VYBERTE SI REGION

V Kunovicích představili nový prototyp letounu

Kunovice /FOTOGALERIE/ – Pojme 19 pasažérů, fungovat může v extrémních klimatických podmínkách od mínus do plus 50 stupňů celsia, dosáhne maximální rychlosti 417 kilometrů v hodině, jeho dolet je 2700 kilometrů s nejzazší délkou letu na jedno natankování 11 hodin. Řeč je o zbrusu novém letounu L 410 NG, jehož premiérové nastartování se ve středu 15. července uskutečnilo v kunovické společnosti Aircraft Industries.

15.7.2015 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
18 fotografií
Letadlo L 410 NG firmy LET Aircraft Industries na letišti v Kunovicích.

Letadlo L 410 NG firmy LET Aircraft Industries na letišti v Kunovicích.Foto: DENÍK/Jan Karásek

„Dnes letoun vůbec poprvé slavnostně startujeme. Zhruba do dvou týdnů by měl vzlétnout nad Kunovice. Nevyhne se ale nejrůznějším měřením, kontrolám a úpravám. Pak nás čeká náročný proces certifikací," představila nový produkt kunovické společnosti její generální ředitelka Ilona Plšková s tím, že počítá se zájemci o jeho koupi z celého světa.

L 410 NG se přitom nerodil snadno. Nově představený prototyp je výsledkem intenzivní práce týmu vývojářů a konstruktérů posledních několika let. „S pracemi na novém stroji jsme začali v dubnu 2010 s celkovým rozpočtem 460 milionů korun. Více než polovinu nákladů nám pokryla dotace od ministerstva průmyslu a obchodu, což nám velmi pomohlo," poznamenal technický ředitel společnosti Karel Minařík. Nový vlajkový produkt kunovické firmy předčí svého předchůdce, doposud sériově vyráběný L410 UVP-E20, údajně hned v několika oblastech.

„V tomto případě je to především delší dolet a větší výkony motorů. Neopomenutelný je určitě také větší zavazadlový prostor či delší životnost stroje, kterou jsme prodloužili ze současných 20 tisíc letových hodin na budoucích 30 tisíc hodin," vyjmenovala nejzásadnější přednosti nového letounu Ilona Plšková. Ty pak ještě více upřesnil vedoucí celého projektu nového letounu Miroslav Pešák.

„Nový prototyp má především dvojnásobně větší kapacitu palivových nádrží, což znamená nosnost asi dva tisíce kilogramů paliva. Tato změna mu umožní také lepší vlastnosti, hlavně pak délku doletu. Ta bude až 2,7 tisíce kilometrů, vytrvalost letounu na jedno natankování pak bude 11 hodin letu. Výkonnější motory také umožní dosažení vyšší cestovní rychlosti. Ta bude až 417 kilometrů v hodině," nastínil vylepšené parametry nového stroje Miroslav Pešák.

Kolik dosavadních letounů L410 UVP-E20 a kolik nově inovovaných strojů bude nakonec společnost Aircraft Industries do budoucna vyrábět, ukáže podle slov Ilony Plškové až další vývoj světového trhu a s tím spojené poptávky zákazníků. Záměrem společnosti Aircraft Industries je začít s výrobou inovovaného prototypu L 410 NG ke konci roku 2017, kdy by mohl sjet z výrobní linky první jeho kus. Kunovická firma v současnosti zaměstnává 1018 lidí. Jejím plánem je v letošním roce vyrobit 18 letounů, prodat jich pak chce celkem 19. Z výrobní haly za svými zákazníky letos putovaly už první čtyři stroje.

Autor: Jiří Kordovaník

15.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies