Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rekordní pokuta pro České dráhy. Za Railjety zaplatí 25 milionů

Brno – Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů Kč za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení. Řekl to dnes předseda ÚOHS Petr Rafaj. Podle dostupných informací je to nejvyšší pokuta udělená antimonopolním úřadem v oblasti veřejných zakázek. ČD dostaly další dvoumilionovou pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají. Dráhy se proti rozhodnutí ÚOHS chtějí bránit správní žalobou.

24.10.2014 AKTUALIZOVÁNO 24.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustračníf otoFoto: Deník/Racek Attila

Firma původně chtěla koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnila na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.

„České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky," uvedl Rafaj.

ČD s rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí. „Jsme přesvědčeni, že jsme jednali v souladu se zákonem. Podáme proto správní žalobu," sdělil mluvčí ČD Radek Joklík. Spor proto bude řešit Krajský soud v Brně. Dráhy v řízení u ÚOHS tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.

S tím ÚOHS nesouhlasí. Rafaj uvedl, že státní firma požadovala zásadní změny původního plnění. „Není možné považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky," uvedl Rafaj. Podle něj se vlakové jednotky poptávané ve výsledné zakázce liší od původních jak počtem vagónů, tak jejich druhem. Změnil se také rozsah zakázky. Například, ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů Úřadu se tak jednalo o zcela nové plnění.

Vysoký komfort cestování

První vlak Viaggio Comfort známý jako railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.

České dráhy mají u ÚOHS i problém s lokomotivami Taurus. Za letošní pronájem dostaly už dříve pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. Případ má na stole po odvolání firmy Rafajova rozkladová komise. Za pronájem lokomotiv z let 2009–2013 dostaly ČD nyní ještě dvoumilionovou sankci. „Smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení," dodal Rafaj.

Autor: ČTK

24.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
1 12

Řidičáky. Letos jich zbývá vyměnit ještě půl milionu

Martin Kratochvíl.
9

Pohledem Martina Kratochvíla: Čunkovo překvapení

Letní stěhování národů vrcholí. O víkendu hrozí kolaps

/INFOGRAFIKA/ Poslední kolaps na oblíbených turistických trasách byl jen předehrou. O víkendu začínají prázdniny v Bádensko-Württembersku a Bavorsku, což jsou nejlidnatější německé státy s téměř 23 miliony obyvatel. Druhá várka turnusů vyrazí ze severoněmeckých zemí a z Nizozemska. Na cestu domů se naopak vydávají turisté z Brém, Saska, Saska a Skandinávie, kde dětem začíná škola.

Hlas z regionů: Ligu by měla vyhrát Slavia

/INFOGRAFIKA/ O setkání novináře a politika se toho napovídá hodně. Pravda, někdy to bohužel dopadne jinak, než má. Ale v tomto případě se žádné pikle nekonaly.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení