VYBERTE SI REGION

V tendru na mýtného manažera padly první námitky

Praha - V tendru na mýtného manažera, který má ministerstvu dopravy pomoci s vypsáním mnohamiliardové soutěže na provoz mýtného systému, padly první námitky. Firmy ministerstvu vyčítají formální pochybení i celkovou zmatečnost zadání a stěžují si tak na diskriminační podmínky. Přijetí stížností potvrdil mluvčí ministerstva Martin Novák. Bližší informace k námitkám odmítl komentovat. Zdržení, které kvůli stížnostem hrozí, si ale ministerstvo kvůli napjatému harmonogramu nemůže dovolit.

20.8.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Zájem o zakázku minulý týden projevila šestice uskupení, která ministerstvu nabídla za stejné služby výrazné rozmezí cen od 23 do 75 milionů korun. Právě na zmatky ohledně stanovení ceny se zaměřuje podle zjištění ČTK jedna z námitek, která poukazuje na to, že samotné ministerstvo nemělo při stanovování předpokládané hodnoty příliš jasno.

Úřad totiž nejdříve uváděl cenu 130 milionů korun, následně rozšířil rozsah prací bez toho, aby přiměřeně navýšil i hodnotu zakázky. Při samotném vypsání veřejné soutěže nakonec uvedl, že se zájemci musejí vejít do sta milionů korun, čímž podle stěžovatele porušil zásadu transparentnosti a celé výběrové řízení je tak údajně v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách.

Pokud se výhrady dostanou k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, dá se předpokládat zdržení v řádu několika měsíců. Už na začátku příštího roku přitom ministerstvo potřebuje mít od projektového manažera zadávací podmínky pro samotný mýtný tendr, pokud chce mít alespoň teoretickou šanci zakázku vysoutěžit do konce roku 2016, kdy končí stávající smlouva se společností Kapsch.

Nevýhodný postup pro stát

Současná zdržení tak nahrávají právě této firmě, protože zpoždění v tendru ji mohou přinést prodloužení dosavadní zakázky bez řádné soutěže. Naopak pro stát je takovýto postup nevýhodný. Cena služeb je totiž zpravidla vyšší v situaci, kdy je možné zakázku zadat jediné společnosti, než když si konkuruje více potenciálních dodavatelů.

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz elektronického mýta po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládala řada bývalých ministrů a ani současnému vedení resortu se příliš nedaří plnit harmonogram, který si samo stanovilo. V únoru například ministr Antonín Prachař prosadil půlroční odklad dílčích kroků. I po této úpravě měl být ale projektový manažer známý na přelomu srpna a září. Ve skutečnosti se přitom jednotlivými nabídkami účastníků nezačala ještě zabývat ani výběrová komise.

Úkol projektového manažera

Úkolem projektového manažera bude především vyhodnocení jednotlivých způsobů výběru mýta, zda se bude do budoucna dále vybírat pouze s pomocí mýtných bran, nebo se prosadí satelitní systém. Kvůli významu veřejné zakázky navíc ministerstvo dopravy požaduje, aby dokument stanovující budoucí podobu mýtného systému schválila vláda. Teprve poté předpokládá zahájení samotné veřejné soutěže ne jeho provoz.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku se elektronické mýtné vybírá od roku 2007. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty.

Autor: ČTK

20.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies