VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Teplicích jezdí autobusy na emulzní naftu, co vypadá jako mléko

Teplice– Společnost Veolia Transport Teplice se rozhodla chovat šetrněji kživotnímu prostředí. Začala proto používat jiný typnafty.

28.4.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Roztoku se říká emulzní nafta. A na rozdíl od běžně používané pohonné hmoty obsahuje 9 procent vody a 2 procenta emulgantů.

Na emulzní naftu teď jezdí na Teplicku 57 autobusů společnosti Veolia Transport. Což je z kompletního vozového parku vyjma elektrických trolejbusů většina. Na tento typ nafty nejezdí veterán nasazovaný během roku na nostalgickou linku a pak nové autobusy, které jsou v záruce.

„Emulzní naftu používáme od konce loňského roku. Na toto palivo teď už jezdí osmdesát procent našich autobusů,“ říká Miloš Gaisler, technický ředitel společnosti Veolia Transport Teplice. „ I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnání s klasickou naftou přibližně o čtyři koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Společnost Veolia Transport Teplice, která v Teplicích a okolí provozuje autobusovou a trolejbusovou dopravu, začala používat ve většině svých autobusů naftu jako první v Ústeckém kraji.

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, není zatížena spotřební daní. Autobusy, které ji používají, méně kouří a vypouštějí méně emisí.

Má to své výhody i nevýhody. Emulzní nafta je sice na litr levnější, než klasická nafta, ale vozy mají zase o 5 procent vyšší spotřebu.

Zajímavostí je, že je bíla jako mléko, takže ji kvůli bezpečnosti netankují řidiči, ale jen pověření proškolení lidé. Šetrnější palivo je plně homologováno, v Česku ho už používají dopravní podniky v Praze a Ostravě.

Veolia Transport jako dopravce v Česku plánuje, že pokud se toto palivo v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla.

Spotřeba je u emulzní nafty v průměru o pět procent vyšší, při stoupajících cenách klasické nafty se používání stále ale vyplatí. Navíc je tento druh zařazen mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

PETR MÁLEK a ČTK

28.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Angela Merkelová
AKTUALIZOVÁNO
4 7

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Vít Kalvoda.
10 12

Muž, který bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, raději jsem skončil

AKTUALIZUJEME

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

AKTUALIZOVÁNO

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Útok v Berlíně: kriminalisté varovali před Amrim už před rokem

Kriminalisté v Severním Porýní-Vestfálsku už loni v březnu varovali, že by Tunisan Anis Amri mohl plánovat teroristický útok. Napsal to dnes list Bild am Sonntag. Amriho sledovaly německé úřady opakovaně, loni v prosinci ale stejně spáchal útok na vánoční trh v Berlíně, při kterém zahynulo 12 lidí a desítky utrpěly zranění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies