VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Česku bylo za 20 let zavřeno takřka 6000 malých prodejen

Olomouc – Za posledních 20 let bylo v Česku zavřeno takřka 6000 malých prodejen a samoobsluh, což je třetina jejich původního počtu. Na konferenci Sámoška to ve čtvrtek v Olomouci řekl analytik Maroš Staruch ze společnosti Nielsen. Malé prodejny neodolaly tlaku zahraničních obchodních řetězců, jejichž podíl na tuzemském trhu naopak díky dravé expanzi prudce vzrostl.

22.1.2016 11
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/ Michal Bílek

Zatímco v roce 1995 v Česku podle údajů agentury Nielsen fungovalo 19.700 malých prodejen a samoobsluh, do roku 2014 jejich počet klesl na 13.900. Ještě výraznější byl propad podílu jejich tržeb. „V roce 1995 měly tradiční prodejny 70 procent veškerých tržeb a do roku 2014 jejich podíl na těchto tržbách klesl na necelých 20 procent," upozornil Staruch.

V posledních letech se změnila i struktura malých prodejen. Na ústupu jsou nejmenší obchody s pultovým prodejem, naopak roste podíl samoobslužných prodejen. Pozice tradičního maloobchodu se podle Starucha zlepšila, a to díky investicím do modernizace prodejen, zvětšení jejich plochy i rozšíření nabídky služeb.

Předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka na konferenci upozornil, že malé nezávislé prodejny si nyní z celkových tržeb za potraviny ukrojují už jen zhruba 40 procent. Většina obratu končí v pokladnách obchodních řetězců. Počet malých prodejen podle Juračky už ale neklesá dramatickým tempem. V poslední době bylo zavřeno několik desítek provozoven, především na venkově.

Lidé preferují hypermarkety

Podle studie GfK Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015 mezi českými domácnostmi loni klesla obliba menších prodejen meziročně z 15 na 12 procent. Zvýšil se zájem o nákupy v hypermarketech, jako své hlavní nákupní místo potravin a základního nepotravinářského zboží je uvedlo už 47 procent domácností.

Předloni hypermarkety preferovalo 43 procent rodin, v roce 2000 necelá čtvrtina. Mírně klesla i obliba diskontních řetězců, které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Supermarkety si meziročně drží 17procentní podíl.

Supermarkety a hypermarkety dohromady podle GfK představují 81 procent celkového obratu sítě potravin a obchodů se smíšeným zbožím. Počet supermarketů se za posledních 15 let zvýšil z 900 na 1349, hypermarketů přibylo z 68 na 314.

Autor: ČTK

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Chystá se bič na soukromé lékaře

Americký prezident Donald Trump.
1 22

Vysoký úředník kritizoval Trumpa, okamžitě byl propuštěn z úřadu

AUTOMIX.CZ

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Otec biatlonistky Koukalové by byl rád, aby dcera po olympiádě neskončila

Otec biatlonistky Gabriely Koukalové měl radost, že dcera získala na mistrovství světa v Hochfilzenu tři medaile, ale dodal, že její závody už tolik neprožívá. Karel Soukal by byl rád, kdyby Koukalová po olympiádě v Pchjongčchagu neskončila, ale rozhodnutí nechá na ní.

Kurt Cobain - hudební ikona, která shořela příliš brzy

Stal se jednou z vůdčích osobností tehdy nového alternativního rockového stylu grunge, ale přitom byl plachý a citlivý a pochyboval o smyslu života. Kurt Cobain, frontman americké skupiny Nirvana, který se narodil před 50 lety, 20. února 1967, tvrdil, že "je lepší shořet než vyhasnout". Největší rocková ikona 90. let si užila slávy i stinných stránek popularity. Svůj život Cobain ukončil střelnou zbraní v roce 1994.

Trump vzkazuje Evropě: Jsme spojenci

Spojené státy budou vždy váš největší spojenec, vzkázal Evropě americký viceprezident Mike Pence. Nebude to ale zadarmo, připomněl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies