Ze třinácti největších evropských trhů podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka vzrostly pouze čtyři, mezi nimi bylo s 0,4 procenta i Česko.

„Strach zákazníků z nezaměstnanosti se tu projevuje v celé své síle. Je však zajímavé, že zejména německé automobilky trhají rekordy ve svých prodejích. Za jejich úspěchem stojí však výroba a prodeje v Číně, Indii a USA," uvedl Milan Bláha z KPMG. Prémiové značky podle něj budou mít našlápnuto k dobrým výsledkům i v roce 2013, protože jejich zákazníky dluhová krize v Evropě nezasáhla natolik, aby si koupili méně luxusní vůz. Střední vrstvy obyvatel nákup odloží, nebo si koupí ojetinu. Růst podle Bláhy nastane, až lidé začnou věřit v hospodářský úspěch Evropy.

Prodej v samotném prosinci meziročně klesl o 16,3 procenta na 799.407 vozů. To je nejhlubší propad od října 2010 a nejvýraznější prosincový pokles od roku 2008. V závěru roku tak pokračoval trend poklesu, který začal už před rokem a čtvrt. V České republice prodej aut klesl o 14,9 procenta na 12.784 vozů.

Banky se zdráhají lidem půjčovat na nákup nového vozu

ACEA uvádí, že k silnému poklesu prodeje v prosinci částečně přispěl i nižší počet pracovních dní. Konečný údaj ale i tak dobře podtrhuje, v jak hluboké krizi se výroba aut v Evropě právě teď nachází. Situaci zhoršují také potíže bank, které se zdráhají lidem půjčovat na nákup nového vozu. K opatrnosti je vedou obavy z dalšího růstu nezaměstnanosti, který by pro ně mohl znamenat nárůst nedobytných úvěrů.

Největší evropská automobilka Volkswagen v prosinci v EU prodala 186.347 vozů, což byl meziroční pokles o 16,2 procenta. Celoroční prodej se snížil o 1,6 procenta na 2,977.416 vozů. Česká Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, ale krizi odolává zatím relativně dobře: v prosinci jí prodej klesl o 1,7 procenta na 33.811 vozů, celoroční prodej zvýšila o 1,6 procenta na 465.341 vozů.

Největší propad prodeje v prosinci zaznamenaly Belgie, Kypr, Portugalsko a Rumunsko, naopak největší nárůst registrují Bulharsko, Maďarsko a Lucembursko. Většina významných automobilek ztrácela podíl na trhu, naopak Volkswagen zůstal na 23,3 procenta a Škoda podíl dokonce zvýšila na 4,2 procenta. Za celý rok Volkswagen zvýšil podíl na trhu na 24,7 procenta, Škoda jej zvýšila na 3,9 procenta.