VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Česku bylo za 20 let zavřeno takřka 6000 malých prodejen

Olomouc – Za posledních 20 let bylo v Česku zavřeno takřka 6000 malých prodejen a samoobsluh, což je třetina jejich původního počtu. Na konferenci Sámoška to ve čtvrtek v Olomouci řekl analytik Maroš Staruch ze společnosti Nielsen. Malé prodejny neodolaly tlaku zahraničních obchodních řetězců, jejichž podíl na tuzemském trhu naopak díky dravé expanzi prudce vzrostl.

22.1.2016 11
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/ Michal Bílek

Zatímco v roce 1995 v Česku podle údajů agentury Nielsen fungovalo 19.700 malých prodejen a samoobsluh, do roku 2014 jejich počet klesl na 13.900. Ještě výraznější byl propad podílu jejich tržeb. „V roce 1995 měly tradiční prodejny 70 procent veškerých tržeb a do roku 2014 jejich podíl na těchto tržbách klesl na necelých 20 procent," upozornil Staruch.

V posledních letech se změnila i struktura malých prodejen. Na ústupu jsou nejmenší obchody s pultovým prodejem, naopak roste podíl samoobslužných prodejen. Pozice tradičního maloobchodu se podle Starucha zlepšila, a to díky investicím do modernizace prodejen, zvětšení jejich plochy i rozšíření nabídky služeb.

Předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka na konferenci upozornil, že malé nezávislé prodejny si nyní z celkových tržeb za potraviny ukrojují už jen zhruba 40 procent. Většina obratu končí v pokladnách obchodních řetězců. Počet malých prodejen podle Juračky už ale neklesá dramatickým tempem. V poslední době bylo zavřeno několik desítek provozoven, především na venkově.

Lidé preferují hypermarkety

Podle studie GfK Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015 mezi českými domácnostmi loni klesla obliba menších prodejen meziročně z 15 na 12 procent. Zvýšil se zájem o nákupy v hypermarketech, jako své hlavní nákupní místo potravin a základního nepotravinářského zboží je uvedlo už 47 procent domácností.

Předloni hypermarkety preferovalo 43 procent rodin, v roce 2000 necelá čtvrtina. Mírně klesla i obliba diskontních řetězců, které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Supermarkety si meziročně drží 17procentní podíl.

Supermarkety a hypermarkety dohromady podle GfK představují 81 procent celkového obratu sítě potravin a obchodů se smíšeným zbožím. Počet supermarketů se za posledních 15 let zvýšil z 900 na 1349, hypermarketů přibylo z 68 na 314.

Autor: ČTK

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
Jiří Zimola.
6

Zimola do voleb nejde, ostatní ano

Několik policejních zásahových jednotech zasahovalo v pondělí v podvečer v českolipském hypermarketu Albert na sídlišti Lada.
AKTUALIZOVÁNO
10

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies