VYBERTE SI REGION

V Teplicích jezdí autobusy na emulzní naftu, co vypadá jako mléko

Teplice– Společnost Veolia Transport Teplice se rozhodla chovat šetrněji kživotnímu prostředí. Začala proto používat jiný typnafty.

28.4.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Roztoku se říká emulzní nafta. A na rozdíl od běžně používané pohonné hmoty obsahuje 9 procent vody a 2 procenta emulgantů.

Na emulzní naftu teď jezdí na Teplicku 57 autobusů společnosti Veolia Transport. Což je z kompletního vozového parku vyjma elektrických trolejbusů většina. Na tento typ nafty nejezdí veterán nasazovaný během roku na nostalgickou linku a pak nové autobusy, které jsou v záruce.

„Emulzní naftu používáme od konce loňského roku. Na toto palivo teď už jezdí osmdesát procent našich autobusů,“ říká Miloš Gaisler, technický ředitel společnosti Veolia Transport Teplice. „ I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnání s klasickou naftou přibližně o čtyři koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Společnost Veolia Transport Teplice, která v Teplicích a okolí provozuje autobusovou a trolejbusovou dopravu, začala používat ve většině svých autobusů naftu jako první v Ústeckém kraji.

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, není zatížena spotřební daní. Autobusy, které ji používají, méně kouří a vypouštějí méně emisí.

Má to své výhody i nevýhody. Emulzní nafta je sice na litr levnější, než klasická nafta, ale vozy mají zase o 5 procent vyšší spotřebu.

Zajímavostí je, že je bíla jako mléko, takže ji kvůli bezpečnosti netankují řidiči, ale jen pověření proškolení lidé. Šetrnější palivo je plně homologováno, v Česku ho už používají dopravní podniky v Praze a Ostravě.

Veolia Transport jako dopravce v Česku plánuje, že pokud se toto palivo v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla.

Spotřeba je u emulzní nafty v průměru o pět procent vyšší, při stoupajících cenách klasické nafty se používání stále ale vyplatí. Navíc je tento druh zařazen mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

PETR MÁLEK a ČTK

28.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranné práce u hotelu Rigopiano, který zavalila lavina.
25

Klienti mají strach. Šéf hotelu žádal hodiny před lavinou o pomoc

Vladimír Putin
6

Moskva čeká brzký telefonát Trump-Putin

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies