VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Česku hrozí zdržení výstavby 64 důležitých dopravních staveb

Praha – V Česku je 64 důležitých dopravních staveb, u nichž Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Takové posouzení by jejich výstavbu mohlo zdržet až o několik let, řekl dnes novinářům po jednání ekonomických ministrů premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Případné zdržení by podle něj ovlivnilo i čerpání evropských fondů, jde asi o 90 miliard korun. Vláda se nyní bude snažit s Evropskou komisí vyjednat zvláštní režim pro tyto stavby.

26.1.2016 1 AKTUALIZOVÁNO 26.1.2016
SDÍLEJ:

Bohuslav SobotkaFoto: čtk

„Jedná se tady o seznam 64 důležitých dopravních staveb, které mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992," uvedl ministerský předseda. „To je teď ze strany Evropské komise problematizováno. Je požadováno, aby u těchto 64 staveb proběhlo nové posouzení vlivu na životní prostředí. To by samozřejmě řadu těchto staveb mohlo zdržet až o několik let," řekl.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se zásadní jednání o výjimce pro ČR v Bruselu uskuteční 3. února. Problém nesouladu tuzemského posuzování vlivu na životní prostředí s unijními pravidly řeší EU s Českem už čtyři roky, kdy kvůli tomu zahájila řízení o porušování unijních práv. Dosavadní jednání nicméně k dohodě nedospěla, připustil Ťok. Česká strana se nyní pokusí evropské úřady přesvědčit k přijetí kompromisu, kdy by pro část z uvedených 64 projektů Česko nový proces EIA udělalo výměnou za to, že u prioritních staveb ji naopak nebude EU vyžadovat.

„Dohodli jsme se, že na Evropskou komisi budeme společně tlačit, aby nám ten starý proces EIA uznala, nicméně její reakci nikdo nedokáže odhadnout. Pokud ho neuzná, tak máme opravdu velký problém s tím, co by z operačního programu Doprava bylo financováno. Ale podle mě není možné, aby nám Komise diktovala u každého dopravního projektu mít nový proces EIA," doplnila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO).

Podle Svazu průmyslu a dopravy (SPD) ČR by zastavení projektů přineslo výrazné dopady na ekonomický růst a zaměstnanost. „Závažnost a akutní potřebu řešit problém vidíme shodně s vládou. Klíčem k řešení budou jednání nejvyšších představitelů vlády v Bruselu. Bylo nám přislíbeno, že budeme o výsledcích jednání informováni a na jejich základě společně projednáme další postup," sdělil prezident SPD ČR Jaroslav Hanák.

Pražský okruh i D11

Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova. Nový proces EIA, pokud se nepodaří vyjednat výjimku, by měl absolvovat i poslední chybějící úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence.

Sobotka si nemyslí, že by už u nějaké stavby nabíhalo zpoždění. Chyby vidí premiér především u předchozích vlád, které podle něj záležitost zanedbaly. Exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) dnes ČTK a Primě řekl, že by měl premiér hledat chyby hlavně u sebe. Před ohrožením dostavby podle něj ODS varovala při projednávání zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. „Bohužel vláda si vybrala před zájmy České republiky zájmy bruselských byrokratů," míní. Připustil ale, že za zpomalení přípravy dopravních staveb může jeden z jeho předchůdců ve funkci Vít Bárta (VV).

Jednání s EK

Vyřešení problému je podle Sobotky hlavní letošní prioritou Česka v komunikaci s Evropskou unií. S Evropskou komisí budou primárně jednat ministři dopravy Ťok a životního prostředí Richard Brabec (ANO). Sobotka je připraven se do jednání také vložit. Cílem je s EK vyjednat takový režim, aby bylo možno tyto stavby zahájit. „Naše priority směřují k tomu, abychom zejména uvolnili výstavbu tam, kde už vláda je připravena, kde Ředitelství silnic a dálnic dosáhlo potřebných povolení a jsme schopni tyto stavby realizovat," poznamenal premiér.

Členy Porady ekonomických ministrů (PEM) jsou předseda a místopředsedové vlády, ministr dopravy, ministryně pro místní rozvoj, ministr zemědělství, ministr průmyslu a obchodu a ministryně práce a sociálních věcí. Scházet by se měla minimálně jednou za čtvrt roku, obvykle je ale svolávána podle potřeby.

Autor: ČTK

26.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
22 10

Volby by vyhrálo ANO před komunisty, ČSSD a ODS ztratily

Petici, kterou sepsal  před dvěma týdny  Jiří Míka z Berouna,  už podepsaly tisíce lidí.
9 20

Pivaři chtějí výjimku ze zákona, sepsali petici

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Nová fakta o buchlovské mumii. Nejde o tělo muže

/FOTOGALERIE/ K překvapivému odhalení dospěli vědci při zkoumání mumie ze sbírek hradu Buchlova. Zjistili totiž, že nejde o ostatky muže, jak bylo doposud prezentováno, nýbrž ženy.

Čína propustila z vězení známého disidenta, má rakovinu jater

Čínský laureát Nobelovy ceny za mír a disident Liu Siao-po, jehož činy ocenila v minulosti i Česká republika, byl podmínečně propuštěn z vězení. Dne 25. května mu bylo diagnostikováno konečné stádium rakoviny jater. Jeho stav je velmi vážný. 

Mayová získala podporu pro svou vládu. Dohodla se s unionisty

Vyjednávání o vládě ve Velké Británii skončilo po dvou týdnech od parlamentních voleb úspěšně. Menšinovou konzervativní vládu britské premiérky Theresy Mayové podpoří severoirská Demokratická unionistická strana (DUP). Mezi hlavní témata patřily finanční podpora Severního Irska a brexit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies