Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Kunovicích představili nový prototyp letounu

Kunovice /FOTOGALERIE/ – Pojme 19 pasažérů, fungovat může v extrémních klimatických podmínkách od mínus do plus 50 stupňů celsia, dosáhne maximální rychlosti 417 kilometrů v hodině, jeho dolet je 2700 kilometrů s nejzazší délkou letu na jedno natankování 11 hodin. Řeč je o zbrusu novém letounu L 410 NG, jehož premiérové nastartování se ve středu 15. července uskutečnilo v kunovické společnosti Aircraft Industries.

15.7.2015 1
SDÍLEJ:

Letadlo L 410 NG firmy LET Aircraft Industries na letišti v Kunovicích.Foto: DENÍK/Jan Karásek

„Dnes letoun vůbec poprvé slavnostně startujeme. Zhruba do dvou týdnů by měl vzlétnout nad Kunovice. Nevyhne se ale nejrůznějším měřením, kontrolám a úpravám. Pak nás čeká náročný proces certifikací," představila nový produkt kunovické společnosti její generální ředitelka Ilona Plšková s tím, že počítá se zájemci o jeho koupi z celého světa.

L 410 NG se přitom nerodil snadno. Nově představený prototyp je výsledkem intenzivní práce týmu vývojářů a konstruktérů posledních několika let. „S pracemi na novém stroji jsme začali v dubnu 2010 s celkovým rozpočtem 460 milionů korun. Více než polovinu nákladů nám pokryla dotace od ministerstva průmyslu a obchodu, což nám velmi pomohlo," poznamenal technický ředitel společnosti Karel Minařík. Nový vlajkový produkt kunovické firmy předčí svého předchůdce, doposud sériově vyráběný L410 UVP-E20, údajně hned v několika oblastech.

„V tomto případě je to především delší dolet a větší výkony motorů. Neopomenutelný je určitě také větší zavazadlový prostor či delší životnost stroje, kterou jsme prodloužili ze současných 20 tisíc letových hodin na budoucích 30 tisíc hodin," vyjmenovala nejzásadnější přednosti nového letounu Ilona Plšková. Ty pak ještě více upřesnil vedoucí celého projektu nového letounu Miroslav Pešák.

„Nový prototyp má především dvojnásobně větší kapacitu palivových nádrží, což znamená nosnost asi dva tisíce kilogramů paliva. Tato změna mu umožní také lepší vlastnosti, hlavně pak délku doletu. Ta bude až 2,7 tisíce kilometrů, vytrvalost letounu na jedno natankování pak bude 11 hodin letu. Výkonnější motory také umožní dosažení vyšší cestovní rychlosti. Ta bude až 417 kilometrů v hodině," nastínil vylepšené parametry nového stroje Miroslav Pešák.

Kolik dosavadních letounů L410 UVP-E20 a kolik nově inovovaných strojů bude nakonec společnost Aircraft Industries do budoucna vyrábět, ukáže podle slov Ilony Plškové až další vývoj světového trhu a s tím spojené poptávky zákazníků. Záměrem společnosti Aircraft Industries je začít s výrobou inovovaného prototypu L 410 NG ke konci roku 2017, kdy by mohl sjet z výrobní linky první jeho kus. Kunovická firma v současnosti zaměstnává 1018 lidí. Jejím plánem je v letošním roce vyrobit 18 letounů, prodat jich pak chce celkem 19. Z výrobní haly za svými zákazníky letos putovaly už první čtyři stroje.

Autor: Jiří Kordovaník

15.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Setkání k zahájení senátní a komunální kampaně hnutí ANO za účasti předsedy hnutí Andreje Babiše a pražských kandidátů do zastupitelstva a Senátu proběhlo 1. září v Praze.
10

Kandidátky ANO: mandát nebude obhajovat třetina poslanců

Slovenská policie odevzdala nalezenou hotovost do Státní pokladny a její původ prověřuje.

Zapomnětlivý úředník s 300 tisíci eur přišel o funkci

Německo: Větší než malé množství otrávených vajec, 28 milionů v Dolním Sasku

Aféra s vejci obsahujícími jedovatou látku fipronil ani zdaleka nekončí. Deník Neue Osnabrücker Zeitung (NOZ) píše, že jen v Dolním Sasku bylo distribuováno 28,1 milionu jedovatých vajíček. Původní zjištění na začátku aféry hovořila o deseti milionech kontaminovaných vajec v celé Spolkové republice.

Okamura je nejvíce oblíbený politický předseda, druhý je Babiš

Největší oblibě se z 16 předsedů politických stran a hnutí těší šéf SPD Tomio Okamura následován Andrejem Babišem, stávající premiér Bohuslav Sobotka skončil až na sedmém místě. Vyplývá to ze srpnového průzkumu společnosti SANEP.

Zákon o kontrole veřejných financí Senát odmítl drtivou většinou

Senát drtivou většinou odmítl nový zákon o řízení a kontrole veřejných financí, který měl podle vlády zjednodušit a harmonizovat kontroly ve veřejné správě. Podle senátorů by ale v praxi znamenal jen více byrokracie, a nikoliv efektivnější kontrolu. Normu tak bude muset znovu projednat Sněmovna, která může veto horní komory přehlasovat.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman může obhajovat svůj post. Má více než 50 tisíc podpisů

Prezident Miloš Zeman má více než 59 tisíc podpisů pod petičními archy a může tak znovuobhajovat post hlavy státu. Předseda Zemanovy blízké Strany práv občanů Jan Veleba již minulý týden potvrdil, že hranice potřebných 50 tisíc podpisů byla překročena. Jeho žena prohlásila, že je na něho hrdá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení