VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V dubnu se na mýtném od kamionů vybralo o dvě procenta více

Praha – V dubnu se na elektronickém mýtném vybralo 734 milionů korun. To ve srovnání se stejným obdobím vloni představuje dvouprocentní nárůst. Vyplývá to ze statistik tuzemského mýtného systému. Počet vozidel nad 3,5 tuny registrovaných v systému stále narůstá i přes loňské zpřísnění režimu vracení kaucí za palubní jednotky (OBU).

13.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Palubních jednotek, za jejichž provoz stát platí, přibývá tempem až pěti tisíc každý měsíc, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš. Celkem jich je ke konci dubna v systému zaregistrováno bezmála 700 tisíc. Zkrácení původně tříleté lhůty, po které dopravcům při nevyužívání palubní jednotky propadne 1500 korunová záloha, na jeden rok, dopravce k navrácení nepoužívaných jednotek nemotivovala.

U málo využívaných palubních jednotek platí stát po nedávném finančním narovnání s dodavatelem mýtného systému – společností Kapsch 237 korun za jednu jednotku a rok provozu, což představuje sedminásobně nižší cenu, než kolik za roční provoz OBU jednotky stanovovala původní smlouva z roku 2005.

Palubní jednotky (OBU jednotky) umožňují komunikaci vozidla s mýtnými branami a jejich prostřednictvím se mýtné na dálnicích platí. Z téměř 700 tisíc registrovaných palubních jednotek ale stát donedávna provozovateli proplácel jen prvních 530 tisíc OBU. Úředníci totiž před spuštěním mýtného systému podcenili zájem ze strany dopravců.

Stát za dobu fungování mýta vybral dohromady téměř 52 miliard korun. Za provoz systému zaplatí ročně společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba 1,9 miliardy korun. Další 3,4 miliardy si vyžádala jednorázová investice do stavby sítě mýtných bran.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá na zhruba 1350 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni se na mýtném vybralo zhruba 8,55 miliardy korun. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny. V roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

Autor: ČTK

13.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
3 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies