Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Velká balení výrobků mohou být cenově nevýhodnější

Praha - Velká balení některých výrobků mohou v tuzemských obchodech paradoxně stát výrazně více peněz, než kdyby si zákazníci koupili několik menších balení o stejné celkové hmotnosti. Nepsané pravidlo, že za větší balení zboží zákazníci zaplatí méně peněz, tak vždy neplatí.

21.1.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Napsal to server Vitalia.cz, který zmapoval ceny potravin v několika obchodních řetězcích.

„Porovnávali jsme ceny z různých supermarketů a našli jsme řadu příkladů. Týká se to čokoládových výrobků, kávy, oříšků, šťáv, jogurtů a řady dalších produktů. Třeba na kile čokolády mohou lidé prodělat i 112 korun,“ uvedla šéfredaktorka serveru Vitalia.cz Lenka Krbcová.

V tuzemských obchodech lze podle Krbcové běžně pořídit například stogramové balení kávy za 40 korun. Dvěstěgramové balení stejné kávy přitom stojí 90 korun. Také větší balení (400 gramů) bonboniéry Merci v některých prodejnách stojí 174,7 koruny a menší (250 gramů) za 83 korun. Po přepočtení na váhu tak vyjde kilo bonbónů z většího balení na 436,75 korun a z menšího na 332 korun. „Podle zákona je to sice v pořádku, jelikož stanovení ceny je na obchodníkovi. Zavání to ale trikem na zákazníky,“ upozornila Krbcová.

Zákazník si ničeho nevšimne?

Obchodníci podle Krbcové zřejmě spoléhají na to, že zákazníci u větších balení předpokládají množstevní slevu, ale už si nezkontrolují, zda jim je opravdu nabídnuta. Vodítkem může být měrná cena, kterou podle zákona mají obchodníci povinnost označovat balené výrobky. Prodejní cena se vztahuje na celé balení a měrná cena je přepočtena na jednotku množství výrobku. Podle výzkumu agentury Factum Invenio ovšem 41 procent spotřebitelů měrnou cenu nesleduje, případně o této možnosti vůbec neví.

„Stanovení ceny je na obchodníkovi, ale zákazník může v domnění, že je přeci jasné, že dostane za nákup většího balení výhodnější cenu, přehlédnout, že je tomu přesně naopak. Možná na to prodejci trochu hřeší a počítají s tím, že si zákazník ničeho nevšimne,“ podotkla Krbcová, podle které chybně uváděnou měrnou cenu při kontrolách pravidelně zjišťuje Česká obchodní inspekce.

Autor: ČTK

21.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto
3 8

Číně dochází trpělivost. Omezí vývoz ropných produktů do KLDR

Švestky z městské zahrádky. Ze stromů lze ovoce česat zdarma

Sklizeň podzimního ovoce je v plném proudu. Kdo chce získat české plody, může využít nabídku sadařů, kteří mívají výhodnější ceny než běžné obchody. Pražané však mají i jinou možnost: natrhat si jablka, hrušky i švestky zdarma v sadech hlavního města.

DOTYK.CZ

Před 79 lety vláda vyhlásila mobilizaci. Lid absolutně pevný, chválil Beneš

Přesně ve 22.20 byla rozhlasem vyhlášena všeobecná mobilizace Československé republiky. Onoho 23. září 1938 bylo řádně horko nejen za hranicemi, kde chřestil zbraněmi Hitler, ale i uvnitř vlasti, v Sudetech. Dobrá polovina sudeťáků mobilizace neuposlechla. A do osudného Mnichovského diktátu zbýval pouhý týden.

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení