VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Většina akciových společností má utajeného vlastníka

Praha – Více než polovina českých akciových společností má listinné akcie na majitele, což skutečným vlastníkům firem umožňuje zůstat v anonymitě. Vyplývá to z analýzy České kapitálové informační agentury (ČEKIA). Anonymní akcie jsou často spojovány s korupčním jednáním a praním špinavých peněz.

14.1.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografieFoto: archiv DENÍKU

„Podnikatelé nepodlehli obavám ze zákazu listinných akcií na majitele a negativní společenské objednávce a stejně jako v předchozích letech preferují anonymní akcie zejména díky snadné převoditelnosti, nízkým administrativním a finančním nákladům, stejně jako možnosti skrýt skutečné vlastníky," komentovala výsledky studie analytička agentury Petra Štěpánová.

Více než 96 procent (24.151) akciových společností registrovaných v ČR vydalo akcie v listinné podobě. Nadpoloviční většina majitelů firem, 53,5 procenta (13.411), preferuje anonymní vlastnictví tuzemských akciových společností, takže má listinné akcie na majitele (doručitele). Na 42 procent (10.459) má listinné akcie na jméno. Zaknihované akcie v ČR vydalo méně než pět procent akciových společností. Zpravidla jde o firmy, které se zúčastnily kuponové privatizace nebo později vstoupily na burzovní či mimoburzovní trh.

Regulace anonymních akcií

Sněmovna koncem roku 2012 podpořila vládní předlohu na regulaci anonymních akcií. Ta předpokládá, že firmy budou muset zapsat anonymní akcie do centrálního depozitáře, nebo je uložit v listinné podobě u bank. Obě varianty mají zajistit možnost identifikovat vlastníka, kterou budou moci využít policisté, žalobci, soudci či zadavatelé veřejných zakázek a poskytovatelé dotací. Opozice pokládá návrh za nedostatečný, chce zrušení akcií na majitele.

Proti tomu vystupují někteří podnikatelé. „Pokud by byly zrušeny akcie na majitele, tak běžným podnikatelům v důsledku naroste administrativa bez toho, aniž by došlo k reálným změnám. Zkrátka proto, že korupce a akcie na majitele spolu nijak nesouvisí. Ti, jejichž jediným motivem pro užití akcií na majitele je anonymita vlastnictví, dosáhnou kýženého efektu pomocí jiných a de facto ještě účinnějších nástrojů," míní obchodní ředitel společnosti Smart Companies Filip Reinoso.

Autor: ČTK

14.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Ze soboty na neděli se mění čas. Na posun jsou citliví lidé i zvířata

Předseda hnutí STAN Petr Gazdík (vlevo) a první místopředseda Vít Rakušan.
AKTUALIZOVÁNO
4 5

Jeden program, jedno logo! Hnutí STAN půjde do voleb v koalici s lidovci

Móda, či směr? Naturální vína mají příznivce

/INFOGRAFIKA/ Ctí odkaz předků a naplno využívají potenciál přírody. Hrozny sbírají ručně, někteří je místo lisování šlapou. Vinaři autentisté se zřekli používání chemie a krášlících zásahů. „Nabízíme alternativu proti rychle vyrobeným a komerčním vínům," řekl Jaroslav Osička z Velkých Bílovic na Břeclavsku.

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

Sivok před San Marinem: Vpředu máme hladové kluky, věřím jim

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ Od českého národního týmu se zítra v San Marinu očekává čisté konto. Podle kapitána Tomáše Sivoka však právě první pohled klame, svěřence Karla Jarolíma, a speciálně obránce, nečeká jednoduchá práce. 

Návštěva interiéru: petrolejová modř

Vydejme se do bytu mladého muže, úspěšného muže, fanouška dobrého umění, fotografie a modré barvy ve všech jejích odstínech. Pojďme se podívat do bytu s petrolejovou modří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies