VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ve Znojmě má vyrůst nové nákupní centrum

Znojmo – Přetlak na poli fungování řetězců začíná být cítit ve Znojmě. Poté, co jeden z řetězců nedávno prodal své nákupní centrum konkurenci a obyvatelé regionu nyní sledují, co bude s velkým specializovaným obchodem pro kutily a zahrádkáře, objevily se plány na výstavbu dalšího obchodního centra. Nese název Nákupní centrum Znojmo a informace o něm zveřejnili v rámci zveřejňování vlivu stavby na životní prostředí krajští úředníci na svých internetových stránkách.

21.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Záměrem investora je výstavba nákupního centra na východním okraji Znojma v lokalitě bývalého průmyslového areálu Fruta. Navrhovaná stavba má představovat multifunkční centrum. Tedy soubor prodejen se širokým sortimentem prodeje spotřebního zboží potravinářského i nepotravinářského charakteru," napsal Vladimír Šebela, který pro úřady zpracoval oznámení záměru stavby.

Centrum má zabrat plochu téměř patnáct tisíc metrů čtverečních a počítá se i s přibližně šesti sty místy pro parkování osobních aut.

„Navrhovaná stavba se bude nacházet v lokalitě Znojmo-východ v těsném sousedství stávajících objektů prodejny stavebnin a dalších průmyslově-obchodních a skladovacích zařízení u ulic Družstevní a Dobšická, ze kterých je areál v současnosti dopravně napojený," přiblížil Šebela.

Jak se v oznámení dále píše, předpokládá se, že nákupní centrum bude otevřené pro zákazníky asi deset hodin denně.

Překvapení pro odborníky

Zahájení stavby má investor naplánované na příští rok, obchody by měly začít fungovat o rok později či v roce 2018. Překvapený záměrem vybudovat další obchody je znojemský odborník na marketing Pavel Kovařík. „Pokud bych měl tuto věc ovlivnit jako zástupce města, pak bych se bouřil. Znojmo má problém s tím, aby fungoval střed města. Na západě vidíme, že se snaží centra měst nějak restartovat. Plánovanou výstavbou se situace v centru Znojma může ještě zhoršit," upozornil Kovařík.

Znojmu se roky nedaří nabídnout výrobním firmám areál Krystal parku u Přímětic a výroba se patrně neobjeví ani na rozsáhlých pozemcích po bývalé Frutě. „Pokud tam vyroste hypermarket dalšího řetězce, může to mít dopady i na rozpočet města. Příjmy totiž pravděpodobně budou putovat jinam. Nebudou zůstávat ve Znojmě jako by to bylo v případě, že by ve městě i dál fungovali malí obchodníci," naznačil možné další konce drobných obchodů v centru Znojma Kovařík.

Kupní síla

Další otázkou podle Kovaříka je, zda vůbec v regionu je obchodní síla. Jeden z řetězců, který v minulosti fungoval u Brněnské ulice, totiž z trhu v regionu vycouval s tím, že nebyl valný zájem o dražší sortiment zboží.

Kupní síla v Jihomoravském kraji je pod hodnotou sta procent. Nad stem procent je jen Praha a středočeský kraj. Vloni se nad hranici sta procent dostal i Plzeňský kraj. „Samotné Znojmo má kupní sílu na obyvatele 92,9% z celorepublikového průměru, tedy 185.800 korun. V rámci okresu pak dosahuje hodnoty 88,9% celorepublikového průměru, tedy 177.800 korun," sdělil Znojemskému deníku Rovnost sdělil Deníku Rovnost Šimon Dvorský ze společnosti GfK Czech.

Kupní síla na jednoho obyvatele v Česku je nejvyšší v Praze, kde činí přes 262 tisíc korun. Je to 31 procent nad celostátním průměrem dvou set tisíc. Vyplývá to ze studie společnosti GfK, kterou zveřejnila agentura ČTK.

co je kupní síla?Kupní síla bývala tradičně chápaná jako váha konkrétní peněžní měny na vnitrostátním a mezinárodním trhu. Například česká koruna je v tomto smyslu slabší, než euro nebo americký dolar, protože její základní jednotka už většinou nezaplatí ani rohlík. Tím ovšem výraz kupní síla získává další význam: Někdy popisuje také ekonomickou moc  konkrétního spotřebitele. Kupní síla přitom není redukovatelná jenom na plnění vlastní ledničky a sycení žaludku.
Zdroj: www.kupnisila.cz

Kupní síla je ukazatelem disponibilního příjmu na obyvatele, včetně jakýchkoli státních dávek, po odpočtu daní a příspěvků na charitu. Kupní sílu využívají spotřebitelé na výdaje související se stravováním, bydlením, službami, energiemi, soukromým důchodovým pojištěním a platbami pojistného, jakož i na další výdaje, například za dovolenou, dopravu a spotřební nákupy.

Do konce příštího roku by mělo být otevřeno v Česku pět nových obchodních center o ploše zhruba pětaosmdesát tisíc metrů čtverečních.

Autor: Dalibor Krutiš

21.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies