Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vánoce: Obchodníci musí zlevňovat

Praha - Když se řekne slovo Vánoce, většina lidí si vybaví ozdobený jehličnan v obývacím pokoji, vůni purpury, ale také prázdné bankovní účty a „vyluxované“ peněženky. Letos to ale může být jinak, podle odborníků půjdou prodejci s cenami výrazně dolů.

22.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vladislav Steinbauer

Spotřebitel za to může paradoxně poděkovat finanční krizi. Prodejci totiž mají obavy, že kvůli poklesu poptávky zůstanou jejich pulty bez povšimnutí.

První signály rozsáhlého zlevňování přinesla média ze Spojených států. Nedopatřením se tam dostal na veřejnost připravovaný leták obchodního řetězce Sears, který od 28. listopadu počítá se slevami dosahujícími až šedesáti procent. A podobný scénář by se mohl opakovat i v Česku.

Experti obchodníkům předpovídají hubenější tržby než v minulosti. Lidé totiž kvůli hrozbě ekonomické krize více šetří.

Nejvýhodnější Vánoce

„Předpokládám, že vánoční nákupy budou v reálném vyjádření letos slabší než loni,“ předpovídá například Pavel Sobíšek, analytik Unicredit Bank.

Obavy z nižších zisků by ale naopak mohly nahrát zákazníkům. Ceny zboží půjdou výrazně dolů.

„Krize byla nejdříve vidět v odvětvích, která byla první na ráně, jako například v automobilismu. Teď se projevuje převis nabídky nad poptávkou i u spotřebního zboží. Pro zákazníka to znamená jediné, letos, oproti předchozím letům, má šanci ušetřit,“ potvrzuje Jan Dobiáš, expert na marketing z analytické společnosti Atlantic FT.

Ani předpovědi vycházející z některých anket nedávají obchodníkům příliš velké naděje, že by se mohlo utrácet více než dříve. Vypovídá o tom například nedávno zveřejněný průzkum, který si nechala zpracovat firma GE Money Multiservis. Z něho vyplynulo, že za dárky letos Češi utratí méně než vloni, i když jen nepatrně.

Nejeden obchodník z toho důvodu bude chtít své zákazníky ohromit razantními slevami, o čemž se mohou lidé přesvědčit už dnes. Například řetězec specializující se na prodej doplňků pro příznivce motocyklů, Bikerscrown, ve svém aktuálním katalogu avizuje, že půjde s cenami dolů až o šedesát procent.

Řetězce ale chystané slevy tají, bojí se konkurence.

Co se týče hypermarketů a supermarketů, ty přiznávají, že před Vánoci zlevní, neprozradí ale o kolik.

Obávají se totiž, že by tyto informace mohla zneužít konkurence a jejich odpovědi se proto omezují jen na obecné formulace.

„Pro naše zákazníky připravujeme řadu slev. Tipy na výhodný nákup zákazníci najdou jednak ve speciálních vánočních katalozích, letácích a jednak mohou využívat speciální víkendově slevové akce. Hodláme nabídnout nejlepší ceny doplněné atraktivními promočními nabídkami,“ uvedla například mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

„Na předvánoční období chystáme samozřejmě slevy a akce na určité druhy zboží, ale konkrétní informace zatím nemůžeme prozradit. Bude se jednat o zboží často kupované jako vánoční dárky,“ reagoval také velmi opatrně jednatel Globusu Petr Vyhnálek.

Ceny může srazit silná koruna

Deníkem oslovení ekonomové se ovšem nedomnívají, že by se obchodní řetězce omezovaly jen ve svých maržích. Spíše budou tlačit na dodavatele, aby ještě více srazili ceny.

„Navíc se zde může projevit dlouho opomíjený kurz koruny, který umožňuje zboží výrazně zlevnit, byť se tak doposud nestalo. Vánoce se jeví jako ideální příležitost kurz koruny do cen promítnout, čímž by ceny mohly jít dolů o dvacet až třicet procent,“ poznamenal Jan Dobiáš.

Ovšem opravdové cenové zhroucení se dá očekávat u povánočních slev. Například oděvní řetězec Time Out se již teď nechal slyšel, že povánoční slevy u něj proběhnou v několika vlnách a ceny srazí až o sedmdesát procent.

VOJTĚCH JANDA, SILVIE TŘESLÍNOVÁ

22.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stanislav Šulc.
1 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení