VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Temelíně budují další záložní zdroj pro chlazení reaktoru

Českobudějovicko - Jaderná elektrárna Temelín začala budovat další záložní zdroje na výrobu elektřiny pro bezpečné dochlazení reaktoru. Využity mohou být třeba při rozsáhlém výpadku dodávek elektřiny takzvaném blackoutu. Přibudou dvě dieselgenerátorové stanice. Je to další opatření vyplývající ze zátěžových testů EU po havárii v jaderné elektrárně Fukušima, řekl dnes mluvčí elektrárny Marek Sviták. Jedenáctý způsob elektrického napájení chtějí energetici zprovoznit na podzim.

17.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jaroslav Sýbek

"V polovině února byly zahájeny zemní práce. Následovat bude armování a betonování seizmicky odolné základové desky. Koncem května už budou oba dieselgenerátorové motory umístěné v seizmicky odolných kovových kontejnerech usazeny na pozicích," uvedl Sviták. Vlastní zprovoznění a napojení na nynější systémy elektrárny je připraveno na dobu odstávek obou bloků. Odstávky elektrárna naplánovala kvůli výměně paliva. Na podzim by obě dieselgenerátorové stanice měly být plně funkční.

Elektrárna tak bude disponovat další plnohodnotnou rezervou elektrického napájení pro případ, že by nastal rozpad přenosové soustavy takzvaný blackout, bloky by nezregulovaly výkon pouze pro vlastní spotřebu, nebo by nenajel ani jeden z osmi dieselgenerátorů. Selhat by musely i další rezervní dodávky proudu, třeba z lipenské elektrárny.

"Každý ze dvou nových naftových motorů, jehož výkon téměř 4000 kilowatt odpovídá přibližně 60 osobním vozidlům, je určen pro jeden blok s možností napájet i sousední bloky. Nové záložní zdroje budou od hlavního výrobního bloku vzdáleny přibližně dvě, respektive čtyři stovky metrů," uvedl mluvčí. V jejich blízkosti nebudou vysoké budovy, které by je v případě zemětřesení mohly poškodit. I přesto jsou tyto stanice projektovány a konstruovány tak, aby odolaly pádu letících předmětů.

1600 litrů nafty za hodinu

Aktuálně je Temelín vybaven osmi dieselgenerátorovými stanicemi. Z nich dvě pomocné jsou společné pro oba bloky. Třemi vlastními dieselgenerátory je vybaven zvlášť každý blok. Jsou umístěny v nezávislých, seizmicky odolných objektech. Každý je schopen zajistit elektřinu potřebnou pro bezpečné dochlazení reaktoru. Jejich náběh je automatický a elektřinu začínají vyrábět do deseti sekund. Výkon jednoho je 6300 kW, přičemž hodinově spotřebuje téměř 1600 litrů nafty. Bez doplňování paliva může být v provozu téměř tři dny. Pak je možné naftu do dieselgenerátorů doplňovat ze dvou zásobníků vzdálených necelý kilometr. Vlastní zásoba nafty vystačí elektrárně na měsíční provoz jednoho dieselgenerátoru.

Opatření přijatá na základě provedených zátěžových testů jsou obsažena v Programu zvyšování bezpečnosti elektrárny. Od roku 2011 elektrárna dokončila tři desítky opatření. Loni byl například zprovozněn další nezávislý způsob doplňování vody do reaktoru a pořízeny satelitní telefony jako další nezávislý prostředek pro komunikaci například při přírodních katastrofách. Temelín pokračoval v přípravě doplnění dalšího, již jedenáctého, způsobu elektrického napájení či ve zvýšení kapacity zařízení na likvidaci vodíku v kontejnmentu.

Autor: ČTK

17.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Havárie ultralightu. Ilustrační foto:
AKTUALIZUJEME

Bolí mě záda. Pád ultralightu nedaleko letiště Pohoří pilot přežil.

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

/ANKETA, INFOGRAFIKA/ Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

Jarolím sáhl do nominace: Šural i Fillo se omluvili

Omluvenky, změny a potíže s logistikou. Karel Jarolím před nadcházejícím srazem fotbalové reprezentace rozhodně neodpočívá.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy jednání Evropského parlamentu. Dne 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies