VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V září se prodalo o desetinu méně aut. Propad je nejhorší za poslední rok

Brusel - Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 10,8 procenta na 1,1 milionu vozů po srpnovém poklesu o 8,9 procenta. Zaznamenal tak nejvýraznější propad za posledních 12 měsíců. Vyplývá to z dnešních údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

16.10.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Za první tři čtvrtletí letošního roku se prodej snížil o 7,6 procenta na necelých 9,4 milionu vozů. Jediným velkým trhem, který minulý měsíc vykázal růst, byla Británie. V Německu, jež je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej snížil o 10,9 procenta.

Výrazný pokles prodeje zaznamenaly jihoevropské země, které se potýkají s dluhovými problémy. V Řecku se prodej v září propadl téměř o polovinu. Ve Španělsku klesl o více než třetinu a v Itálii zhruba o čtvrtinu.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka je zajímavý pohled na počty registrací v zemích eurozóny a ostatních evropských státech. „V zemích eurozóny došlo za leden až září k poklesu prvních registrací o 10,5 procenta, kdežto v ostatních evropských zemích byl v souhrnu zaznamenán růst o 2,5 procenta," u­vedl.

Prodej automobilky Škoda Auto v EU minulý měsíc meziročně klesl o více než čtyři procenta na 42.314 vozů. Od začátku roku však mírně stoupl na 359.462 vozů. Tržní podíl společnosti se tak od ledna do září zvýšil na 3,8 procenta z 3,5 procenta před rokem, napsala ACEA.

Výzkumná společnost R.L. Polk & Co. tento týden předpověděla, že prodej aut v západní Evropě se letos sníží o milion vozů na 11,76 milionu. „V příštím roce by i za předpokladu zklidnění situace v EU měl prodej nových aut mírně klesnout na 11,63 milionu vozů," dodala.

Poradenská společnost LMC Automotive v srpnu uvedla, že celosvětový prodej osobních a lehkých užitkových aut letos stoupne o pět procent na rekordních 79,4 milionu vozů. V Evropě však LMC očekává pokles prodeje o pět procent na 18,2 milionu vozů.

Evropský trh tlačí dolů recese a obavy ohledně budoucnosti eurozóny. V příštím roce by měl prodej v Evropě podle LMC stoupnout o dvě procenta, pokud eurozóna současnou krizi překoná. V případě rozpadu eurozóny by se však mohl propadnout o dva miliony vozů.

Příčinu letošního negativního vývoje je podle analytika KPMG Milana Bláhy vysoká nezaměstnanost v jižní Evropě, ale také šrotovné, které významně ukrojilo z koláče budoucího růstu prodejů aut v Evropě.

Svaz dovozců automobilů začátkem měsíce oznámil, že prodej osobních aut v Česku od ledna do září vzrostl o téměř tři procenta na 131.059 vozů. V posledních třech měsících se ale poptávka propadla a v samotném září klesla o čtyři procenta.

Autor: ČTK

16.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
2 5

Češi porážejí Němce i Slováky. V hustotě benzínových pump

Marine Le Penová a Emanuel Macron, favorité voleb
AKTUALIZOVÁNO
46 16

Volby ve Francii: Do druhého kola postupují Macron a Le Penová

Do Evropy míří nová značka aut

Už za dva roky by do Evropy měly dorazit vozy nové automobilky. Jmenuje se Lynk & Co a chce lákat na auta s doživotní zárukou.  

Stát chce výrazně zpřísnit držení nebezpečných biologických látek

Vředy, ze kterých vytéká zapáchající tekutina. Horečka, zvracení, bolest na hrudi a pak dušení. Takové účinky by mohla mít biologická zbraň šířící bakterie sněti slezinné. Nejpozději do dvou dnů po jejím vdechnutí by člověk zemřel.

Zeman a Drahoš zahájí sběr podpisů za svou kandidaturu

Prezident Miloš Zeman dnes zahájí sběr podpisů za svou opětovnou kandidaturu. Podrobnosti o podpisové kampani na dopolední tiskové konferenci oznámí jeho manželka Ivana, kterou Zeman určil za šéfku svého volebního týmu.

ČEZ už dlouhodobě s dětmarovickou elektrárnou nepočítá

Do deseti let by měla skončit elektrárna Dětmarovice. Počítá s tím vedení českého energetického gigantu – skupiny ČEZ, který chce v rámci celé České republiky do roku 2035 odstavit výraznou část kapacity uhelných zdrojů v tuzemsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies