VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vánoce: Obchodníci musí zlevňovat

Praha - Když se řekne slovo Vánoce, většina lidí si vybaví ozdobený jehličnan v obývacím pokoji, vůni purpury, ale také prázdné bankovní účty a „vyluxované“ peněženky. Letos to ale může být jinak, podle odborníků půjdou prodejci s cenami výrazně dolů.

22.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vladislav Steinbauer

Spotřebitel za to může paradoxně poděkovat finanční krizi. Prodejci totiž mají obavy, že kvůli poklesu poptávky zůstanou jejich pulty bez povšimnutí.

První signály rozsáhlého zlevňování přinesla média ze Spojených států. Nedopatřením se tam dostal na veřejnost připravovaný leták obchodního řetězce Sears, který od 28. listopadu počítá se slevami dosahujícími až šedesáti procent. A podobný scénář by se mohl opakovat i v Česku.

Experti obchodníkům předpovídají hubenější tržby než v minulosti. Lidé totiž kvůli hrozbě ekonomické krize více šetří.

Nejvýhodnější Vánoce

„Předpokládám, že vánoční nákupy budou v reálném vyjádření letos slabší než loni,“ předpovídá například Pavel Sobíšek, analytik Unicredit Bank.

Obavy z nižších zisků by ale naopak mohly nahrát zákazníkům. Ceny zboží půjdou výrazně dolů.

„Krize byla nejdříve vidět v odvětvích, která byla první na ráně, jako například v automobilismu. Teď se projevuje převis nabídky nad poptávkou i u spotřebního zboží. Pro zákazníka to znamená jediné, letos, oproti předchozím letům, má šanci ušetřit,“ potvrzuje Jan Dobiáš, expert na marketing z analytické společnosti Atlantic FT.

Ani předpovědi vycházející z některých anket nedávají obchodníkům příliš velké naděje, že by se mohlo utrácet více než dříve. Vypovídá o tom například nedávno zveřejněný průzkum, který si nechala zpracovat firma GE Money Multiservis. Z něho vyplynulo, že za dárky letos Češi utratí méně než vloni, i když jen nepatrně.

Nejeden obchodník z toho důvodu bude chtít své zákazníky ohromit razantními slevami, o čemž se mohou lidé přesvědčit už dnes. Například řetězec specializující se na prodej doplňků pro příznivce motocyklů, Bikerscrown, ve svém aktuálním katalogu avizuje, že půjde s cenami dolů až o šedesát procent.

Řetězce ale chystané slevy tají, bojí se konkurence.

Co se týče hypermarketů a supermarketů, ty přiznávají, že před Vánoci zlevní, neprozradí ale o kolik.

Obávají se totiž, že by tyto informace mohla zneužít konkurence a jejich odpovědi se proto omezují jen na obecné formulace.

„Pro naše zákazníky připravujeme řadu slev. Tipy na výhodný nákup zákazníci najdou jednak ve speciálních vánočních katalozích, letácích a jednak mohou využívat speciální víkendově slevové akce. Hodláme nabídnout nejlepší ceny doplněné atraktivními promočními nabídkami,“ uvedla například mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

„Na předvánoční období chystáme samozřejmě slevy a akce na určité druhy zboží, ale konkrétní informace zatím nemůžeme prozradit. Bude se jednat o zboží často kupované jako vánoční dárky,“ reagoval také velmi opatrně jednatel Globusu Petr Vyhnálek.

Ceny může srazit silná koruna

Deníkem oslovení ekonomové se ovšem nedomnívají, že by se obchodní řetězce omezovaly jen ve svých maržích. Spíše budou tlačit na dodavatele, aby ještě více srazili ceny.

„Navíc se zde může projevit dlouho opomíjený kurz koruny, který umožňuje zboží výrazně zlevnit, byť se tak doposud nestalo. Vánoce se jeví jako ideální příležitost kurz koruny do cen promítnout, čímž by ceny mohly jít dolů o dvacet až třicet procent,“ poznamenal Jan Dobiáš.

Ovšem opravdové cenové zhroucení se dá očekávat u povánočních slev. Například oděvní řetězec Time Out se již teď nechal slyšel, že povánoční slevy u něj proběhnou v několika vlnách a ceny srazí až o sedmdesát procent.

VOJTĚCH JANDA, SILVIE TŘESLÍNOVÁ

22.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies