Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úvěry: Češi se za krize změnili, jsou obezřetnější

Praha - Chování Čechů, kteří žádají o úvěr či půjčku, se během hospodářské krize výrazně změnilo. Úvěrové společnosti se v anketě shodly na tom, že jejich klienti se stali mnohem obezřetnějšími a přestali si půjčovat na dovolenou nebo zábavu. Začali žádat o úvěry hlavně na důležité věci, jako je třeba rekonstrukce bytu.

2.8.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Češi teď přistupují k půjčování peněz velmi zodpovědně. Průměrná výše hotovostní osobní půjčky se zvýšila na 150.000 korun a klienti investují tyto prostředky do dlouhodobých projektů, rekonstrukcí, renovací.

Trh stagnoval

Klesá objem půjček na dovolenou a další podobné, neúčelové a krátkodobé projekty," řekl mluvčí společnosti Cetelem Martin Malý. Obecně během krize lidé více spoří a méně si půjčují, proto trh se spotřebitelskými úvěry v době krize stagnoval, doplnila mluvčí GE Money Markéta Dvořáčková.

Klienti Provident Financial o účelu půjčky mnohem více přemýšlejí, souhlasí šéf komunikace firmy Tomáš Fiala. Podle průzkumů společnosti je jasný odklon od půjček na věci, které nemají trvalou hodnotu nebo nejsou potřebné. Lidé si tak nepůjčují na dovolené, zábavu nebo nadstandardní vybavení. Většina klientů využívá půjčky na výdaje spojené s úpravou domu či bytu nebo zařízením domácnosti, případně na pokrytí nečekaných jednorázových výdajů, na něž nemají dostatečnou finanční rezervu, dodal.

Stoupá zájem o hotovostní úvěry

Také u Home Creditu platí, že lidé sjednání úvěru více promýšlejí s ohledem na budoucnost. "Obecně si půjčují méně, pokles zaznamenáváme u nákupů na splátky. Lidé mají víc možností, jak zboží financovat, pokud nemají dostatek hotovosti. Průměrná výše nákupu zboží na splátky zůstává na úrovni 13.500 korun, což odpovídá například ceně za domácí spotřebič," uvedl obchodní ředitel společnosti Vojtěch Ščevík.

Marketingový ředitel Home Creditu Jakub Petřina upozornil na vyšší poptávku po hotovostních úvěrech, které mohou použít na cokoliv. Na kreditních kartách evidovala firma v prvním čtvrtletí 18procentní nárůst objemu poskytnutých peněz. Lidé kartami začínají podle ředitele karetní sekce Luďka Jírů více platit u obchodníků, méně s nimi vybírají z bankomatu.

Pozor na oddlužovací společnosti

Marketingový specialista společnosti Cofidis Milan Strnadel připomněl, že se v poslední době zvyšuje poptávka po pojištění úvěru. "Zaznamenali jsme mírný nárůst pojistných událostí a nárůst insolvencí. Zejména jsme ovšem zaznamenali nárůst klientů, kteří problémy se splácením řeší prostřednictvím oddlužovacích společností, před kterými jsme již několikrát varovali a stále naše klienty varujeme prostřednictvím informačních letáků," podotkl.

Autor: ČTK

2.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lidl
21

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Hurikán Maria
11

Hurikán Maria zabil na Dominice nejméně patnáct lidí, dvacet se pohřešuje

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

Záchranáři v Mexiku stále bojují o životy zavalených

Mexičtí záchranáři se stále snaží vyprostit zpod zřícených budov přežívající lidi, včetně dětí z Rébsamenovy školy a dále pěti tchajwanských továrních dělníků, u nichž je naděje, že stále zůstávají naživu. Při úterním ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 233 lidí, 1900 lidí bylo zraněno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení