VYBERTE SI REGION

V kvasinské Škodovce dneškem nastaly tři týdny „prázdnin“

Kvasiny – Leckdo může během vánočních svátků závidět školákům jejich vánoční prázdniny. Není to však případ několika tisíc pracovníků kvasinské automobilky.

15.12.2012
SDÍLEJ:

Kvasinská automobilka - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Ježdík

Poté, co včera opustila její brány poslední směna, zastavila se výroba na celé tři týdny. Hlavním důvodem je prý přesun výroby modelu Roomster z Vrchlabí, díky čemuž vzniká v Kvasinách druhá montážní linka.

„Přípravy samozřejmě probíhaly průběžně během roku. Za provozu ale vše zajistit nelze. Proto byla využita třítýdenní přestávka na přelomu roku," uvedl David Šikula z tiskového oddělení společnosti Škoda auto.

Dalším důvodem jsou podle něj finišující práce na stavbě nové logistické haly, v níž se budou připravovat nápravy. Ta zajistí přesně načasované dodávky dílů pro montážní linky. „Jedná se o systém just in sequence, kdy jsou díly připravovány v přesném pořadí podle právě montovaných vozů," řekl dále mluvčí.

Propad trhu

Ke zmiňovaným dvěma se ale přidává ještě jeden důvod. A to všeobecný propad trhu s novými automobily, který se logicky nemůže vyhnout ani značce Škoda.

Každého však přirozeně napadne otázka, jak jsou vyřešeny výplaty zaměstnanců. Není to ve všechny dny stejné.

„Na dny mezi svátky byla už dlouho dopředu naplánována dovolená. Začátek ledna je ošetřen díky flexikontům. Nejsložitější jednání byla ale vedena okolo příštího týdne, kdy se podle dlouhodobých plánů mělo ještě pracovat," vysvětlil Libor Dvořák, předseda základní organizace odborového svazu Kovo v Kvasinách, s tím, že nakonec se dospělo k rozhodnutí, jež má zamezit nadbytečné výrobě vozů na sklad.

První týden odstávky by tak měl být částečně řešen prostřednictvím zaměstnaneckých flexikont. Pro většinu směn bude ale zastavená výroba brána jako překážka na straně zaměstnavatele. Za všechny tyto dny bude zaměstnancům plynout na konto průměrná denní mzda.

Mají 14 kalendářů

Prostřednictvím zaměstnaneckých flexikont je už několik týdnů řešena páteční odpolední směna, na niž se nechodí od listopadu. Těchto směn se tak jednání netýkala. Jinak ale nebylo dohadování odborářů s vedením podniku zase tak hladké.

„Absolvovali jsme celkem šest vyjednávacích kol. Nešlo totiž pouze o vyřešení současné odstávky. Vždy na konci roku se řeší sociální benefity a hlavně pracovní doba. Dojednání všech bodů trvalo zhruba měsíc," uzavřel Libor Dvořák. Na příští rok tak bylo dohodnuto celkem 14 pracovních kalendářů za celou společnost.

Toto množství, které je dáno pestrostí modelové řady škodovek, bylo právě příčinou složitosti jednání.

Výsledné tři týdny volna mohou sice na první pohled vzbuzovat závist, ale mnozí zaměstnanci automobilky si uvědomují i stinnou stránku této problematiky.

„Tři týdny volna v době Vánoc jsou rozhodně příjemné. Pokud je ale jedním z důvodů fakt, že pro nové vozy není dostatečný odbyt, žádnou radost z toho nemám. Od vývoje na automobilovém trhu se totiž odvíjí naše perspektiva v zaměstnání," svěřil se jeden z pracovníků lakovny, který si nepřál uvádět své jméno. 

Autor: Michal Friček

15.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

„Autobusák" zpříjemnil spoustě lidí jeden den. Nápad ocenil i ředitel DPO

Neobvyklá středeční oslava 27. narozenin šoféra Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyvolala nebývalý ohlas. Informace o Martinu Plačkovi, jenž pasažérům ve voze rozvěšel bonbony, oslovila do včerejšího poledne jen na facebooku Deníku 222 tisíc čtenářů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies