VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Teplicích jezdí autobusy na emulzní naftu, co vypadá jako mléko

Teplice– Společnost Veolia Transport Teplice se rozhodla chovat šetrněji kživotnímu prostředí. Začala proto používat jiný typnafty.

28.4.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Roztoku se říká emulzní nafta. A na rozdíl od běžně používané pohonné hmoty obsahuje 9 procent vody a 2 procenta emulgantů.

Na emulzní naftu teď jezdí na Teplicku 57 autobusů společnosti Veolia Transport. Což je z kompletního vozového parku vyjma elektrických trolejbusů většina. Na tento typ nafty nejezdí veterán nasazovaný během roku na nostalgickou linku a pak nové autobusy, které jsou v záruce.

„Emulzní naftu používáme od konce loňského roku. Na toto palivo teď už jezdí osmdesát procent našich autobusů,“ říká Miloš Gaisler, technický ředitel společnosti Veolia Transport Teplice. „ I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnání s klasickou naftou přibližně o čtyři koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Společnost Veolia Transport Teplice, která v Teplicích a okolí provozuje autobusovou a trolejbusovou dopravu, začala používat ve většině svých autobusů naftu jako první v Ústeckém kraji.

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, není zatížena spotřební daní. Autobusy, které ji používají, méně kouří a vypouštějí méně emisí.

Má to své výhody i nevýhody. Emulzní nafta je sice na litr levnější, než klasická nafta, ale vozy mají zase o 5 procent vyšší spotřebu.

Zajímavostí je, že je bíla jako mléko, takže ji kvůli bezpečnosti netankují řidiči, ale jen pověření proškolení lidé. Šetrnější palivo je plně homologováno, v Česku ho už používají dopravní podniky v Praze a Ostravě.

Veolia Transport jako dopravce v Česku plánuje, že pokud se toto palivo v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla.

Spotřeba je u emulzní nafty v průměru o pět procent vyšší, při stoupajících cenách klasické nafty se používání stále ale vyplatí. Navíc je tento druh zařazen mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

PETR MÁLEK a ČTK

28.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo novým vydáním ukázal, že se nenechá zastrašit. Tak hodnotí německé deníky první číslo časopisu po krvavém atentátu na redakci z minulého týdne.
AKTUALIZUJEME
6 11

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

Americká letadlová loď Carl Vinson
8 27

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies