Šéf UZGA Vadim Badecha pro Tass uvedl, že podnik zahájil licenční produkci L-410 už loni. „Pro letošní rok jsme uzavřeli zakázku na pět letadel, očekáváme další objednávku a kontrakty. Do roku 2020 plánujeme vyrobit celkově přes 20 letounů," citoval Tass Badechu. Poté hodlá továrna v Jekatěrinburgu vyrábět pět až deset L-410 ročně.

UZGA se prý zaměřuje na civilní dopravce. „Všechny objednávky k dnešnímu dni jsou civilní. Poptávka po tomto letadla je zřejmá," doplnil manažer.

Předseda odborové organizace Aircraft Industries Josef Mikula vidí jako největší problém komunikaci s ruským majitelem firmy.
Šéf odborářů v Aircraft Industries: Ruský majitel s námi nekomunikuje

Dopravní letoun L-410 vyrábí český Let Kunovice a nástupnická firma Aircraft Industries od konce 60. let minulého století. Celkem vzniklo kolem 1200 kusů, nejvíc jich firma dodala do zemí bývalého Sovětského svazu.

Ruský Uralský těžební a hutní závod (UGMK), který kunovického výrobce Aircraft Industries vlastní, upřesnil plány na přesun výroby L-410 do Ruska v roce 2015, přičemž produkce se má ujmout právě UZGA, s nímž majitel kunovického podniku uzavřel smlouvu o spolupráci.

Letoun L-410.
České letouny L-410 by se v Rusku mohly vyrábět v roce 2020

Výroba v Jekatěrinburgu budí emoce, kvůli obavě z přesunu produkce na východ loni zaměstnanci kunovického závodu drželi stávkovou pohotovost. Ruští majitelé Aircraftu poté při jednání s tehdejším ministrem průmyslu Janem Mládkem slíbili, že výroba L-410 zůstane v Kunovicích zachována. Navíc v Rusku se mají letouny montovat z velkých celků vyráběných v českém Aircraftu.

Tyto plány ovšem před týdnem narušila zpráva ruské agentury Interfax, zveřejněná Hospodářskými novinami, která citovala hlavního konstruktéra UZGA Alexandra Platonova, podle nějž se během několika let výroba do Rusku téměř kompletně přesune. Tedy že závod bude využívat díly hlavně tamních dodavatelů. Dokonce prý UZGA chce na L-410 montovat ruské motory.

Z Aircraft Industries, a.s. vypravili další čtyřistadesítku. Letoun L 410 UVP-E20 s výrobním označením 2734. Ilustrační foto.
Nejistota: Přesune Aircraft veškerou výrobu do Ruska?

Aircraft Industries poslední dva roky čelí velkým problémům. Proti firmě se vedlo insolvenční řízení a kvůli problémům v Rusku společnosti propadly zakázky, část ze zhruba 900 zaměstnanců proto až donedávna musela zůstat na domácí dovolené za 60 procent platu. Pro letošek má však podnik kontrakty na 12 letadel a zároveň hodlá zahájit výrobu tři strojů modernizovaných strojů L-410 NG.

Zdroj: Youtube