VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Česku se loni vyrobilo 1,174 milionu vozů. O 1,7 procenta méně

Praha – Výroba osobních aut v Česku loni poklesla o 1,7 procenta na 1,174 milionu vozů. Po rekordním roce 2011 je to druhý nejlepší výsledek od vzniku Česka i Československa a první pokles od roku 2003. Proti roku 2010 byla výroba v roce 2012 vyšší o 9,5 procenta a za deset let se produkce zvýšila více než 1,6 krát. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

14.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Vývoj v jednotlivých tuzemských automobilkách byl podle ředitele sdružení Antonína Šípka v uplynulém roce rozdílný, což se projevilo i na změně jejich podílu. Zatímco Škoda si udržela podíl téměř 56 procent, nošovická Hyundai díky růstu produkce posílila o téměř pět procentních bodů na 26 procent, naopak podíl TPCA klesl o čtyři procentní body na 18 procent.

Celkem bylo v Česku vyrobeno 1,181 motorových vozidel. „Český automobilový průmysl prokázal i ve složitých podmínkách roku 2012 svou konkurenční schopnost. Pokles celkové výroby vozidel oproti rekordnímu roku 2011 pouze o 1,6 procenta je možno v současné situaci na evropských trzích považovat za úspěch," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Výroba autobusů se snížila o téměř desetinu na 3217 vozidel, což je třetí nejlepší výsledek v historii. Iveco zvýšilo podíl o dva body na téměř 86 procent, SOR naopak ztratil a měl podíl 13 procent.

U nákladních vozidel vzrostla výroba v souhrnu o 12 procent na 1454 aut především růstem produkce ve společnosti Avia Ashok Leyland Motors. Proti roku 2011 zvýšila Avia výrobu o 60 procent.

Produkce motocyklů v týnecké Jawě se zdvojnásobila na 2319 strojů. Růst výroby u firmy Jawa Moto pokračoval již třetí rok za sebou.

„Vzhledem k tomu, že evropský trh osobních automobilů i nákladních vozidel poklesl v roce 2012 o více než sedm procent a výhledy pro rok 2013 nejsou příliš optimistické, je logické, že letošní čísla o výrobě vozidel v ČR budou do jisté míry ovlivněna vývojem prodejů, především na trzích jednotlivých evropských zemí," dodal Jahn. Celková hospodářská situace v Evropě má podle něj dopad i na další průmyslové obory, takže domácí automobilový průmysl se bude i nadále podílet zhruba 20 procenty na průmyslové produkci i exportu ČR.

Autor: ČTK

14.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies