VYBERTE SI REGION

Útraty Čechů za nábytek loni klesly o 5,5 procenta

Praha - České domácnosti loni méně nakupovaly nábytek a útraty za něj snížily meziročně o 5,5 procenta na 0,86 miliardy eur (zhruba 22 miliard korun).

29.4.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: internet

Mnohem výrazněji v době hospodářské krize klesly útraty za nábytek na Slovensku či ve Španělsku. Vyplývá to z předběžných výsledků průzkumu Barometr Cetelem, který sledoval vývoj na trzích v osmi zemích Evropské unie. Produkce tuzemského nábytkářského průmyslu loni kvůli nižší poptávce v Česku i na zahraničních trzích klesla.

"Rok 2009 byl pro trh s nábytkem v Evropě velmi složitý. V osmi sledovaných zemích by se měly tržby snížit o více než sedm procent," uvedli autoři průzkumu. Ve Španělsku loni trh s nábytkem klesl o 36 procent a na Slovensku o 41 procent. Naopak francouzský, německý a český trh odolávaly lépe a jejich pokles byl nižší než průměr ve sledovaných zemích.

České domácnosti loni za nábytek utratily v průměru 192 eur a slovenské 53 eur. Průměr v osmi sledovaných zemích přitom činil 487 eur. Nejvyšší roční útraty za nábytek v průzkumu vykázalo Německo (736 eur na domácnost), Itálie (642 eur) a Francie (332 eur).

Hodnota výroby nábytku v Česku se loni podle odhadu Asociace českých nábytkářů (AČN) kvůli nižší poptávce meziročně snížila o 16 procent na 47,04 miliardy korun. Pokles vykázal i vývoz a dovoz nábytku a firmy se nevyhnuly propouštění. Nábytkářská výroba se loni snížila v celé EU. Podle údajů Eurostatu se za leden až listopad 2009 meziročně v unii snížila produkce nábytku o 16 procent. Největší propad o 37 procent nastal v Bulharsku, nejlépe je na tom Polsko s poklesem výroby o tři procenta.

Například podle společnosti Koryna nábytek ekonomická krize způsobila pokles poptávky po kuchyních a loňské výsledky firmy nepříznivě ovlivnilo také snížení objemu bytové výstavby, které následně dopadá na prodej bytových interiérů.

Češi podle průzkumu společnosti Incoma Gfk nakupují nábytek zejména ve specializovaných velkoplošných prodejnách, do kterých toto zboží chodí nakupovat už zhruba dvě třetiny lidí. V roce 2007 velkoplošné prodejny s nábytkem upřednostňovala necelá polovina Čechů.
Útraty Čechů za nábytek v předchozích letech rostly. Situaci na tuzemském trhu ale již v roce 2008 změnila globální hospodářská krize, kvůli které firmy i domácnosti začaly šetřit.

Čtveřice největších tuzemských obchodních řetězců s nábytkem v roce 2008 vykázala rekordní tržby 14,6 miliardy korun, které byly meziročně o 2,2 miliardy korun vyšší. Kvarteto největších prodejců nábytku Ikea, Asko, Sconto a Kika předloni v Česku provozovalo 22 velkoplošných prodejen.


Autor: ČTK

29.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divoké prase pobíhalo po Litoměřicích
1 18

VIDEO: Postřelené divoké prase se vydalo městem do šaten školy

Letáky po ústecké MHD.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

AKTUALIZOVÁNO

Zeman nechce papeže k uctění Lidic, ale ke své kampani, míní Halík

Praha - Papež František by podle katolického kněze a teologa Tomáše Halíka neměl přijmout pozvání českého prezidenta Miloše Zemana k uctění památky lidické tragédie.

Skreč po pár minutách a milion v kapse. Almagro: O prémii mi nešlo

Melbourne - Tenisoví fanoušci si především na grandslamech zaplatí slušné peníze, aby mohli vidět bitvu svých oblíbenců. Jaké pak přijde zklamání, když místo tříhodinové dramatu je po všem už za necelou půlhodinu? Diváci mají po zábavě, samotný hráč ale smutnit nemusí, i tak na jeho kontě přibude téměř milion korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies