckých pohonných hmot z Blízkého východu. Oznámil to mluvčí evropského komisaře pro zahraniční obchod John Clancy. Rozhodnutí výrazně zvýší náklady evropským aerolinkám.

13.6.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Minulý měsíc úředníci EU oznámili, že by se dovoz pohonných hmot mohl vyhnout novým clům díky výjimce známé jako osvědčení způsobilosti k letu, nebo osvědčení EASA Form 1. Po přezkoumání systému však nově úředníci zjistili, že letecké palivo nemůže z této výjimky těžit, protože ta se vztahuje především k leteckým součástkám.

Nová cla přicházejí poté, co EU vyjmula státy z oblasti Perského zálivu ze Všeobecného systému celních preferencí (GSP), který nabízí preferenční obchodní postavení rozvojovým zemím. EU vyjmula země z GSP, protože Světová banka nově považuje tyto země za ekonomiky s vyššími středními příjmy.

Cla budou mít výrazný dopad na ceny leteckých pohonných hmot v Evropě a dále zkomplikují situaci místním leteckým společnostem. Problémy způsobí cla i rafineriím z Blízkého východu, které by mohly přijít o velký trh.

Úředníci EU již vyzvali Radu pro spolupráci arabských států Perského zálivu (GCC) k obnovení bilaterálních jednání o volném obchodu, která byla zastavena před lety. Je to jedna z možností, která by mohla vést ke zrušení cel.

Poptávka po leteckých pohonných hmotách v Evropě loni podle údaje Mezinárodní energetické agentury (IEA) a obchodníků činila 1,2 milionu barelů denně. Třetinu této částky region dovezl, převážně z Blízkého východu. Cena leteckých pohonných hmot v Evropě se pohybuje zhruba kolem 940 dolarů (více než 18.000 Kč) za tunu.

Clo by však mohla i omezit dovoz ze zemí, na které se bude vztahovat, a způsobit i nedostatek leteckých pohonných hmot v Evropě. Evropské rafinerie nemají dostatečnou kapacitu aby uspokojily poptávku v regionu a indické rafinerie, které mohou nadále těžit z programu GSP, nebudou schopné vyrovnat případný výpadek dodávek z Blízkého východu.

EU již uvedla, že ani po revizi GSP nezavede nová cla na dovoz surové ropy a nafty z Blízkého východu nebo Ruska. Vyhnout clům se má také dovoz topného oleje.

Evropská unie vyjmula z GSP více než 50 zemí. V programu zůstalo 89 zemí, převážně z Afriky, Asie a východní Evropy. Změny budou mít dopad na dovoz ze zemí jako Saúdská Arábie, Kuvajt, Bahrajn, Katar, Omán a Spojené arabské emiráty, napsala agentura Reuters.

Autor: ČTK

13.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Igor Dodon, prezident Moldávie
6 4

Kreml, nebo Brusel? Moldavský prezident má jasno

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Degiro slibuje neuvěřitelně nízké poplatky, klidně si ale naúčtuje 10 tisíc

Jestli někdo zvažuje nákup akcií na burze, mohla by ho zlákat nabídka brokerské firmy Degiro. Ta se totiž chlubí tím, že její „účtované poplatky jsou pro všechny investory neuvěřitelně nízké". Bohužel realita je odlišná. Poplatek ve výši zhruba 41 procent celkové hodnoty transakce rozhodně není neuvěřitelně nízký, ale spíše neuvěřitelně vysoký.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

O vydání nemovitostí po sedlácích, emigrantech či obětech války žádají tisíce Čechů ročně. Uspějí jen stovky z nich.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies