VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Temelíně zprovoznili další variantu chlazení reaktoru

Temelín - Technici v jaderné elektrárně Temelín zprovoznili další nezávislý způsob doplňování vody do reaktoru. Nově tak mohou zajistit chlazení reaktoru i v případě, že přijdou o všech deset variant elektrického napájení. Je to další opatření vyplývající ze zátěžových testů EU po havárii v jaderné elektrárně Fukušima, řekl dnes mluvčí elektrárny Marek Sviták.

28.8.2013
SDÍLEJ:

Jeden z osmi dieselgenerátorů v Jaderné elektrárně Temelín. Ilustrační fotoFoto: Deník/Pancer Václav

Dosud byl Temelín vybaven čtyřmi nezávislými způsoby chlazení reaktoru. Každý ze systémů je přitom minimálně dvakrát zálohovaný. Pouze jeden z nich však není závislý na dodávkách elektřiny. „Tyto systémy sice do reaktoru doplní vodu, ale ta by necirkulovala, pokud by čerpadla byla bez proudu. I přes velké množství záloh na dodávku elektřiny jsme hledali způsob, jak zajistit chlazení reaktoru i v případě, že všechny tyto záložní zdroje z nějakých příčin nebudou k dispozici," vysvětlil důvody úpravy ředitel elektrárny Miloš Štěpanovský.

Velká opatrnost

V takovém případě temelínští hasiči přistaví mobilní čerpadlo a zvnějšku obestavby reaktoru ho napojí do přípojného místa, které elektrárna právě pro tento účel speciálně zřídila. Technicky se podle ředitele nejednalo o jednoduchou záležitost. „V místnosti, kam jsme přípojné místo k chladicímu systému zřizovali, je řada potrubních tras. Při manipulacích jsme tak museli být velmi opatrní," konstatoval.

Přípojné místo je osazeno několika armaturami, jejichž hmotnost se pohybuje od 150 do 250 kilogramů. Systém je připraven i tak, aby umožňoval doplňování vody zvenku. Z vlastních zásob by elektrárna dokázala oba bloky chladit měsíc. Jedním ze zdrojů vody jsou bazény pod chladicími věžemi, což je přibližně 200 metrů od přípojného místa. „Pro její přečerpání k výrobnímu bloku bychom použili klasické požární hadice," popsal vodní cestu Radek Vymazal, velitel temelínských hasičů.

Za 45 minut

Právě v těchto dnech byl nový systém fyzicky odzkoušen. „Za 45 minut jsme byli schopni mobilní čerpadlo zapojit a systém vnějšího doplňování zprovoznit. Obnovení cirkulace vody v reaktoru a pomocných systémech je tedy otázkou několika desítek minut," dodal Vymazal.

Zátěžovými testy prošlo všech 140 evropských reaktorů v roce 2011. „I když takzvané stresstesty potvrdily, že projekt elektrárny Temelín je velmi robustní i s ohledem na nejhorší havarijní situace, na základě poučení z havárie elektrárny Fukušima, jsme získali další podněty, jak bezpečnost elektrárny ještě posílit. Plánované akce, zařazené do projektu zvyšování bezpečnosti, postupně realizujeme," uvedl Bohdan Zronek, ředitel bezpečnosti elektráren ČEZ. Kompletně by měly být hotové v roce 2015.

Autor: ČTK

28.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Společnost ČEPS staví tyto ochranné transformátory v rozvodně Hradec u Kadaně. Právě na propojení s Německem totiž vzniká nejvíc neočekávaných přetoků elektrické energie.
1 6

Němci a Rakušané se dohodli o nás bez nás, zlobí se ČEPS

Ústavní Soud v Brně
2 7

Černý den pro biologického otce z Nigérie. Ústavní soud mu neuznal otcovství

Jak proběhl atentát na Heydricha? Nebylo to jako ve filmu

/VIDEO/ V sobotu 27. května to bude tři čtvrtě století, co českoslovenští parašutisté potrestali tehdejšího zastupujícího protektora Reinharda Heydricha za zločiny, kterých se dopustil nejen u nás.

Kandidát na šéfa fotbalu: Já a mimozemšťan? Hlásím se

Mnozí ho rovnou pasovali do role outsidera. Možná i vy jste se divili, kdo to je Libor Duba. Muž, jenž chce vést český fotbal. Odpověď? Krizový manažer několika společností miliardáře Pavola Krúpy.

AKTUALIZOVÁNO

Útok v Manchesteru: Britská policie přerušila spolupráci s Američany

Policie vyšetřující bombový útok na halu v britském Manchesteru přestala sdílet informace s USA po úniku do médií. Britští představitelé byli rozhořčeni, když se objevily fotografie haly těsně po útoku v amerických médiích. Podle posledních informací atentátník Salmán Abádí cestoval přes Prahu do Německa.

AKTUALIZUJEME

Dálnice D1 na Brno je zavřená kvůli nehodě

Provoz na dálnici D1 zastavila nehoda. Stala se ve směru na Brno na 132. kilometru. Policie dopravu odklání na souběžnou silnici druhé třídy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies