VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spotřebitelské úvěry ženou Čechy do dluhové pasti

Praha - Češi si stále více plní své sny prostřednictvím spotřebitelských úvěrů. Jenže právě tento typ zadlužování je časovanou bombou, která může vyvolat v Česku prudkou ekonomickou krizi.

19.12.2008 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia

Ve čtvrtek před tím varovali odborníci a politici sdružení v iniciativě Stop lichvě! Situace podle nich vyžaduje změnu legislativy například v oblasti reklamy na úvěrové produkty a rozšíření poradenských služeb.

Riziko především u sociálně slabých

Dluhy českých občanů se prudce zvyšují, ročně zhruba o třetinu. V průměru sice české domácnosti dluží méně, než co je obvyklé v zemích EU, ale rizikový je nárůst zadlužení především u sociálně slabých domácností.

U bank loni domácnosti dlužily 680 miliard korun, u nebankovních institucí 170 miliard. Přitom lidé mají o podmínkách úvěru jen minimum informací.

Lidé nečtou smlouvy

„Kolik člověk zaplatí za úvěr, ví maximálně pět procent lidí. Asi 10 procent lidí ví, co obsahuje smlouva,“ říká poslanec za ČSSD Petr Rafaj, podle kterého jediným hlediskem je to, zda a jak rychle lidé půjčku dostanou.

Řada lidí si navíc zvykla řešit problémy s úvěrem tím, že si vezmou další úvěr. Finanční instituce jim v tom jdou vstříc. „Jedná se o ,letadlo‘ či ,pyramidovou hru‘, jež musí dříve či později zkrachovat,“ dodává Rafaj.

Více exekucí

S růstem zadlužení roste také počet exekucí. Těch bylo v minulém roce již 428 tisíc, před třemi lety jich přitom bylo zhruba sto tisíc.
„Selhávají školy i tržní prostředí. Jedinec je navíc v informační nevýhodě vůči bankám a dalším institucím. Nedokáže totiž odhadnout dlouhodobé důsledky zadlužení a finanční instituce mu to nijak neusnadňují,“ říká vedoucí Centra pro sociální a ekonomické strategie FSV UK v Praze Martin Potůček.

Kult spotřeby

Odborníci varují i před „kultem spotřeby“, který podporuje často klamavá reklama. Zprovoznili proto stránku www.stoplichve.cz, která má informovat, jak vybřednout z dluhové pasti a na co by si zájemce o úvěr měl dát pozor.

Roste také počet jedinců, kteří si se svou ekonomickou situací nevědí rady a končí v psychiatrických léčebnách. „Snadná dostupnost úvěrů v kombinaci s rizikovými faktory, jako je závislost a nižší intelekt, vedou k mimořádnému ohrožení dluhovou pastí,“ uvedl primář oddělení léčby závislostí v bohnické léčebně Václav Dvořák.

Autor: Štěpán Plaček

19.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Havárie ultralightu. Ilustrační foto:
AKTUALIZUJEME

Bolí mě záda. Pád ultralightu nedaleko letiště Podhoří pilot přežil.

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

/ANKETA, INFOGRAFIKA/ Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

Jarolím sáhl do nominace: Šural i Fillo se omluvili

Omluvenky, změny a potíže s logistikou. Karel Jarolím před nadcházejícím srazem fotbalové reprezentace rozhodně neodpočívá.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy jednání Evropského parlamentu. Dne 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies