VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Plzeňském kraji začal jezdit vlak s designem usměvavého žraloka

Plzeň - V Česku vůbec poprvé začal v Plzeňském kraji jezdit nový motorový vlak řady 844 RegioShark. Dalších osm dvoudílných souprav s designem usměvavého žraloka dodají do regionu polské strojírny PESA Bydhošť do poloviny příštího roku.

21.9.2012 2
SDÍLEJ:

V Česku vůbec poprvé začal v Plzeňském kraji jezdit nový motorový vlak řady 844 RegioShark.Foto: ČTK

 Jde o nejmodernější motorové vozy na regionálních tratích s nejlepšími parametry, které kolejová technika zná, řekl náměstek generálního ředitele Českých drah (ČD) pro osobní dopravu Antonín Blažek.

„Dnes je tato souprava v ČR úplně poprvé v provozu s cestujícími. V pondělí bude následovat Karlovarský kraj, 2. října jsme v Ústí nad Labem a stejný týden prezentujeme vozidlo ve Zlínském kraji," dodal. Pravidelný provoz s cestujícími začne od 1. října na trati z Plzně do Domažlic.

Dieseloví žraloci

Do konce příštího roku ČD odeberou pro celou republiku 31 těchto modrých souprav, které mají podle drah komfort srovnatelný s dálkovými expresy. ČD za ně zaplatí téměř dvě miliardy korun. Podobně jako žlutozelené regionální Regionovy jsou „žraloci" dieselové. „RegioShark je ale úplně nový vůz, kdežto Regionova je rekonstrukce. Rozdíl je zásadní," uvedl šéf plzeňské oblasti ČD Vladimír Kostelný.

První souprava bude zatím jezdit na trase z Plzně do Domažlic, ale také z Plzně do Plas a v neděli z Plzně do Rokycan. „Druhou jednotku dostaneme na konci listopadu a pak už budou moci jezdit spojené jenom po domažlické trati," uvedl Kostelný. Sedm jednotek pořízených pro Plzeňský kraj z peněz EU, která dala 35 procent ceny, musí jezdit jen na trati Plzeň-Domažlice, zbylé dvě libovolně, protože je plně hradí ČD. Jedna jednotka přijde na 64 milionů, devět na 577 milionů Kč.

Až 240 cestujících

Nový vlak měří 44 metrů. Provozní rychlost soupravy je 120 km/hod. Vlak nabídne 120 míst k sezení, z toho 15 sklopných a devět v první třídě. Celkově ve vlaku může jet 240 lidí. Klimatizované vozy mají oddíly pro přepravu kol a kočárků.

„Motorové jednotky rodiny Link jsou pátou generací našich vozidel. Jde výhradně o vlastní konstrukci," řekl šéf marketingu a rozvoje firmy PESA Marcin Jedryczka. Výrobce se bude hlásit do všech výběrových řízeních v ČR a nabízet také elektrické jednotky, lokomotivy i tramvaje. Kromě dodávaných dieselových vlaků už pro ČD renovuje vagony.

Podle hejtmana Milana Chovance (ČSSD) je šance, že novými vlaky bude jezdit víc lidí.

Rozsáhlé investice

V ČR budou „žraloci" od příštího roku zajišťovat regionální dopravu i z Karlových Varů do Chomutova, na Děčínsku a ve Šluknovském výběžku a mezi Kojetínem, Kroměříží a Valašským Meziříčím.

Loňské investice ČD do nových i modernizovaných vozidel byly rozsáhlé. ČD v uplynulém roce uzavřely kontrakty na modernizaci vozového parku s 345 vozy za 11,2 miliardy korun. V 65 procentech jde o nová vozidla, zbytek tvoří opravy starších vlaků. „Naplnili jsme investiční apetit. V masivních investicích pokračovat nebudeme, nicméně všechny akce jsou rozjety," uvedl Blažek. Na sedmi kontraktech se podílí šest partnerů. Kromě PESY je to Škoda Vagonka, Pars nova, Siemens, ŽOS Trnava a ÖBB.

Autor: ČTK

21.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
50 30

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

Jiří Paroubek.
30 6

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

AKTUALIZOVÁNO

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

Lithium je surovina budoucnosti: Zelení podpořili těžbu na Cínovci

Na Mostecku letos poprvé v historii České republiky probíhá klimatický tábor. Severočeští Zelení se ho účastní pod heslem „Uhlí ne, lithium ano!". Jejich experti totiž zhodnotili těžbu lithia pod Cínovcem jako vhodnou alternativu pro budoucnost tohoto tradičně průmyslového regionu. Těžba by také měla přinést nová pracovní místa pro zaměstnance zavřených hnědouhelných dolů.  

Jak brexit proměnil Británii? Ekonomika vázne, voliči by neměnili

Právě před rokem Britové odhlasovali, že jejich země jako první v historii opustí Evropskou unii. Tamní média proto bilancují, jak se za poslední rok proměnila nálada ve společnosti, ekonomika a vyhlídky do budoucna.

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Plány na výstavbu lázní za dvě miliardy korun u Pasohlávek na Brněnsku dostávají vážné trhliny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies